HUOMIO: MIKSI JOTKUT EIVÄT TAJUA ETTÄ 18V TÄYTTÄNYT HENKILÖ ON AIKUINEN
Kommentit (33)
Realizing that maturity is an ongoing process, not a state, and continuously striving for self improvement.
Able to manage personal jealousy and feelings of envy.
Has the ability to listen to and evaluate the viewpoints of others.
Maintains patience and flexibility on a daily basis.
Accepts the fact that you can’t always win, and learns from mistakes instead of whining about the outcome.
Does not overanalyze negative points, but instead looks for the positive points in the subject being analyzed.
Is able to differentiate between rational decision making and emotional impulse.
Understands that no skill or talent can overshadow the act of preparation.
Capable of managing temper and anger.
Keeps other people’s feeling in mind and limits selfishness.
Being able to distinguish between ‘needs’ and ‘wants’.
Shows confidence without being overly arrogant.
Handles pressure with self composure.
Takes ownership and responsibility of personal actions.
Manages personal fears.
Able to see the various shades of grey between the extremes of black and white in every situation.
Accepts negative feedback as a tool for self improvement.
Aware of personal insecurities and self-esteem.
Able to separate true love from transitory infatuation.
Understanding that open communication is the key to progression.
Joissakin maissa ei saada lapsilisää ollenkaan ja esim. Keski-Euroopassa on maita, joissa täysi-ikäisten lasten vanhemmille maksetaan opintotuki, jos nämä täysi-ikäiset lapset opiskelevat. opintotukea ei siis makseta täysi-ikäisille nuorille itselleen. oletus on, että tuonikäinen asuu vielä vanhempiensa kotona.
Vanhempien elatusvelvollisuus ei pääty Suomessakaan siihen, että lapsi on saavuttanut päivälleen 18 vuoden iän. lapsella on oikeus saada vanhemmiltaan, myös etävanhemmalta, tukea elämiseen ja opiskeluihin.
Aikuinen osaa varmaan ihan itse hankkia tutkimuksensa.
Aikuinenko on mielestäsi sellainen, joka ostelee prnolehtiä, käy baareissa, käyttää päihteitä?
Tässä on juuri täysi-ikäisyyden ja aikuisuuden ero: Sinä luettelet vain asioita, joihin ihmisellä on 18-vuotiaana lupa tehdä laillisesti. Aikuinen ihminen taas lähtee liikkeelle niistä velvollisuuksistaan ja niiden täyttämisista liikkeelle. Kun tekee velvollisuutensa, niin loppujen lopuksi oikeudella käydä baareissa, käyttää alkoholia ja tupakkaa on hyvin pieni rooli.
Mutta jos 18v on ihan pentu vielä niin miksi siltä myöskin katkastaan lapsilisät, miksi vanhempien elatusvelvollisuus päättyy siihen ja voidaan potkasta pihalle? miksi lapset/teinit päästetään baariin joka on aikuisten aluetta? miksi penikka saa ostaa jallun luvallisesti r-kioskilta?
MIKSI LAPSI TUPATAAN AIKUISTEN MAAILMAAN JOLLEI SE OLE KYPSÄ SINNE SITTEN...
onko se huvikseen vaan päätetty että aikuiseksi tullaan 18v?? arpapelillä?
onko sen eteen tehty mitään tutkimusta?
Mitä se ap:ta haittaa, jos jotkut/muut eivät koe 18-vuotiasta aikuiseksi?
Jos ap kokee itsensä aikuiseksi, niin sittenhän hän varmasti ymmärtää, että erilaisia mielipiteitä esim. aikuisuudesta riittää.
ole niin ikäsidonnaista. Tiedän ihmisiä, jotka ovat jo 17-vuotiaina huolehtineet sekä itsensä, että joitakin muita. Jotkut elävät jollakin tavoin keskenkasvuisina ja vastuuttomina koko elämänsä.
täysikäinen kylläkin.
Mä aloin kokea itseni aikuiseksi vasta noin kolmekymppisenä.
Käy lukiota ja asuu kotona, tulot 0 euroa / kk eli on täysin meidän rahojen varassa. Me olemme hyvätuloisia eikä lapsi saa mtn opintorahaa.
eikä 30v? kai siitäkin on jotain tutkimuksia tehty että miksi täysi-ikäisyys on laskettu esimerkiksi 21-vuodesta nykyiseen 18-vuoteen... olisikohan ihan siksi, että tutkimuksista on näkynyt että 18v ikään ollaan kehitytty siihen pisteeseen että ei voida enää lapseksi sanoa.
Näin se on. Jännä miten nämä martat aina määrittelevät aikuisuuden omien mielipiteiden varjolla. 18v on ihan virallisesti aikuinen oli hän kuinka lapsellinen kenen mielestä tahansa.
Ihan samalla tavalla lapsi on edelleen lapsi vaikka hän olisi 10vuotiaana minkä ikäinen tahansa. Teini-ikäinen on teini-ikäinen vaikka käyttäytyisi kuin mummo 15vuotiaana ja 35v ei ole lapsi vaikka olisi vihanneksen tasoa.
Monilla hämärtyy nyt tämä asia.
Kolmekymmpisillä on monesti menossa se ikävaihe kun he kuvittelevat olevansa maailman vallitsioita, aikuisimpia ja fiksuimpia ikinä ja määrittelevät vain itsensä ikäiset aikuisiksi. Katkera ikä ja tutkitusti onnettomin ikä myös joten sieltä se varmaan kumpuaa.
Olen 33 enkä ole sen aikuisempi kuin 20v työkaverini. Eikä 83 vuotias mummini ole minua aikuisempi. Hän on vanhempi kuin minä, samoin kuin minä olen vanhempi kuin tuo työkaverini. Samanlaiset vastuut meillä kuitenkin on itsestämme ja ympäristöstämme. Toki jollain on ympärillään enemmän tukea kuin toisilla. Oikeastaan tuolla nuorimmalla suurimmat vastuut, koska oma elämä on vasta rakennusvaiheessa ja se syö rahaa ja voimia. Tämä ylläpitovaihe on paljon helpompi.
Olen 33 enkä ole sen aikuisempi kuin 20v työkaverini. Eikä 83 vuotias mummini ole minua aikuisempi. Hän on vanhempi kuin minä, samoin kuin minä olen vanhempi kuin tuo työkaverini. Samanlaiset vastuut meillä kuitenkin on itsestämme ja ympäristöstämme. Toki jollain on ympärillään enemmän tukea kuin toisilla. Oikeastaan tuolla nuorimmalla suurimmat vastuut, koska oma elämä on vasta rakennusvaiheessa ja se syö rahaa ja voimia. Tämä ylläpitovaihe on paljon helpompi.
ja elämänkouluhan meitä kaikkia opettaa.
Koska 18v ei ole vielä aikuinen: http://www.vauva.fi/keskustelu/4514226/ketju/18v_ei_ole_aikuinen
[quote author="Vierailija" time="30.07.2012 klo 22:26"]
[/quote]
18 vuotta täyttänyt on kylläkin täysi-ikäinen,mutta ei ikä aikuista tee. Aikuinen on ihminen,joka pystyy ottamaan vastuuta ja huolehtimaan itsestään.
Kuka höhlä on tällaisen keskustelun perustanut??? Täysi-ikäinen kyllä on - ei yleensä vielä aikuinen. Elämää harjoitteleva nuori yleensä, vielä lukiossa/amiksessa, elämäntilanne vakiintumaton. Huh huh miten naurettava provo =D
18-vuotiaana kykenee ihminen tekemään päätöksiä, niin että hahmottaa ainakin jossain määrin tekojensa seuraukset. 18-vuotta täyttänyt osaa päätellä esim. että rikoksesta seuraa rangaistus ja päihteiden (alkoholi, tupakka) käyttöön liittyy riskinsä.
Aikuisuus edellyttää muutakin kuin vain järkeilyä ja tivaamista. Aikuinen kykenee antamaan toisten olla eri mieltä asioista, kuten esim. siitä, missä iässä kunkin mielestä ihminen on aikuinen.
Tämän oikeassa olon tarve paljastaa nuoren täysi-ikäisen helposti. Aikuinen taas kykenee ymmärtämään ainakin sen, että ihmiset yleensä ajattelevat monella eri tavalla, vaikka itse kokisikin olevansa oikeimmassa.