Miksi eriävä mielipide tulkitaan niin helposti kateudeksi?
Joo, tämä on toki mustavalkoinen AV-maailma. Silti ihmetyttää, että niin helposti kuitataan kateudeksi eriävät mielipiteet. Esim. kun tuossa kotirouvaketjussa ihmeteltiin blogistin valintoja, huudettiin heti kuorossa kateutta.
On yksinkertaista tulkita mielipide-erot ja erilaiset arvot kateudeksi.
Kommentit (6)
Silti minua häiritsee tämä yksinkertainen kateustulkinta.
Ja terveisiä muuten psykoanalyysistä.
AP
hyvä selitys. Sitähän tässä kaivataan, siis keskustelua. AV:llä tuppaa käymään niin, että kun laittaa kommentin, joka luotaa vaihtoehtoja, ei vastauksia tule lainkaan.
AP
Hrti jos annat eriävän milipiteen juurikin esim. näistä tekosievistä keikistely blogeista niin auttamatta olet tälle blogistille kateellinen..
Huh, mitä sontaa.
Samaa ihmettelen. Minun pitäisi ihalla kaikkia missejä, pitää kaikista laulajista ja pitää kaikkien kotia kauniina, muuten olen kateellinen. Minä ainakin koen, että kateuskortin vetävät lapset, lapselliset tai tyhmät ihmiset. Kyllä aikuisten maailmaan mahtuu, että kaikki ei tykkää kaikesta. Sananlasku toinen tykkää äidistä toinen tyttärestä, pitää yhä paikkansa. Ehkä siihen pitää lisätä, että siitä huolimatta ei äidistä tykkäväät ole tyttärelle kateellisia ja päinvastoin.
kateus tosiaan on joidenkin psykoanalyyttisten suuntausten mukaan suurin syy lähes kaikkeen. Me emme itse vain tunnista kateuttamme, ja kun omaa kateutta ei tunnista, se vaikuttaa elämässämme.
Mutta kyllä minusta elämässä on mielipiteitäkin. Ihan ilman mitään tunnetta suuntaan tai toiseen.