Käyttäydyinkö tosiaan loukkaavasti?
Siskoni perhe oli meillä käymässä. Vietimme aikaa takapihalla, ja aikani kärvisteltyäni sanoin omasta mielestäni ihan kauniisti, että meillä on tapana riisua kengät, kun mennään sisälle. He kun ramppasivat keittiössä ja vessassa koko ajan kengät jalassa. Nyt on sitten heillä herneet nenässä.
Kommentit (11)
Toki parempi olisi ollut sanoa, että voisitteko ottaa kengät pois jalasta kun käytte sisällä. "Meillä on tapana..." on hieman ylimielinen ilmaisu, joka pitää sisällään sen ajatuksen, että toisilla ei ole tapana tehdä samalla tavalla.
ja saanut kuulla olevani siisteyshysteerikko. ap
Olisitpa sanonut ihan heti, ei olis tätäkään ongelmaa tullut...
Monesti loukkaantuminen tulee siitä, että annetaan vaikka kuinka kauan toisen tehdä väärin ja se kuvittelee tekevänsä oikein. Sitten nöyryytetään vetämällä aivan puskasta tollanen kommentti. Kyllä siinä tulee loukkaantunut olo.
ja voi sanoa tyylikkäämminkin kuin että "meillä on tapana". Tosi kopea ilmaus.
Esimerkiksi ilmaisu anteeksi kun mä sanon näin mutta...- loiventaa tommosen yhteydessä sitä tylyä vaikutelmaa kummasti. Paljon senkin auttavuus riippuu äänensävystä ja ilmeestä.
vai toimitteko muut eri tavoin kaverilla ja kotona?
mä voisin sanoa siskolle, että ota nyt vittu ne kengät pois jalasta kun menet sisälle, ja sisko tiuskaisisi siihen jotain, ja viiden minuutin päästä kaikki olisi taas ok.
kengillä, siivota saat kuitenkin?
Eli törppö ainakin olet.
koska olin omasta mielestäni sanonut sen asian jo kertomalla, että meillä on ulkona kaikenkokoista rantasandaalia, joita voi käyttää pihalla, niin on sitten helpompi riisua ne kun käy sisällä, eikä tarvitse koko ajan olla kengännauhojaan aukomassa. ap
mä voisin sanoa siskolle, että ota nyt vittu ne kengät pois jalasta kun menet sisälle, ja sisko tiuskaisisi siihen jotain, ja viiden minuutin päästä kaikki olisi taas ok.
Sama täällä. Ei tulis edes mieleen miettiä mitään hienoja kohteliaisuussääntöjä siskon ollessa kyseessä. Kyllä meillä nyt omille sisaruksille voi sanoa suoraan, eikä ne sellasesta ala murjottaa.
Oli se kommentti sitten miten vaan ilmaistu, pikkuasiasta siinä silti sanotaan ja ihan lähipiiriin kuuluvalle ihmiselle.
Sama täällä. Ei tulis edes mieleen miettiä mitään hienoja kohteliaisuussääntöjä siskon ollessa kyseessä. Kyllä meillä nyt omille sisaruksille voi sanoa suoraan, eikä ne sellasesta ala murjottaa.
Vaikka en ehkä kiroilis, mut muuten kyllä vois sanoa napakastikin. Tosin kävelen itsekin kengät jalassa sisällä, jos vaan käyn nopsaan...:)
Olisitpa sanonut ihan heti, ei olis tätäkään ongelmaa tullut...