Mitä teet kun kylässä on sottaista?
Oltiin käymässä kylässä ystäväperheen luona, matkaa on rutkasti, 600 km suuntaansa, joten oltiin pari yötä. He olivat kutsuneet, vuosi sitten olivat meillä. Ei usein nähdä, kun on välimatkaa. Omasta mielestäni emme ole hysteerisia siivousintoilijoita, meillä on perussiistia, kerran viikossa siivotaan tarkemmin.
Mutta kyläpaikassa sitten: vessan pönttöön oli pinttynyt likaa, ei siis kakkaraitoja, vaan ihan pinttynytyä likaa joka puolella. Samoin lavuaarit. Pyyhkeet vessoissa märkiä ja likaisia.
Ollaan vuosikausia tunnettu, ja aina ollut näin. Ei siis hetkellinen repsahdus. Hyvin toimeentulevia ihmisiä, työssä käyvät normaalisti ja sellaiset ammatit kummallakin, että palkat yli keskitason selkeästi.
Onko siinä vaan joku ettei toiset välitä? Eikö ne huomaa? Jos ei viitsi itse, miksei ota siivoojaa?
Ei tuollaista voi oikeastaan kysyäkään, että miksette siivoa noita vessoja paremmin. Eikä kai toisen kotona voi alkaa siivoamaan, kun nyt ei ole kyseessä mikään sairas vanhus.
Huh yököttää vieläkin. Mutta miksi?
Kommentit (20)
Mutta kyllä se vaikuttaa luotaantyöntävästi, en mä mielelläni kyläile epähygieenisessä kodissa. Kyllä likainen ympäristö kertoo usein jonkinlaisista ongelmista elämän hallinnassa tai mielenterveydessä, jos ei mitään muita syitä ole (vaikka joku fyysinen sairaus ettei kykene siivoamaan).
Ei kaikki ole yhtä siistejä ja se on ihan ok. En todellakaan kommentoisi mitenkään saati alkaisi itse siivoamaan mikä on jo törkeä loukkaus.
En itsekään ole niitä siivousintoisimpia eli varmaan jollain voi tuollaisia fiiliksiä meilläkin tulla. Ihan sama jos tulee.
Mutta kyllä se vaikuttaa luotaantyöntävästi, en mä mielelläni kyläile epähygieenisessä kodissa. Kyllä likainen ympäristö kertoo usein jonkinlaisista ongelmista elämän hallinnassa tai mielenterveydessä, jos ei mitään muita syitä ole (vaikka joku fyysinen sairaus ettei kykene siivoamaan).
Jos ihan kaatopaikkameininki niin olen samaa mieltä. Mutta vain vähän sotkuinen ja omiin standardeihin sopimaton ei välttämättä kerro mistään sen enemmästä. Kodin huoltaja lienee temperamentiltaan vähemmän rytminen kuin keskimäärin - se ominaisuuden säätelee pitkälti tuota miten luontaista on pitää järjestys. Toisille se on tosi luontaista, toinen ei edes huomaa sotkujaan.
Koskaan siellä ei ole ollut vessa puhtaana ja sopivat kyläilyt vielä pitkiä aikoja etukäteen, että ehtivät siivota. En tiedä mitä se pitää sisällään, kun edes puhdasta käsipyyhettä ei ole.
Voin kyllä käydä tarpeilla vaikka kamalassa julkisessa vessassa, mutta märkään ja tahraiseen pyyhkeeseen en kuivaa käsiä. Minulla on laukussa tarvikkeita, salaa joskus siivoan vessaa.
Sopeudun siihen siisteystasoon,
mikä kyläpaikassa on. Jos se olisi siis vaan tuollainen, ettei ihmiset olisi jotain hamstraajia tai muita mt-ongelmaisia, joilla kämppä pursuaisi roskia ja
joka paikka olisi täynnä hometta, saastaa, ja paskaa. Niin että se olisi jo sossuilmoituksen paikka jos niissä tiloissa pidettäisiin lapsia tai edes eläimiä.
koska se on todella likainen ja haisee. Itse ehkä voisin siellä käydä varovasti, kuten jossain likaisessa yleisessä vessassa, mutta lasten takia pesen sen kunnolla. Pölyt ym. ei minua haittaa. En sano appiukolle mitään, en tiedä onko huomannut siivoustani vai ei (olemme yötä yläkerrassa, jota käyttää itse vähämmän). Ostettiin kyllä siivouspalvelua joululahjaksi hänelle, on jo sen ikäinen ettei minusta hänen tarvitsekaan käyttää aikaansa siivoamiseen. Muuten on ihan siisti ihminen, ilmeisesti wc on vain jotenkin "sokea piste" hänelle.
Että niillä on ihan siistiä, siis ei mitään tavarapinoja. Kirjat ihan järjestyksessä hyllyssä, lapset keräsivät lelunsa. Ei mitään röykkiöitä. Mutta ne vessat, hyi yök. Ehkä se on joku temperamenttiero tai hajamielisyysjuttu. Ei vaan ole tärkeä asia. Vessat oli kyllä siis niin likaiset ettei ne viikossa tai kahdessa sellaisiksi mene, vaan varmaan ei ole kuukausiin siivottu.
Meillä oli yhteen aikaan naapuri, joka ei tiennyt että se pöntön "allas" missä vesi makaa, pitäisi pestä sisältä.
Jos ei ole oppinut siivoustyötä, sen tekeminen voi olla tosi vaikeaa. Itse opin vessan siivoamisen talouskoulussa ja ollessani töissä siivousfirmassa. Äitikin pesi vessat miten kuten, mutta ei osannut sitä hygieenisesti.
Meillä oli yhteen aikaan naapuri, joka ei tiennyt että se pöntön "allas" missä vesi makaa, pitäisi pestä sisältä.
Mun lapsuudenystävän luona on tosi likainen vessa ja mä yleensä aina pesen sen heti. Kun tullaan, sanon lapsille mennään pesee kädet ja pestään kädet, jonka jälkeen mä siivosn vessan äkkiä,läpi. Ei siinä mene kauaa ja ovat jo tottuneet.
Samoin kun syödään, vien lautaset tiskialtaalle ja samalla pesen tiskipöydän ja usein otan likaisia astioita kuivauskaapista, kylpyhuoneessa on pyykkinarulla aina roikkumassa kuivia pyykkejä.
Ekan yön jälkeen ehdotan että voisin imuroida jne.
Kahden yön jälkeen on siellä siistimpää kuin vuoden sisällä ollut.
Kerran olin käymässä talvalla kun oli pakkasta ja ehdotin että tyhjennetään pakkanen. Sieltä löytyi hyvin, hyvin vanhoja pakasteita, useita vuosia vanhoja.
Vanha ketju, mutta nostan kun sattui sopivasti omaan kokemukseen.
Minulla on tuttavaperhe, jonka siisteyskäsitys eroaa omastani valovuosien verran.
Aina kun menemme heille kylään (ja se on siis aina juuri näinpäin, he eivät käy missään) on olo vaivaantunut, koska heillä on likaista. Siis ihan oikeasti likaista, ei pelkästään sotkuista, vaikka sitäkin kyllä.
Lastenhuoneet on käytännössä aivan ylösalaisin, kaikki tavarat lattialla, vaatteet siellä täällä, kaikki ihan epäjärjestyksessä. Eikä siellä huoneissa edes ole mitään koreja, mihin laittaa tavarat, muutama hylly, joilta lapset levittävät kaiken ympäriinsä.
Likaiset vaatteet ovat puhtaiden kanssa sekaisin eri kasoissa pitkin asuntoa. Olimme lähdössä ulos ja perheen pää etsi paitaa itselleen. Kävi kasoja läpi ja etsi päälle pantavaa. Kaapeissa ei ilmeisesti säilytetä vaatteita lainkaan.
Keittiö on aivan täynnä ruoanmuruja, tahmajälkiä, likaisia astioita. Mikä on outoa, koska kuitenkin keittiö on uusi ja hieno isolla astianpesukoneella. Ensimmäinen asia mitä teen heillä ennen kuin alamme yhdessä kokkaamaan on keittiön siivous. Talouspaperia tai muutakaan esim. kesällä grillaamiseen tarvittavaa ei käytännössä koskaan ole.
Meidät kutsuttiin grillaamaan ja ensimmäisenä paikalle saavuttua jouduimme putsaamaan grillin, hakemaan hiiliä, pesemään grilliottimet, ostamaan vuoat jne. Heille meno tietää aina työtä ja rahanmenoa tästä syystä.
Kävin wc:ssä ja kädet pestyäni naulakossa roikkui useampi pyyhe. Kysyin sitten, että mikä on käsille. Emäntä osoitti yhden pyyhkeen joukosta ja käytin sitä. Myöhemmin joku kävi suihkussa ja juuri tämä pyyhe oli sen jälkeen lattialla suihkussa käyneen jalan alla. Kuivasi siis lattian tällä "käsipyyhkeellä"! Tuli vähän olo, että pitäisi olla oma käsipyyhe mukana...
Esimerkkejä on useita, nämä nyt viimeisen puolen vuoden ajalta. Tuntee itsensä aina todella epämukavaksi, kun pitää yrittää luovia sekaisuuden ja likaisuuden keskellä.
Ihmettelen miten ihmiset pitää tätä ihan normaalina?
Vanhahko ketju, mutta kävin juuri niin mahdottoman likaisessa talossa, että tulin katsomaan muiden kokemuksia.
Talo on iso ja hieno. On kalliit vehkeet, elektroniikkaan upotetaan rahaa - mutta koko talo niin likainen, että hirvittää!
Hiekkaa lattiat täynnä, pölyä, astiat likaisena tasoilla, vessat pesty ties milloin. Keittiön kaikki tasot täynnä ketsuppi ym. tahroja siellä täällä. Inhotti koko ajan ja otti päähän, että ei ollut käsidesiä mukana. Omat valkoiset sukat eivät todellakaan olleet valkoiset enää kotiin lähtiessä!
Miten jotkut eivät oikeasti siivoa?
No, en kyllä ihan siis uppo-outojen tuttujen kyläilyreissuilla rupea siivoilemaan.
Tosin, kannattaa varmaan ilmoittaa, että ollaan tulossa, niin ehkä siivoavat tai sitten eivät.
Mutta oman iäkkään sukulaisen luona kerran rupesin siivoamaan, mutta siis sukulaisen ja iäkkään...
Myöhemmin hän sitten saikin itselleen ulkopuolista siivousapua, mutta sitä en tiedä, millaista jälkeä siitä syntyi.
Olen sitten varmaan epäkohtelias, kun bunkkasin pari yötä tutun luona. Kahden lapsen työssäkäyvä yksinhuoltaja, joten ajattelin ystävällisyyttäni imuroida ja vähän siistiä keittiötä. Kysyin kyllä luvan, enkä tehnyt sitä sen takia, että olisin arvostellut vaan ajattelin korvata yöpymiseni edes jotenkin.
Teinkö siis väärin?
Ei millään pahalla mutta, mitä enemmän elämänkokemusta tai älykkyyttä sitä vähemmän ihmettelyä.
Kyläilen ihan kuten suunniteltiin ja nautin olosta. Kädet voi pyyhkiä paperiin ja vessassa en muutenkaan vietä ylimääräisiä.
Olin vuosia kotisairaanhoitaja, joten ihan pelkkä märkä käsipyyhe ei järkytä.
Toisilla on niin pölyistä että meinaa tukehtua. Kamalaa yöpyä kun kokoa ajan tunne että tukehtuu. Siitä liasta en pysty edes kommentoimaan. Miksi kutsutaan vieraita jos ei edes siivota ensin?
Vierailija kirjoitti:
Ei millään pahalla mutta, mitä enemmän elämänkokemusta tai älykkyyttä sitä vähemmän ihmettelyä.
Ei millään pahalla, mutta tämä "ei millään pahalla" on aina tarkoitettu just sillä pahalla.
En ymmärrä miten elämänkokemus tai älykkyys vaikuttaisi siisteyskäsitykseen niin, että siivottomat huushollit ei vaivaisi. Olen toiminut kotiavussa ja näin kyllä vaikka minkälaista kämppää, sekä ihmistä. Ei ole kyse siitä, että en ymmärtäisi toisten elävän eri tavalla, en vain ymmärrä miksi ei siivota.
Kyläilen ja palailen sitten kotiin jossa on semmoinen siivoustaso josta itse tykätään.