Onko sinusta noloa, jos lapsi konttaa pitkään?
Kommentit (13)
Eikä minua nolota. Jokainen kehittyy omaan tahtiinsa, ei tässä misään kilpailussa olla.
Jos lasten kehityksestä rupeaa tuollaista ajattelemaan, niin nolostella saa aina :)
Mä tiedän naisen, joka ei koskaan alkanut kävelemään vaan konttaa vielä 30-vuotiaanakin (siellä missä se ylipäänsä on mahdollista). Ihan fiksu ja elämässään menestynyt hänestä on tullut, korkeakoulutettu, työssäkäyvä perheenäiti.
12kk iässä ovat "vain kontanneet" eivätkä kävelleet. Kun se on kuulemma noloa, ettei 1v kuvaan saada kävelevää lasta. Sitten olen saanut avuliaita tarinoita siitä, kuinka pitäisi opettaa ja opettaa, kävelyttää lasta kaikki illat, että ressu ei jäisi vajaaksi.
Ap
Noloa on se, kun aikuisen ihmisen täytyy arvostella ja päivitellä lasten kehittymistahtia. Sellaisia aikuisia pitäisi opettaa ja opettaa mutta ei kai se oppi kaikkien päässä pysy.
Eikä minua nolota. Jokainen kehittyy omaan tahtiinsa, ei tässä misään kilpailussa olla.
Kyllä 1½-vuotiaan jo kuuluu kävellä, ellei hän sitten ole cp-vammainen tai muuten vajaamielinen.
Kyllä 1½-vuotiaan jo kuuluu kävellä, ellei hän sitten ole cp-vammainen tai muuten vajaamielinen.
1,5v voi olla kävelemättä myös, jos hänellä on lihashypotonia (esim. lihassairauden tai aineenvaihduntasairauden takia)
kummallisen kuvan. Paitsi tietysti, jos lapsi on vammainen, jolloin voidaan kyseenalaistaa koko lapsen hankinta alunperin.
kummallisen kuvan. Paitsi tietysti, jos lapsi on vammainen, jolloin voidaan kyseenalaistaa koko lapsen hankinta alunperin.
1,5v voi olla kävelemättä myös, jos hänellä on lihashypotonia (esim. lihassairauden tai aineenvaihduntasairauden takia)
kunhan on jo yritystä. Ja sitä meillä on paljonkin :) Eli taustalla ei aina tarvitse olla mitään häiriötä. Mieheni on myös oppinut kävelemään vasta 18 kk iässä ja ihan normaaliälyinen ja terve on.
t. se, jonka kuopus ei vielä kävele
kehittyy kuten kehittyy, ja aina ne on yhtä suloisia. :)
Älä välitä ap, ei mene kauaa niin ihmiset lakkaa päivittelemästä kun lapsesi ei kävele, ja alkavat kilpailla ja vertailla muita juttuja, kuten kuivaksi oppimista, puheen tuottoa jne. Jos lähtee tuohon kilpailuun mukaan, on aina häviöllä jollain osa-alueella. Jos taas ottaa sen asenteen, että keskittyy siihen kuinka hurmaavia lapset noin ylipäänsä on, saa ajan mittaan sellaisen ystäväpiirin, jossa lapsia ei vertailla vaan jokainen saa olla iloinen ja ylpeä lapsestaan juuri sellaisena kuin tämä on.
Mä tiedän naisen, joka ei koskaan alkanut kävelemään vaan konttaa vielä 30-vuotiaanakin (siellä missä se ylipäänsä on mahdollista). Ihan fiksu ja elämässään menestynyt hänestä on tullut, korkeakoulutettu, työssäkäyvä perheenäiti.
Mielikuva palaveriin konttaavasta jakkupukuleidistä on hulvaton!
Omituinen kysymys.