Medium-pihvi...Voiko syödä???
Hermoilenko nyt turhaan?
Ravintolassa tarjoiltiin karitsaa, oli aika punaista, eli medium. Söin hiukan, nyt hermoilen kun ruokaohjeissa kielletään syömästä raakaa lihaa ym. MUTTA eihän tämä ollut raakaa?? Toivottavasti joku osaa sanoa jotain, etten (turhaan) hermoile...
T. Suzy
Kommentit (11)
Raskauden aikana kehotetaan kaikki hedelmät ja vihannekset kuorimaan tai pesemään huolellisesti, koska niissä MAHDOLLISESTI on listeriaa.
Samoin kehoitetaan liha, kana ja kala syömään aina täysin kypsänä. En muista, mitä voi olla kypsentämttömässä tavarassa. Siis VOI olla. eihän kaikissa hedelmissäkään ole listeriaa.
En usko, että sulla on syytä huoleen, jos pelottaa, soita neuvolaasi, sieltä kyllä osataan neuvoa sua paremmin.
Pirteää viikonvaihdetta sinulle
jos mieltasi painaaa kay testaamassa toxoplasmoosi tilanne verikokeella, MUTTA mediumia ei voi syoda riskitta. Lihan taytyy olla (HyKSIN toxoplasmoois asiantuntijan mukaan ) melko rutikuivaksi kypsennettya, ettei siita mahdoollista toxoplasmoois tartuntaa saa.
Jos karitsa oli suomalaista on riski huomattavan pieni, jos taas paraisin Keski-Euroopasta on riski suurehko.
Eli seuraavalla kerralla ei punaista lihaa jos se on vahaakaan punainen.
Olen paasannut tasta aiheesta edellisessa raskaudessani taalla melko tarpeeksi, koska minulla todettiin toxoplasmoosin vastaaineet, mutta ennekuin varmuus siita tuli, ettt aolin siiis sairastanut toxoplasmoosin ennen raskauttani oli todella hermona ja soittelin siis ympari maailmaa eri laakareille.
Keski-Euroopassa vaestosta n 80% on immuuneja tai siis ovat sairastaneet tocxoplasmoosin jossain vaiheessa kun taas Pohjoismaissa porseniit on vain n 20%. Tama johtuu siita, etta taalla sita (asun siiis ulkomailla) on maaperassa paljon enemman kuin siella pohjoisessa ja sita siis kulkeutuu elaimien ja kasvisten syonnin mhyota meihin ihmisiin. Sairaus on harmiton flunssantapainen tavallisilla ihmisilla. Raskaana olevilla se VOI olla vaarallinen sikiolle. Eli pelia ei olisi menetetty viela ollenkaan vaikka tartunta rakaudenaikana tulisikin, siihen on syotva laakitys.
Mutta entien minua harmittaa kun tasta ei puhuta Suomen neuvoloissa mitaan. Matkustavathan suomaliset myos raskausaikanaan ulkomailla ja kun se riski tosiaan on monin kertainen taalla muualla olis siita mielestani hyva vahan enemman puhua.
Puhtaat kadet, puhtaat kuoritut ja HYVIN pestyty kasvikset, erittain kypsa liha ovat avaimia toksoplasmoosin valttamiseksi, niin ja kissankakkaakaan ei saa syoda ;-).
Toivottavsti sait jotian tietoa. Ala panikoi, mutta jos mietityttaa kay verikokeessa.
elenoora tytto 2v ja rv 18
Toxoplasmoosi on loinen joka on eri asia. Se on loinen joka pesii ihmskehossa.
Käytiin neuvolassa läpitse noita kiellettyjä aineita toissa päivänä. Raa' an lihan kohdalla mainitsin, että pidän vähän raaemmista pihveistä ja hoitaja totesi, että saan kyllä syödä pihvini mediumina. Toistaiseksi en ole vielä pihviä syönyt.
Mauinna 8+6
Eli kyse on todellakin toksoplasmoosista. Asun myös ulkomailla ja olen suorastaan kauhistunut siitä miten vähän tästä Suomessa tiedotetaan/tiedetään, vaikka siellä syödään myös ulkomaisia kasviksia ja lihaa ja ihmiset matkustelee paljon. Ollakseen varma, että lihassa ei ole toksoplasmoosia sen pitää tosiaankin olla erittäin kypsää. Koska minulla ei ole immuniteettia toksoplasmoosille en voi lääkärin määräyksestä esim. syödä ulkona salaattia ollenkaan enkä siiis mitään missä on raakoja kasviksia, koska en voi olla varma siitä miten hyvin ne on pesty. Toksoplasmoosin kerran saatuaan sille tulee immuniteetti, jonka jälkeen voi raskaanaollessaankin olla huoletta. Sanoisin, että sinun tapauksessasi riski on varmaan ihan marginaalinen, mutta kannattaa käydä tuossa kokeessa ihan mielenrauhan takia.
sanottiin just päinvastoin.kävin just ke neuvolassa ja mediumpihvin syöminen oli kiellettyjen listal..
.. Mun kiellettyjen listassa on lihan kunnollisen kypsentämisen syyksi laitettu listeria ja ruokamyrkytysbakteeri. En ottais pienintäkään riskiä.
mistä tietää että onko saanu toksoplasmoosin? mitkä ovat oireet? millä hoidetaan?
my_selene:ltä puuttuu tieto
Ongelmana on just se, että sitä ei tiedäkään. Oireena voi olla lievän flunssan kaltaisia oireita tai ei mitään oireita...Vain verikokeesta voi varmasti tietää. Tuo loinen ei ole mitenkään vaarallinen muulloin kuin raskaanaolevan sikiölle. Erittäin poikkeuksellisessa tapauksessa jo läpikäyty toksoplasmoosi voi myöhemmin aktivoitua uudelleen esim. vakavan immuunipuutoksen aikana (kuten AIDS). Netistä löytyy muuten tosi paljon tietoa tästäkin asiasta.
Jos joku. kuten minä netissä lukiessaan säikähtää noita toksoplasmoosin vaikutuksia sikiölle (aivovaurioita, sokeutta), niin nämä kauhuskenaariot voivat toteutua vain hoitamattomissa toksoplasmoositapauksissa, joissa loinen on levinnyt myös sikiöön. Eli hoitoa on olemassa ja vaikka toksoplasmoosin saakin niin se ei tarkoita automaattisesti sitä, että myös sikiö on sen saanut. Sikiöllä on kaikkein pienin mahdollisuus saada toksoplasmoosi äidiltään juuri kriittisten ensimmäisten kuukausien aikana, jolloin riskitkin olisivat isommat. Loppuraskaudesta mahdollisuus on suurempi, mutta seuraamukset paljon vähäisemmät.
riskit saada melkeinpä mitä tahansa on tutkitusti HUOMATTAVASTI pienemmät.