Haluaako joku kysellä kestovaipoista?
Kestovaippoja vauvallaan käyttävä äiti vastailee hetkisen. En osaa vertailla eri merkkejä, joten semmoista ei kannata kysyä!
Kommentit (15)
ja paljonko on kestovaippoihin mennyt rahaa?
Oli siis ulkokuori ja sisävaippa ja 3-5 kiloa niissä oli se paino ja silloin poika painoi korkeintaan 4 kiloa.
enkä ole laskenut, paljonko vaippoihin on mennyt rahaa. Ehkä 2/3 vaippatarvikkeista olen ostanut käytettynä, käytettyjä kamoja on haalinut myös äitini. Loput on ostettu kotimaisesta nettikaupasta (Tuhinatupa) ja jostain vauvatavarakaupasta (harsot). Olen myös tehnyt imuja itse.
Kallein yksittäinen vaippa, jonka olen ostanut, on maksanut muistaakseni 16 e, samoin villahousut ovat uutena kalliita (sanoisin, että kalleimmat niistä maksoivat n. 30 e).
Ap
Käytin imse vimse (kirjoitettiinkohan noin Vaippoja. Oli siis ulkokuori ja sisävaippa ja 3-5 kiloa niissä oli se paino ja silloin poika painoi korkeintaan 4 kiloa.
noita Imse Vimsen flanellivaippoja, enkä oikein niistä tykännyt - kaveri toisaalta vaipatti niillä vauvansa menestyksekkäästi. Niihin ja muihin ei-pintakuiviin vaippoihin voi laittaa päälle kuivaliinan, materiaaliltaan coolmaxia tai fleeceä. Noita kuivaliinoja voi ostaa jostain nettikaupasta, tai sitten voi tilata (tai ostaa hyvinvarustellusta kangaskaupasta) sopivaa kangasta ja leikata itse.
On olemassa myös semmoisia vaippoja, joiden ihoa vasten tuleva pintamateriaali on jo valmiiksi tuommoista pintakuivaa kangasta. Tämmöisiä ovat useimmat tasku- ja sisätäyttövaipat. (Taskuvaipat ovat semmoisia vaippoja, joihin laitetaan sisälle imut ja niiden ulkopinta on kosteussuojattua, joten mitään kuorta ei tarvitse, sisätätäyttövaipat ovat samanlaisia, mutta tarvitsevat kuoren.)
AP
Se on taskuvaippa, jossa ulkokuori pul-kangasta ja ihoa vasten coolmax. Imuna bambu-hamppu.
Vaihtoväli on meillä 3-4 h. Kun mies vaihtoi tuollaista kokoonpanoa ekaa kertaa, hän meinasi laittaa märän vaipan takaisin koska se tuntui hänen mielestään ihan kuivalta. Oli siis kokeillut sitä sisäkangasta kädellä päältä. Oikeasti sisällä oli litimärkä imu.
sisä- ja sisätäyttövaippoja ja villahousuja sekä jonkin verran taskuvaippoja. Yöllä kertistä, koska vauva pissaa NIIN paljon. Joskus aina kokeillaan kestoa, mutta silloin on lähes aina pakko vaihtaa yöllä.
Ap
Se on taskuvaippa, jossa ulkokuori pul-kangasta ja ihoa vasten coolmax. Imuna bambu-hamppu.
Vaihtoväli on meillä 3-4 h. Kun mies vaihtoi tuollaista kokoonpanoa ekaa kertaa, hän meinasi laittaa märän vaipan takaisin koska se tuntui hänen mielestään ihan kuivalta. Oli siis kokeillut sitä sisäkangasta kädellä päältä. Oikeasti sisällä oli litimärkä imu.
Minäkään en ole ap, mutta meillä myös kestovaippaillaan. Ja samalla tavalla kuin tällä kirjoittajalla. Pul+coolmax+bambuhamppu on ihan ehdoton yhdistelmä! Tosin me vaihdamme n. 2-3 h:n välein vaipan. Ja yleensä tykkään vaihtaa heti vaipan, jos huomaan että on pissa tullut.
Meillä villahousut eivät toimineet yhtään, sillä vauvan iho ei kestä villaa (edes merinoa).
...kestovaipat oikeastaan pitää vaihtaa joka pissan jälkeen? Meillä ainakin on näin - vai onko vääränlaisia vaippoja? Mutta meillä on vähän joka tyyliä: on kuivapintaisia taskuvaippoja joihin laitetaan bambua tai froteeta tai mikrokuitua sisään, on taiteltavia harsoja pelkän kuoren kanssa, on all in one -juttuja, on täytettäviä sisävaippoja joihin laitetaan erikseen kuori päälle (niihin saa isot toppaukset ja kestävä yövaippana useammatkin pissat mutta päivisin tuntuu kurjalta pukea sellaista toppakasaa jo kävelevälle pienelle). Minä olen ajatellut, että se nyt vaan on kestojen juttu että pitää vaihtaa usein (ja että vahinkojakin tulee usein).
Mutta onko teillä eri juttu? Voiko vaippoja pitää useamman pissan yli? Kastuvatko housut harvemmin kuin joka toinen päivä?
...kestovaipat oikeastaan pitää vaihtaa joka pissan jälkeen? Meillä ainakin on näin - vai onko vääränlaisia vaippoja? Mutta meillä on vähän joka tyyliä: on kuivapintaisia taskuvaippoja joihin laitetaan bambua tai froteeta tai mikrokuitua sisään, on taiteltavia harsoja pelkän kuoren kanssa, on all in one -juttuja, on täytettäviä sisävaippoja joihin laitetaan erikseen kuori päälle (niihin saa isot toppaukset ja kestävä yövaippana useammatkin pissat mutta päivisin tuntuu kurjalta pukea sellaista toppakasaa jo kävelevälle pienelle). Minä olen ajatellut, että se nyt vaan on kestojen juttu että pitää vaihtaa usein (ja että vahinkojakin tulee usein).
Mutta onko teillä eri juttu? Voiko vaippoja pitää useamman pissan yli? Kastuvatko housut harvemmin kuin joka toinen päivä?
Täytyy vain löytää omalle lapselle sopivat vaipat+imut. Minulla toisella toimi sisävaippa+villahousut. Toisella taas toimii taskuvaippa, harso+bambu/hamppu imuna.
Vaihtoväli on 3-4h ja harvoin sattuu niin että vaipat fuskaa läpi asti.
Kokeilua ja kärsivällisyyttä. Käytän kertsejä harvoin, ehkä 1-2kertaa kuussa ja tuntuu että ne ei pidä :)
jälkeen, en edes tiedä, koska vauva pissaa! Pidetään kuitenkin vaihtoväli suht lyhyenä, etenkin ei-pintakuivien vaippojen kanssa.
Jos teillä on käytössä kuivapintaisia vaippoja, joissa pinta tuntuu kuitenkin märältä, sanoisin, että imua on liian vähän. Housuvahingot voivat myös kertoa siitä, että vaippa pn liian iso. Jos taas imua on paljon, mutta se ei tunnu silti imevän, voi olla kyse vääristä pesuaineista. Vaippoja ei saa pestä zeoliittia sisältävillä pesuaineilla, eikä huuhteluaineita saa käyttää.
Meillä ei tule housuvahinkoja oikeastaan koskaan, mutta me käytetäänkin villahousuja. Villahousuvahinkojakaan - siis kakkaa - ei tule enää, kun vauvan kakka on kiinteää.
Ap
jos pitäisi vaihtaa joka pissan jälkeen vaippa. Omani on vielä täysimetyksellä ja pissaa paljon.
Olen yrittänyt löytää mahdollisimman imukykyisen mutta silti ohuen ja iholla kuivan tuntuisen kombon, ja tuohon yllämainitsemaani olen tällä erää päätynyt. Villahousujen kanssa mielenkiinto ei riitä pelaamaan ja puuvillaisista kestovaippajutuista pysyn myös erossa, ei ime tarpeeksi ja tuntuu heti märältä.
10
villahousuja ollenkaan vaivalloiseksi.
Ap
Onko siis joku konsti ettei joka pissan jälkeen tarvisi vaihtaa. Jos en vaihtanut niin iho oli ihan märkä tai tuli läpi.