Kasvissyönti liittyy kohonneeseen mielenterveysonglmien riskiin
Saksalaistutkimus toteaa, että kasvissyöjillä näyttää olevan normaaliruokailijoita enemmän mielenterveydellisiä ongelmia, jotka eivä tole selitettävissä muilla kuinnimenomaan ruokavalioon liittyvillä syillä. Laittaa miettimään että onko tuo kasvisruokapäivä sittenkään niin hyvä idea, ainakaan ennenkuin asiaa on tarkemmin tutkittu.
http://www.ijbnpa.org/content/9/1/67/abstract
Kommentit (35)
On fakta, että oikein totetutettu kasvisruokavalio on paras ruokavalio. On myös totta, että kasvissyönti on sellainen asia, joka kiinnostaa myös kaikenmaailman hippejä, jotka sekoittavat päänsä pilvellä tai new age -humpuukilla.
New age -hörhöilyn ja pilvenpolton tiedetään liittyvän (siis oikeasti) mt-ongelmiin. Olisiko saksalainen tutkimus toteutettu vähän kehnosti ja nämä seikat olisi jötetty huomiotta...
On fakta, että oikein totetutettu kasvisruokavalio on paras ruokavalio. On myös totta, että kasvissyönti on sellainen asia, joka kiinnostaa myös kaikenmaailman hippejä, jotka sekoittavat päänsä pilvellä tai new age -humpuukilla.
New age -hörhöilyn ja pilvenpolton tiedetään liittyvän (siis oikeasti) mt-ongelmiin. Olisiko saksalainen tutkimus toteutettu vähän kehnosti ja nämä seikat olisi jötetty huomiotta...
Muuten olisi hyvin vaikea kuvitella, mitä haittaa siitä on, että syö terveellisesti. Vaikea nähdä, että länsimaista löytyisi joku tasapainoinen, normaalijärkinen kasvissyöjä, joka EI olisi hiffannut, että munhan tarvitsee ottaa b12-vitsku purkista. Itse en tunne yhtäkään tuollaista.
Luin juuri jostain, että länsimaissa ko. vitamiinin puutos on harvinaista, koska sen häviäminen kehosta vaatisi todella yksipuolista ruokavaliota kuukausikaupalla. Noita vitamiineja tupataan lisäämään keinotekoisestikin elintarvikkeisiin.
Mä kyllä tunnen monia kasvissyöjiä, joiden ravinto ei todellakaan ole monipuolista eivätkä saa siitä kaikkea tarvitsemaansa. Ravinto perustuu lähinnä sokeriin ja vehnään ja vähävaraisella yksin asuvalla naisella ei ole paljon varaa laittaa monipuoliseen ruokavalioon, kunnon kasviksiin, rasvaiseen kalaan, pähkinöihin jne. Yksikin kasvisyöjätuttuni on niin ronkeli, ettei syö pajon muuta kuin jotain pullaa tai pastaa. Eikä varmaan ota purkistakaan kaikkea mitä tarvitsisi. Ainiin, ja on sillä masennuslääkityskin päällä.Montakohan pullamössöllä elävää sekasyöjää minä tiedän?
Runsas (yli 300g/viikko) punaisen lihan syöminen on yhteydessä suolistosyöpien esiintymiseen. Runsas eläinperäisen rasvan saaminen on yhteydessä sydän- ja verisuonitautien esiintymiseen. Niukkaenergistä kasvisruokavaliota noudattavat naiset elävät pitempään.
Vaan ei se mitään, jatkakaa terveet sekasyöjät kasvisruoan vastustamista, mitä hyvänsä mielihyvää siitä koskaan sitten saattekaan.
Kuten sanottu, terveys ja ruokavalio liittyvät toisiinsa. On aika vaikea sanoa, mikä on ihmiselle täysin optimi ruokavalio, joka minimoi kaikki ruokavalion ongelmat.
Kasvissyöjät elävät keskimääräisesti pidempän, totta. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, etteikö terveydellisiä ongelmia voisi ilmetä myös kasvisruokavaliolla. Eikä tarkoita sitä, että kaikki kasvissyöjät osaisivat syödä terveellisesti.
Kasvisruokavalion terveyden syitä on etsitty mm. karotenoideista, foolihaposta ja kuidusta. Vastaavasti on todettu, että purkista syötyinä karotenoidit ja foolihappo lisäävät kuolleisuutta. Eli hankalaa on.
Ei mikään estä olemasta myöskään sekasyöjä, joka syö kasvispainoitteisesti ja täydentää ruokavaliota esim. kalalla, munilla jne. Eri ruokavalioita on vain sinänsä hanakal tutkia, enkä ole nähnyt vielä vertailua esim. vain vähän lihaa ja kalaa syövien terveydestä verrattuna ns. normaaliin länsimaiseen ruokavalioon tai kasvissyöjiin. Oletko sinä nähnyt?
Oscar.
Todellako sinulle on yllätys että aika moni välttää eläinperäisiä tuotteita tuotantoeläinten huonojen olojen vuoksi... No tulipa sullekin newsflash sitten...
kun tuo yksi kirjoittaja kommentoi jotain eläinten pelastumisesta. En ole tullut ajatelleeksi, että yhdistetäänkö kasvissyönti jotenkin eläinsuojeluun tai eläinten oikeuksien puolustamiseen? Itse olen ollut kasvissyöjä jo 20 vuotta,eikä minua kiinnosta eläimet tippaakaan, olen valinnut ruokavalioni eettisistä syistä ihmsiä ajatellen.
kalarasvojen puutetta. Niillä on todistetusti myönteinen vaikutus mielenterveyteen, sydämeen jne.
Jos syö vain kasviksia, kalatkin jäävät syömättä ja niiden myötä tervelliset omegakolmoset.
Kyllä mä oon sitä mieltä että mielenterveyden häiriöihin on on useita syitä. Jos lähdetään siitä perusajatuksesta että ihminen on fyysis-psyykkis-sosiaalinen olento, mielenterveyteenkin vaikuttaa monet syyt, ihan geneettisistä lähtien.
Mutta hyvähän se on että tutkijat tutkii.
Mistä löytyy todistus siitä, että kasvisruokavalio on oikein toteutettuna paras mahdollinen?
Todistukseksi ei riitä vertailu kasvissyöjien ja kaikkien välillä, koska kaikkiin mahtuu myös ne väärin toteutettua kasvisruokavaliota noudattavat ja pelkillä hampurilaisilla elävät. Vaadittaisiin todistus, että kasvissyöjän terveys heikkenee, jos hän syö pieniä määriä vaikka kalaa saadakseen B12 ja D vitamiinia myös luonnollisista lähteistä. Onko tämä tutkimus tehty jossain? Olisin aidosti kiinnostunut lukemaan sen.
Oscar.
Mieli on kaikenlaisille vaikutuksille erityisen altis, joten siitä yhteys näihin mielenterveysongelmiin.
Runsas (yli 300g/viikko) punaisen lihan syöminen on yhteydessä suolistosyöpien esiintymiseen. Runsas eläinperäisen rasvan saaminen on yhteydessä sydän- ja verisuonitautien esiintymiseen. Niukkaenergistä kasvisruokavaliota noudattavat naiset elävät pitempään. Vaan ei se mitään, jatkakaa terveet sekasyöjät kasvisruoan vastustamista, mitä hyvänsä mielihyvää siitä koskaan sitten saattekaan.
Runsas (väitteesi mukaan 300 g/vko) lihansyönti ei aiheuta suolistosyöpiä sen enempää kuin kasvissyönti aiheuttaa mielenterveysongelmia. Eläinrasvat eivät aiheuta sv-tauteja, tässä tapauksessa myös yhteys on nykytietämyksen mukaan kyseenalainen. Tyydyttynyt rasva on pikemminkin neutraali sv-tautien suhteen. Yhteys ei ole sama kuin syy ja seuraus.
Mihinkähän tuo lihamäärä perustuu, muistaakseni sydänliitto tms totesi, että on täysin turvallista syödä 700 g punaista lihaa/vko. Tästä oli linkki talvella jossain keskustelussa. Suomalaiset muuten syövät poikkeuksellisen vähän lihaa. Ja kaikki sekasyöjät syövät kasviksia.
Minäkin olisin aidosti kiinnostunut keskustelemaan kanssasi tästä aiheesta ja vaihtelemaan linkkejä kera tutkimuksien, mutta minulla on elämä ja lapsia, jotka haluavat nyt mennä ulos.
Mites kala-allergikot?
jos tutkimuksen tulos on kasvisruokailijoiden KOHONNUT RISKI mt-häiriöihin ( ei ole sama asia kuin että kasvisyöjät ovat hulluja) ja joku esittää, että b12-vitamiinia enemmän omegakolmosten puute voi olla lisäämässä tätä tätä riskiä (ei ole sama asia kuin olisi itsestäänselvin syy maailman kaikkiin mt-häiriöihin), niin jo joku sieltä penaalin pohjalta muistaa kysyä kala-allergikoista.
Mykäksi vetää.
On fakta, että oikein totetutettu kasvisruokavalio on paras ruokavalio. On myös totta, että kasvissyönti on sellainen asia, joka kiinnostaa myös kaikenmaailman hippejä, jotka sekoittavat päänsä pilvellä tai new age -humpuukilla. New age -hörhöilyn ja pilvenpolton tiedetään liittyvän (siis oikeasti) mt-ongelmiin. Olisiko saksalainen tutkimus toteutettu vähän kehnosti ja nämä seikat olisi jötetty huomiotta...
Jahas. Mihinkäs tuo 'fakta' sitten oikein perustuu ja miksi kasviruokavaliota ei sitten suositella yleisesti kaikille sopivaksi ruokavalioksi? Itse kyllä pidän noin rajoittavaa ruokavaliota aika hankalana toteuttaa ja väkisinkin rajoittuneella ruokavaliolla jää tärkeitä vitamiinejä saamatta, pahimpana esimerkkinä tuo B12. Kohtuus kaikessa on kultainen keskitie.
Tuossa tutkimuksessa nimenomaan todettiin, että mitkään sosiaaliset tekijät eivät olleet yhteyden syynä, vaan nimenomaan kasvisruokavalio.
Mistä löytyy todistus siitä, että kasvisruokavalio on oikein toteutettuna paras mahdollinen?
Todistukseksi ei riitä vertailu kasvissyöjien ja kaikkien välillä, koska kaikkiin mahtuu myös ne väärin toteutettua kasvisruokavaliota noudattavat ja pelkillä hampurilaisilla elävät. Vaadittaisiin todistus, että kasvissyöjän terveys heikkenee, jos hän syö pieniä määriä vaikka kalaa saadakseen B12 ja D vitamiinia myös luonnollisista lähteistä. Onko tämä tutkimus tehty jossain? Olisin aidosti kiinnostunut lukemaan sen.
Oscar.
... kun mielestäni juuri oli tutkimus jossain että täyskasvissyöjien keskimääräinen elinikä olikin matalampi kuin sekasyöjillä
Mites kala-allergikot?
jos tutkimuksen tulos on kasvisruokailijoiden KOHONNUT RISKI mt-häiriöihin ( ei ole sama asia kuin että kasvisyöjät ovat hulluja) ja joku esittää, että b12-vitamiinia enemmän omegakolmosten puute voi olla lisäämässä tätä tätä riskiä (ei ole sama asia kuin olisi itsestäänselvin syy maailman kaikkiin mt-häiriöihin), niin jo joku sieltä penaalin pohjalta muistaa kysyä kala-allergikoista.
Mykäksi vetää.
Täällä keskustelee ne, jotka haluaa keskustella. En ollut kysynyt mitään kala-allergikoista, mutta eikö kysymystä periaattessa ole relevantti tai edes kiinnostava? Eli yleisemmällä tasolla, jos esitetään kysymys siitä, että voiko allergioista seurata rajoittuneen ruokavalion kautta muita terveysongelmia ja mitähän nämä voisivat olla, niin kysymmys on sieltä penaalinpohjalta?
Minäkin olisin aidosti kiinnostunut keskustelemaan kanssasi tästä aiheesta ja vaihtelemaan linkkejä kera tutkimuksien, mutta minulla on elämä ja lapsia, jotka haluavat nyt mennä ulos.
Harmi. Olisi ollut hienoa sivistyä tänäänkin hieman.
Oscar.
kalarasvojen puutetta. Niillä on todistetusti myönteinen vaikutus mielenterveyteen, sydämeen jne.
Jos syö vain kasviksia, kalatkin jäävät syömättä ja niiden myötä tervelliset omegakolmoset.
Lisäksi ehkä karnosiinin ja B12-vitamiinin vaikka lieväkin vaje, niin tää kolmoiskombo tai joku muu voi olla se, että altistus joillakin lisääntyy ja saa tilastoissa liikettä aikaan.
Marttyyrikasviruokailijoille tämä uutinen on nyt ihana mahdollisuus PAHASTUA ja tulla heittämään tänne vakilauseet siitä, miten "ai, mä nyt varmaan oon seinhullu kun syön kasviksia ja pidän huolta itsestäni".
AAAAh, tarjolla marttyyriorgasimia, äkkiä tänne tilittämään!