Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Valikoituuko perhepäivähoitoon hankalia perheitä?

Vierailija
01.08.2012 |

Olen seuraillut tutun pph:n arkea ja vaikkei hän paljon perheistä puhu (ei saakaan kai puhua), niin jotain kuitenkin ihan lapsista näkyy.

Yksi perhe esim. on tuonut pientä lastaan hoitoon ja olettanut, että hoidossa lapsi saa toteuttaa omia rytmejään. Siis että kun mennään normisti päikkäreille kahdentoista aikaan, niin tämä saa mennä silloin, kun nukuttaa.

Toinen perhe oli ollut vihainen, kun lapsi ei voinut tulla heinäkuussa harjoittelemaan hoitoontuloa. Silloin on tuon ystävän kesälomakuukausi.

Joku porukka oli kirjoittanut pitkät ohjeet siitä, mitä lapsi tykkää syödä aamupalalla ja välipalalla. Ihan kuin pph oikeasti kaivelisi kaapista kaikille lapsille aina lempivanukkaat eteen.

Niin ja sitten oli se perhe, jonka lapsi tuli ja meni miten sattui, mistään selkeästä rytmistä ei ollut puhettakaan. Joskus oli hoidossa klo 10-12, joskus 7-17 eikä aina edes ilmeisesti kerrottu, miten on tulossa tai ei ole.

Mietin vain, että valikoituuko pph:den asiakkaiksi jo valmiiksi sellaiset perheet, jotka ei oikeasti päiväkotimaailman kanssa edes tulisi toimeen (ja sitten oletetaan, että pph joustaa loputtomasti)?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että me olimme kovin hankala asiakasperhe. Vuoden ja kolmen kuukauden ikäinen lapsemme aloitti hoidossa ja osasi tuolloin syödä itse ja juoda mukista, mikä osaltaan varmasti helpotti pph:n hommaa. Nukkui kyllä kahdet päikkärit vielä tuolloin, mutta yhdessä pph:n kanssa otettiin ne pois päivärytmistä. Hoitopäivät olivat 9:30-16:30, joskus saatoin hakea aiemmin, jos pystyin töistä lähtemään.

Toisaalta pph:n jutuista sai ymmärtää, että yllättävän iso osa perheistä ei ihan yhtä mukisematta niele sitä, ettei lapsi saa yhtä henkilökohtaista huomiota kuin kotona.

Vierailija
2/11 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halutaan Yksilöllistä palvelua ja Vaaditaan kaikenlaista eikä ymmärretä, että kyse pitäisi olla yhteistyöstä. Annetaan lapsen olla pitkiä päiviä, koska 'se on kodinomainen hoitomuoto'. Päiväkodissa on enemmän ihmisiä vastassa, jos alkaa turhasta rutista tai ei esim tuo lapselleen kunnon ulkoiluvarusteita. Pph on aika yksin niiden idiooteimpien vanhempien kanssa, jotka ajattelevat että koko maailman pitäisi pyöriä heidän ja heidän piltin ympärillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta vaikuttaa että meidän lapsen pph paikassa ei ole tuollaisia ongelmia. Pph kyllä ihan tosiaan joustaa paremmin kuin päiväkoti. Olen opiskelija ja päivät voivat olla joskus lyhyempiä tai aamulla ei ole niin kiire. Olen kyllä tuosta hoitajan kanssa keskustellut, eikä ole hänelle ongelma, mutta varmasti riippuu hoitajasta. Varahoitopaikkamme on ryhmiksessä ja kyllä ne tiukat tuloajat tosiaan on vähän hankalia, että kyllä me tosiaan varmaan jatkossakin valikoidutaan mielummin pph:lle. Mitään ruoka- tai muita vaatimuksia ei olla esitetty tokikaan.

Vierailija
4/11 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan perheen tarpeiden mukaan eikä päiväkodin rytmin. Ja tätä on niin hoitajat kuin johtajakin kannustaneet. Oman vuorotyöni ansiosta ovat olleet 2-3päivää viikossa 3-8h kerralla.

Vierailija
5/11 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja 4 kpl. Aika ei yksinkertaisesti riitä lapsille, sen tietää jokainen kaksosten äiti, puhumattakaan kun on 4. Kyllähän jokainen perhe haluaisi että omalla lapsella on asiat mahdolisimman hyvin. Mikään ei korvaa omaa äitiä eikä sitä että lapsi saa aikuisen jakamattoman huomion ensimmäisten elinvuosiensa aikana.

Vierailija
6/11 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja 4 kpl. Aika ei yksinkertaisesti riitä lapsille, sen tietää jokainen kaksosten äiti, puhumattakaan kun on 4. Kyllähän jokainen perhe haluaisi että omalla lapsella on asiat mahdolisimman hyvin. Mikään ei korvaa omaa äitiä eikä sitä että lapsi saa aikuisen jakamattoman huomion ensimmäisten elinvuosiensa aikana.

Ei täällä meillä ainakaan ole kuin yksi pieni kerrallaan. Lapsilla on suunnilleen vuoden ikäerot. Tuollaisia ryhmiä nyt tulee monella kotona jo sisarusten kesken. Tietenkään hoitaja ei ole oma vanhempi, mutta kyllä mielestäni on ollut pienelle hyvä ratkaisu se että on vain se yksi tuttu hoitaja. Parempi kuin päiväkoti.

Vierailija
7/11 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta vaikuttaa että meidän lapsen pph paikassa ei ole tuollaisia ongelmia. Pph kyllä ihan tosiaan joustaa paremmin kuin päiväkoti. Olen opiskelija ja päivät voivat olla joskus lyhyempiä tai aamulla ei ole niin kiire. Olen kyllä tuosta hoitajan kanssa keskustellut, eikä ole hänelle ongelma, mutta varmasti riippuu hoitajasta. Varahoitopaikkamme on ryhmiksessä ja kyllä ne tiukat tuloajat tosiaan on vähän hankalia, että kyllä me tosiaan varmaan jatkossakin valikoidutaan mielummin pph:lle. Mitään ruoka- tai muita vaatimuksia ei olla esitetty tokikaan.

ja minulla päivät vaihtelevat huomattavasti eli myös lasteni hoitopäivät vaihtelevat. EIpä tuosta ole päiväkodissa rutistu. Ymmärrän että pph:lle pitää ilmoittaa aikataulut ennakolta, kun on niin vähän lapsia että vaikuttaa pph:n omaan työpäivään. Päiväkodissa miehitys ei riiru minun lasteni tuonti tai haku-ajasta. Mutta aika vaativa hoitopaikka on, jos vaatii lapselle säännöllisiä päiviä vaikka lapsen vanhemmalla olisi epäsäännölliset työajat.

Vierailija
8/11 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja minulla päivät vaihtelevat huomattavasti eli myös lasteni hoitopäivät vaihtelevat. EIpä tuosta ole päiväkodissa rutistu. Ymmärrän että pph:lle pitää ilmoittaa aikataulut ennakolta, kun on niin vähän lapsia että vaikuttaa pph:n omaan työpäivään. Päiväkodissa miehitys ei riiru minun lasteni tuonti tai haku-ajasta. Mutta aika vaativa hoitopaikka on, jos vaatii lapselle säännöllisiä päiviä vaikka lapsen vanhemmalla olisi epäsäännölliset työajat.

Niin no tuossa ryhmiksessä hoitajia tulee töihin tarpeen mukaan, joten haluavat tosiaan tietää montako lasta on aamulla tulossa, että osaavat varata tarpeeksi väkeä. Normaalissa päiväkodissa ehkä on aina sama määrä henkilökuntaa.

Vierailija
9/11 |
02.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme vissiin sitten hankala perhe kun odotamme, että perhepäivähoidossa voidaan joustaa rutiineista sen verran, että 1 v 2 kk pysyy jotenkin tolpillaan. Nukkuu vielä kahdet päikkärit. Tarvitsee niitä, muuten on todella väsynyt ja äkäinen - vaikeampi hoidettava perhepäivähoitajalle.

Minä puolestaan yllätyin, että vaikka meille oli luvattu paikka 15.8. alkaen ja tarkoitus oli tuolloin aloittaa hoitopaikkaan tutustuminen, ilmoitti hoitaja ihan ohimennen nyt paria viikkoa ennen, että hänpä onkin lomalla koko elokuun. Jäi lomille jo kesäkuun alussa, joten silloin emme päässeet tutustumaan ja keskustelemaan. Ilmoitti palaavansa lomilta elokuun alussa, ja nyt onkin sitten elokuun vielä lomilla. Joten kukas tässä odottaa joustoa ja keneltä? Yksivuotiasta ei oikein kannata laittaa varahoitopaikkaan muutamaksi viikoksi heti hoidon alkuun, menee vielä enemmän sekaisin kun yhtäkkiä hoitopaikka vaihtuukin.

Itse en ymmärrä, miksei lapsi voisi olla vaihtelevanpituisia päiviä hoidossa. Jos normaalisti on sen 8-16, niin onhan se hyvä lapsen kannalta, jos jonain päivänä onkin vain pari tuntia. En ymmärrä, miten se hoitajan kuvioita sotkee.

Vierailija
10/11 |
02.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ymmärrä, miksei lapsi voisi olla vaihtelevanpituisia päiviä hoidossa. Jos normaalisti on sen 8-16, niin onhan se hyvä lapsen kannalta, jos jonain päivänä onkin vain pari tuntia. En ymmärrä, miten se hoitajan kuvioita sotkee.

mutta kyllä sielläkin varmaan on tietyt rutiinit ja rytmit - sinun lapsesi kun ei ole sielläkään se ainoa...

jos on vaikkapa yksi muksu, joka tarvitsee kahdet päiväunet (kuten joku tuossa aiemmin mainitsi, kaksi muksua jotka tarvitsevat yhdet ja lisäksi yksi, joka tulee ja menee miten sattuu niin kyllähän se päivän ns. rytmittäminen on aika hankalaa koko porukalle. Jossain välissä kun pitäisi koko porukalla myös syödä ja ulkoilla.

Vierailija
11/11 |
02.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi syödä ja ulkoilla - ja jospa se vain vanhemmille riittäisikin! Mutta kun monelta tulee valitusta, jos ei joka päivään sisälly myös askartelua, laulua ja jumppaa. Koeta niitä hetkiä sitten järjestää, kun ovi heiluu kuin heiluri ja jatkuvasti on joku tulossa tai menossa, unilla tai heräämässä!

mutta kyllä sielläkin varmaan on tietyt rutiinit ja rytmit - sinun lapsesi kun ei ole sielläkään se ainoa...

jos on vaikkapa yksi muksu, joka tarvitsee kahdet päiväunet (kuten joku tuossa aiemmin mainitsi, kaksi muksua jotka tarvitsevat yhdet ja lisäksi yksi, joka tulee ja menee miten sattuu niin kyllähän se päivän ns. rytmittäminen on aika hankalaa koko porukalle. Jossain välissä kun pitäisi koko porukalla myös syödä ja ulkoilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yksi