Kysymys rivarin takapihalla tupakoinnista
HOX! Heti kärkeen sanon, että TIEDETÄÄN tupakoinnin olevan epäterveellistä ja haisevan pahalta niistä jotka ei polta! Eli siihen EI tarvitse ottaa kantaa.
Mutta siihen, että onko luvallista polttaa rivarin omalla takapihan terassilla?
Naapurin mummo vaatii meitä polttamaan vain etupihalla, koska se haisee hänestä pahalta. Ja valittaa siitä, että me poltetaan muka niin paljon, eikä hän voi tietää kummalla puolella me sauhutellaan. Toisen puolen naapuria ei haittaa yhtään, mutta tämä hyökkää räkyttämään joka ainoa kerta, kun takapihalle vaan mennään savukkeiden kanssa. Ja tasan ollaan omalla puolella, ihan selkä melkein ovessa kiinni polteltu. Pitäisi olla luvallista?!
Kommentit (49)
Tupakan haju kantautuu ilmastointikanavia myöten viereisiin asuntoihin.
Tupakan haju kantautuu ilmastointikanavia myöten viereisiin asuntoihin.
On se luvallista polttaa omalla pihallaan.
Itse naapurisovun merkeissä olen jutellut asiasta naapureiden kanssa. En tosin itse polta, mutta muutama sukulaiseni polttaa ja heitä varten olen varmistanut naapurilta, että onko ok. Ja on. Tosin haittakin on siis tällöin pienempi kun harvemmin tupakoidaan pihalla.
Jos naapurin mummolle on ratkaisevaa se, että te polttaisitte etupihalla, niin olisiko se teille niin suuri vaiva? Itse ajattelen, että jos sillä saadaan mummon keuhkot suojattua ja estettyä tuo jokakertainen räkyttäminen, niin ehkä olisi sen arvoista.
Mutta ymmärrän hyvin naapurin raivon. Miksi ette voisi tupakoida etupihalla? Tupakansavu on nimittäin todella häiritsevää sellaiselle joka ei tupakoi. Tupakan haju myös tarttuu vaatteisiin. Toiset asukkaat kannattaa ottaa huomioon ihan yleisen viihtyvyyden vuoksi.
Meille ei ole naapureista tullut hajuja muualla kuin yhdessä kerrostaloasunnossa. Sielläkin haju tuli rappukäytävästä oven alta ja ongelmasta päästiin kun laitteen tiiviste oven alareunaan.
Siinä talossa oli kaikissa huoneistoissa oven alla puolen sentin rako, ja sieltä ne hajut kätevästi kulkeutuivat.
Monessa talossa olen asunut, niin rivitalossa kuin kerrostalossakin, enkä muualla ole törmännyt hajuongelmiin vaikka sisällä tupakoivia naapureita on kyllä niissä taloissa ollut.
Se ei haise ja häiritse naapureita, ja auttaa kyllä niitä teidän omiakin keuhkojanne.
Kerro ajatuksiasi, sait paljon vastauksia!
mutta voi sitä silti pyrkiä ottamaan naapuritkin huomioon. Kohteliainta toisia kohtaan olisi tupakoida vain etupihalla, koska monet haluavat oleilla omalla takapihallaan ilman savua ja tupakoitsijalle on ihan sama onko etu- vai takapihalla.
Henkilökohtaisesti en tykkää herätä sunnuntaiaamuisin siihen että makkarissa haisee rööki, ja joku smartti tai vastaava vielä. Sama lemu tulee noin kerran tunnissa pitkin päivää sisälle jos takaikkunat on auki, niinkuin ne yleensä ovat. -Haju tunkee kyllä vaihtoilmakanavien kauttakin sisälle.
Olen raskaana ja jos voisin vielä pahemmin, niin kävisin laittamassa yrjöämpärin aina omalle patiolle päiväksi haisemaan, ihan vain tasapuolisuuden nimissä.
Aion pyytää järjestyssääntöihin että röökata saa vain etupihalla, se on vain järjestyssääntö sitten ja kaikkihan sen tietää että sitä saa rikkoa, mutta kuitenkin.
Kun meillä on takapihalla grilli + pöytä ym ja siellä aiotaan viettää aikaa, niin kyllä sieltä ei tasan lähdetä tupakalle etupihalle, kun sitä ei mitkään säännötkään kiellä. :)
Eli ap:lle varmaan sopii jos naapuri laittaa haisevan kompostin omalle takapihalleen mahdollisimman lähelle teidän grilliä jne ? Mitäpä sitä sovittelemaan ja naapuria kunnioittamaan.
Tai mitä jos ap vaikka sopisi että polttaa vain silloin takapihalla kun oleillaan siellä muutenkin ja muulloin kävisi etupihalla tupakalla. Ja jos ap vaikka siirtäisi sen tupakoinnin siitä oven vierestä kauemmaksi talosta niin se ei välttämättä haittaisi sitä mummoakaan sitten niin paljoa ? Jos koettaisi siis sovittelemalla löytää sellaisen molemmille sopivan kompromissin. Tietysti vaikeaa jos mummo ei halua yhtään tulla vastaan asiassa.
Siis tarkoitan että ap kirjoitti polttavansa melkein selkä ovessa kiinni. Mitä jos kävis polttamassa kauempana takapihalla niin se haju ei välttämättä menis niin voimakkaana tuolle mummolle ?
tapa on - niin aika heikko esitys olet. Kait te voitte edes pääsääntöisesti röökata sellaisessa paikassa, missä siitä ei ole muille ihmisille haittaa, jos peffa ei ihan aina nouse oleskelupihan penkiltä?
Mä en ymmärrä ihmisiä, jotka sabotoivat toistenkin elämää ja ajattelevat vain omaa viihtyvyyttä asioissa, jotka eivät edes ole kovin suuritöisiä toteuttaa. Tupakointi kun nyt joka tapauksessa on huono asia ja sen haitat voi pitää ihan omana hyvänään. Eri juttu olisi, jos kyse olisi jostain mistä ei ole terveydelle haittaa.
Siis jos lähdetään kauemmas oman takaoven liepeiltä haahuilemaan tupakan kanssa, niin silloin se vasta mummolle meneekin. Ihan mummon takia on pysytelty oman oven liepeillä. :D
Tähän muuten vielä mainittakoon, että mummo ei siedä myöskään grillauksen hajua. Kävi öykymässä kerran, että "minä en tykkää grillin hajusta". ;)
tai muuttakoon korpeen missä ei naapureita lähimailla ole.
Fakta on se, että tupakkaa saa omalla pihallaan polttaa. Samoin faktaa on se, että jos polttaa sisällä, niin silloin se haju yleensä paremmin menee naapureihin ilmastointikanavien kautta. Fakta on myös se, että aniharva käy tupakalla "monta kertaa tunnissa"! Jos joku Ville Valo tm. on lehdessä kertonut polttavansa monta askia/päivä (=koko ajan rööki huulessa) ei tuo todellakaan ole yleinen totuus vaain äärimmäinen tapaus. Suurin osa polttaa muutaman tupakan/päivä. Tavallisella ihmisellä ei edes ole aikaa rampata tupakalla koko ajan, joku pulsu toki voi sätkiään poltella ketjussa...
Yleensä vanhoilla ihmisillä ei ole enää omaa elämää. Silloin heidän pitää keksiä elämäänsä JOTAIN sisältöä, ja mikäs sen parempi kun ottaa asiakseen esim. naapurin tupakoinnin vahtiminen.
Tekisin niin, etten korvaani asialle lotkauttaisi. Jos kyseessä olisi esim. vauva joka nukkuun ulkona päikkärit klo 15-17 niin voisin ihan hyvin tuon ajan olla polttamatta (tai käydä etupihalla), mutta todellakaan alkaisi elämääni muuttamaan 100% yhden mummon takia.
Jos grillaaminen ja muukin häiritsee, niin uskon että yksi syy nipottamiseen voi olla se, että minulla yksinäisellä mummolla ei ole elämää, ei saa olla muillakaan.
Miksi ette polta kumppanisi kanssa sisätiloissanne?
Olisi upeaa, jos vastaisit tähän kysymykseen.
Jos asuisimme ok-talossa, jossa olisi vaikka takka, niin polttelisimme takan ääressä silloin tällöin. Mutta ei me aleta rivariasuntoa savustamaan. Perheessä on myös yksi savuton, alaikäinen. Ja sitä tupakan hajua ei saa kovin hevillä seinistä ja huonekaluista pois. Itse en muuttaisi asuntoon, jossa on poltettu sisällä. :) That's it!
Jos asuisimme ok-talossa, jossa olisi vaikka takka, niin polttelisimme takan ääressä silloin tällöin. Mutta ei me aleta rivariasuntoa savustamaan. Perheessä on myös yksi savuton, alaikäinen. Ja sitä tupakan hajua ei saa kovin hevillä seinistä ja huonekaluista pois. Itse en muuttaisi asuntoon, jossa on poltettu sisällä. :) That's it!
jos se häiritsee teitä itseännekin?
Vastaatko vielä tähän kysymykseen?
Tupakan savu on häiritsevä. Meillä kerrostalossa naapuri vieressä ja alla polttavat ja siitä kertyykin kaikkiaan neljän ihmisen tupakoinnit per pvä. Parvekkeemme on melkeinpä käyttökelvoton erityisesti kesäaikaan. Kivaa..
mutta ymmärrän kyllä naapurin mummoakin.
Omassa lapsuudenkodissani (rivari) naapuri poltti tupakkaa, ja haju kantautui kyllä sisälle todella voimakkaasti. Jos käytte tupakalla useita kertoja tunnissa, hajusta todellakin on haittaa naapureille.
Haitan suuruutta voi verrata siihen, että koko hereilläoloaikananne joku soittaisi vihaamaasi musiikkia täysillä yhtä usein kuin mitä itse käyt tupakalla. Aivan varmasti kävisi äkkiä ärsyttämään.