Juoksijat/lenkkeilijät!
Minkä pituisia lenkkejä yleensä juoksette? Olen itse vasta aloittelemassa juoksuharrastusta ja mietin, minkälainen lenkkeily "riittää" kunnon ylläpitämiseen. Ei ole tarkoitus treenata maratonille tai muutenkaan tavoitteellisesti...
Kommentit (3)
Tällä hetkellä olen päässyt tuollaiseen viiden kilsan lenkkikuntoon ja pyrin juoksemaan kolme kertaa viikossa. Mutta tuo viisi kilometriä on tällä hetkellä kyllä ehdoton maksimi, tai ainakin tuntuu aina lenkin päätteeksi siltä, että yhtään pidempään en olisi jaksanutkaan. Olen kuitenkin stressannut jo sitä, että pitäisi pidentää lenkkiä, että tuo 5 km "ei ole mistään kotoisin"... :) Lohdullista, että sekin jo riittää kunnon ylläpitämiseen.
mikä on kunto tällä hetkellä. Mutta jos sinulle nyt 5 km tuntuu ihan maksimilta, niin aivan varmasti kolme viiden kilometrin lenkkiä viikossa tällä hetkellä vielä kasvattaa kuntoasi.
Suosittelisin kuitenkin, että kokeilisit yhden kerran viikossa seuraavaa lenkkiä: juokset 10 min ja kävelet reippaasti 5 min. Toistat tämän vielä kaksi kertaa niin, että lenkin pituudeksi tulee yhteensä 45 min. Juoksua tuossa ei ole sen enempää kuin peruslenkissä, joten todennäköisesti jaksaisit sen hyvin. Vähitellen sitten pidennät juoksupätkiä viikko viikolta esim. minuutti kerrallaan (kävelyt edelleen 5 min kukin). Kun olet päässyt siihen, että lenkin kokonaiskesto on tunti, rupeat lyhentämään tai harventamaan kävelypätkiä.
Tee siis kuitenkin vain yksi lenkki viikossa kuvaamallani tavalla, ja muut edelleen puolen tunnin mittaisina. Näin saat harjoitteluasi selvästi monipuolisemmaksi, ja kuntosi nousee nopeammin.
2
Käytännössä tuosta tulee muutaman kuukauden juoksua harrastaneella noin 4,5-5 km kerrallaan.
Kunto kehittyy kuitenkin paljon paremmin, jos harjoittelu on vähän monipuolisempaa. Yksi lenkeistä kannattaa olla vähän reippaampi (niin, että vähän hengästyy) ja yksi vähän pidempi (vähintään tunnin). Sen pidemmän lenkin ei tarvitse kuitenkaan olla kokonaan juoksua, vaan voi hyvin juosta ja kävellä vuorotellen.
Aloittelijan ei toki tarvitse heti päästä ym. lukemiin. Pääasia on se, että lähtee lenkille säännöllisesti. Kunnon kasvaessa voi sitten vähitellen pidentää lenkkejä.
Olisi myös erittäin hyödyllistä tehdä vähintään yksi lihaskuntoharjoitus viikossa.
Terv. kaksi puolimaratonia juossut