Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä verran ohjaatte 3-6-vuotiatanne vapaalla?

Vierailija
20.07.2012 |

Pidättekö päivärytmistä kiinni, ruoka-ajat ja ulkoilut joka päivä samaan aikaan jne. Ohjaatteko askareisiin vai annatteko leikkiä ja mennä vapaasti? Vapaa- ja loma-ajoista kyse.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
20.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun olivat tuon ikäisiä. En ole itse mikään "rytmi-ihminen", minua stressaisi kauheasti tietyt ajat. Ruoka-ajat on tietysti suunnilleen samoihin aikoihin mutta ei mitenkään tarkkaan - sitä ohjaa lähinnä se että kun alkaa nälkä tulla niin laitetaan ruokaa.

Leikkiä ja mennä on saanut mahdollisimman vapaasti. Olemme onneksi asuneet vähän syrjemmällä niin että on voinut ulkonakin antaa olla vapaasti ilman että täytyy pelätä että lapsi jää auton alle tai joku ihminen vahingoittaa häntä.

Toki vähän ohjatttuakin juttua välillä, jotain askartelua ja lukemista ja yhdessä pelaamista ja leikkimistä, lähinnä jos äidille iskee itselle inspiraatio tai lapset pyytää itse jotain tekemistä. Minusta on kuitenkin tärkeää että lapset ei opi sellaisiksi että koko ajan täytyy olla jotain (ulkopuolelta annettua) tekemistä, on hyvä oppia sietämään tylsyyttä ja keksiä itse huvinsa.

Vierailija
2/4 |
20.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

rytmi-ihminen, että pitäisi olla tietty ruoka-aika tms. Lapsenikin kyllä sietävät muutoksia hyvin, heistä on juhlissa kiva valvoa, tai jättää päiväunet väliin, syödä lounaaksi jäätelö tms. Se ei sekoita heidän päätään, vaan pienestä asti näin.

Kuitenkin, jollain tavalla "ohjaan" päiviä, en kestä semmosta, että koko päivä olisi vaan haahuilua, vaan kyllä ohjaan, patistan ulos, lähdetään yhdessä puistoon, harrastamaan tms. Ja jossain vaiheessa päivää vaadin että on lepohetki= (kirjan lukua, dvd:n katselua tai nokkaunet). Ehdottelen myös leikkejä, jolleivät itse keksi. Olen huomannut, että vielä paljon tätä isompiakin pitää vähän ohjailla, eivät osaa itse organisoida pitkiä päiviä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
20.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli ruokailut samaan aikaan, ulkoilut ja unet samaan aikaan. Minusta on mukavaa, että tiedän, monelta lapset ovat päikkäreillä tai monelta on ruoka, ja mihin aikaan heräävät, niin voi sopia menoja ja tietää, että ovat virkeitä siihen aikaan tai sitten jos pyydän jonkun kaverin kahville, tiedän voivani jutella ja kahvitella päikkäreiden aikana rauhassa. Tai nukkua itsekin.

Lisäksi lapset nukahtavat paljon helpommin, kun elävät rytmissä. Elimistö kyllä ilmoittaa, että päiväuniaika lähestyy tai on aika mennä yöunille, kun on tottunut siihen tiettyyn aikaan.

Vierailija
4/4 |
20.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietenkin se joskus vaihtelee matkojen tms. vuoksi, mut pyrin pitämään sen aina samana. Meillä lapset tarvitsee sen ulkoilun heti aamusta tai tappelevat helposti, ja minä tarvitsen itselleni ne pari tuntia hiljaista aikaa illalla, kun lapset nukahtavat samaan aikaan. Kun siihen päälle vielä ruokailut neljän tunnin välein, niin siinäpä se päivärytmi on ihan luonnostaan, ei sitä tarvitse mitenkään erityisesti ylläpitää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kuusi