Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päästäisitkö 9- ja 5-vuotiaan kahdestaan pihalle?

Vierailija
23.07.2012 |

Leikkimään kerrostalon pihaan niin ettei paikkaan ole näköyhteyttä?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
23.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jättäisi alle rippikouluikäisiä keskenään pihalle hetkeksikään. Tuollainen on heitteillejättöä!

Vierailija
2/21 |
23.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aivan lapsista, miten varovaisia ovat, onko paikka rauhallinen jne. Asumme omakotitalossa isolla tontilla ja juuri tuon ikäiset poikani ovat paljon kahdestaan tai yksinkin pihalla. Toki tänne ei mitään hiippareita juuri eksy, mutta periaatteessa voisivat juosta järveen tms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
23.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitä millainen viisivuotias on. Lähtökontaisesti kyllä päästäisin. Omani sai ekan kerran mennä tuohon kerrostalon pihaan yksin kun sai itse alaoven avaimella auki (onnistui viisivuotiaana). Oli pari kertaa, mutta pelotti eikä halunnut siellä olla. Nyt kun ikää on kuusi haluaa usein pihaan ilman vanhempia.

Vierailija
4/21 |
23.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

omanikin sai viisivuotiaana olla itsekseen/kavereineen pihoilla.

Vierailija
5/21 |
23.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhimman vähän alle 5v:na yksin, kaksi nuorempaa 4v:na. Ja siis keskenään kun iät oli 8v 6v ja 4v.

Vierailija
6/21 |
23.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...siis olihan tää vitsi?

Vierailija
7/21 |
23.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en päästäisi omia 9v. ja 4,5v. keskenään tuohon pihalle.

Vierailija
8/21 |
23.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai ainakin omani. Ukson kyllä että erilaisiakin lapsia on joita ei välttämättä voisi. Jos esim. isompi ei ota mitään vastuuta pienemmästä eikä häneen voi luottaa niin sitten en uskaltaisi ja lisäksi jos pienempikin on villimmän puoleinen joka ei ymmärrä rajoja/sääntöjä.

Meillä kun on huolehtiva 8-vuotias poika ja tunnollinen 5-vuotias tyttö niin ei hätää tällä hetkellä :)

Ihana muuten omien lasten kohdalla huomata miten käyttäytyvät niin "isosti" ja vastuuntuntoisesti kun tällainen tilanne tulee, että saavat tehdä jotain vähän vastuullisempaa kahdestaan. Näin ainakin meillä ja olen siitä iloinen.

Vierailija
9/21 |
23.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 6-vuotias saa olla yksin omalla pihalla ja olen lyhyitä aikoja antanut hänen vahtia 2,5-vuotiasta (kun olen pukenut vaatteita tai käynyt hakemassa sisältä jotain). Kumpikaan ei lähde pihasta, mutta pihaa ei ole aidattu ja lähellä on autotie, joten en luota pienempään tietenkään. Pelkää kyllä eli ei lähde tuosta vaan.

Isompi taas on luotettava ja nykyään antaisin hänen olla esim. kerrostalon pihallakin, jos meillä sellainen olisi.

Vierailija
10/21 |
23.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse useasti lapsia "ulkoiluttaessa" nähnyt noita itsekseen pärjääviä sisaruksia. Jos ei se sisarus uunota pientä, niin aina löytyy muita lapsia, jotka käyttävät hyväkseen tilannetta, että se oma aikuinen ei ole vahtimassa.

Jotkut lapset vaan aina etsivät niitä pienempiä, joita kiusata tms. Puhumattakaan sekopäistä, joihin lapset voivat törmätä.

Vierailija
11/21 |
23.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ottaa vastuuta pienemmästä. Ei varsinkaan tuon ikäisten.

Meinaatko, että jos pienempi putoaa leikkitelineestä tai kirmaisee auton alle, isomman pitäisi.. niin mitä? Olla vastuussa, napata kiinni, tuntea syyllisyyttä lopun ikänsä?

Miettikää joskus se ikävin mitä voi tapahtua ja miltä se mahtaa alakouluikäisestä sisaruksesta tuntua?

Vierailija
12/21 |
23.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

paitsi en, jos he olisivat joitain käytöshäiriöisiä tai vastuuntunnottomia täysin ohjattavia ja ajattelemattomia ongelmatapauksia.

Vierailija
13/21 |
23.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

rauhallinen vai vilkas?

Vierailija
14/21 |
23.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 18 vuotiasta en jättäisi yksin kun vain ihan lyhyen kauppareissun ajaksi. Silloinkin soittaisin kotiin pari kertaa ja tarkistaisin, että kaikki on hyvin.

Vierailija
15/21 |
23.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkoilevat keskenään, ovat rauhallisia lapsia.

Tosin näköyhteys meillä asuntoon, vaikka kerrostalossa asummekin. Rauhallinen piha, jonne ei läpiajoliikennettä.

Ei nyt aivan hysteeriseksi voi ryhtyä, kyllähän vanhempi lapsi on jo koulussakin ja ulkoilee siellä ilman näköyhteyttä. Nuoremman kanssa taas riippuu paljon lapsen kehitystasosta ja temperamentista. Osaaka käyttäytyä, karkaako pihasta, riiteleekö jne.

Vierailija
16/21 |
23.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

päästän varmaan huomennakin

Vierailija
17/21 |
23.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun voivat kahdestaan olla laiturilla onkimassa ja saunasta mennä uimaan, itse voi jäädä saunalle.

Lapset ovat 9 v ja 6 v ja himassa ovat ulkoilleet kaksistaan jo vuosia.

Enemmän tämä on kiinni perheestä kuin lapsista... :-)

Vierailija
18/21 |
23.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se on normi lähiöpiha, eli ei isompaa tietä välittömässä läheisyydessä, niin miksikäs ei.

Tuohon laiturilta kalasteluun sanoisin, että en ole vielä tänä kesänä antanut 10- ja 7- vuuotiaille lapsilleni lupaa edes leikkiä rannassa ilman aikuisen valvontaa.

Vierailija
19/21 |
23.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina tämä palsta osaa hämmästyttää.

Meidän 7v ja 5v ovat juuri tälläkin hetkellä kahdestaan ulkona. Rakentavat kai majaa aitan takana metsikössä. En osaa kuvitella, miksi minun pitäisi olla vieressä vahtaamassa tai ratkaisemassa heidän riitojaan.

Vierailija
20/21 |
23.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina tämä palsta osaa hämmästyttää.

Meidän 7v ja 5v ovat juuri tälläkin hetkellä kahdestaan ulkona. Rakentavat kai majaa aitan takana metsikössä. En osaa kuvitella, miksi minun pitäisi olla vieressä vahtaamassa tai ratkaisemassa heidän riitojaan.

tilanteita on erilaisia. Oma 5-vuotiaani saa olla yksikseen omalla okt- pihallamme. Samoin saa leikkiä itsekseen mökkipihallamme, vaikka meri velloo vieressä. Ihan rantaan, saati laiturille asti ei saa mennä yksin. Vaikka osaa uida, on sen suhteen ehdoton kielto. Laiturilta on yli 2 metriä syvää ja tälläkin hetkellä aallokko on korkea.

Hetki sitten asuimme vielä kerrostalossa. Ei olisi tullut mieleenkään päästää lasta yksin sisäpihalle, jonne en nähnyt ikkunasta. Ei sinne kukaan muukaan vanhempi päästänyt yksin omia pieniä lapsiaan. Helsingin kantakaupungissa, heti porttikongin ulkopuolella olisi odottanut vilkasliikenteinen ja muutenkin vaarojen täyteinen kaupunki. 9- vuotiaana olisi ollut jo eri asia.