Kertokaas nyt arvon ladyt kumpi parempi: päiväkoti vai perhepvähoitaja
Nyt olisi tullut se hetki jolloin lapselle tarvitsee miettiä hoitopaikkaa.
En vaan nyt yhtään tiedä kumpi olisi oikea vaihtoehto..
Hoitoon mennessä lapsi on 2,5 vuotias.
Kertoisitteko omia ajatuksia/kokemuksia
Kiitos jo etukäteen
Kommentit (26)
perhepäivähoidon puolesta, mutta mua hirvittää jos se hoitaja onkin joku ihan pimpelipom tapaus niin siellä ei ole ketään muuta aikuista joka lyö stopin jos homma menee överiksi. Päiväkodissa yleensä löytyy sitten toinen aikuinen jolla on järkipäässä jos yhden kasvatusmetodit ovat jostain 1800-luvulta..
ja niiden kasvatusmetodit on keskiajalta. Tai että ne anna tarpeeks ruokaa lapsille tms. Koska totuus on, että jokainen (kunnallinen) pph on valvonnan alaisena, on johtajan kotikäyntejä, koulutuksia ym.
95% perhepäivähoitajista on huippuosaajia omalla alallaan, samaten on 95% pk:n työntekijöistä. Toki huonon ammatinvalinnan tehneitä löytyy kummastakin ryhmästä, mutta todella pienenä vähemmistönä he ovat. Ei kumpikaan noista ammateista ole sellainen, että sitä rahan takia ainoastaan tekee.
Päiväkodissa lapsi saa turvallista, virikkeellistä ja tavoitteellista päivähoitoa ja varhaiskasvatusta.
Perhepäivähoidossa lapsi on yhden ihmisen mielivallan alla. En ikinä uskaltaisi laittaa omaa lastani perhepäivähoitoon.
pph.t on alinta kastia mitä maa päällänsä kantaa!
Vaan missäs nämä viimeaikaiset teippaukset ymsonkaan sattuntu? Niinsiellä päiväkodissa! Ja eipä ole vaikuttanut mitään,että hoitajia on useampi.
Itse olen sitä mieltä ,että päivkoteja on hyviä ja huonoja samoin perhepäivähoitajia.
Pph.lla on mielestäni se huono,että heill etulee niitä taosoituksia joten varahoidossa olemista onsuht paljon. Toisaalta sama hoitaja pysyy muin aikoina aina saman.
P.kodissa kun hoitajat vaihtuvat jatkuvasti.
Oma lapsi on yksityisellä pph.lla jolla ei noita tasoituksia ole. Ei ole tosi varahoitoakaan,mutta meidän lapsi on ollut tuollaa nyt 1½v. eikä hoitaja ole kertaakaan ollut kipeä.
Enhän toki tiedä mitä hoitja päivän aikana tekee,mutta koska lapsi menee sinn eerittäin mielellään ja vapaa-ajallkin puhuu paljon hoitajasta,niin tuskin se mikään ihan hirveä paikk avoi lapselle olla.
Päiväkodissa lapsi saa turvallista, virikkeellistä ja tavoitteellista päivähoitoa ja varhaiskasvatusta.
Perhepäivähoidossa lapsi on yhden ihmisen mielivallan alla. En ikinä uskaltaisi laittaa omaa lastani perhepäivähoitoon.
Eli mitä näistä pph.ei mielestäsi voi tarjota?
Lisänä vielä turvallinen ja rauhallinen koti ympäristö!
jos löydät jonkun joka nauttii olla lasten kanssa, toisin sanoen hyvät suositukset.
pienelle lapselle päiväkoti tuo vaan sairastelukierteen ja 3 vuotiaana 21 lapsen ryhmän 3 aikuiselle mikä on liikaa hänelle. pehmeä siirtyminen on parasta, ensin pph, esikouluun sitten ehtii aivan hyvin oppimaan isossa ryhmässä toimimisen ja oma itetunto on silloin jo kehittynyt tarpeeksi ja tottunut olemaan vanhemmistakin erossa.
Eli mitä näistä pph.ei mielestäsi voi tarjota?
Lisänä vielä turvallinen ja rauhallinen koti ympäristö!
turvallista, virikkeellistä ja tavoitteellista päivähoitoa ja varhaiskasvatusta.
Ja, arvon perhepäivähoitaja, lyhenteen pph jälkeen ei tule pistettä. Lisäksi kotiympäristö on yhdyssana.
1½v. ja ne virikkeet ovat kerran viikossa pikaiseen töherretty askartelu. Kerran viikossa laululeikki hetki ja kerran viikossa jumppa.
2kertaa vuodessa käyvät "uimassa"siinä pienessä altaassa ja silloin tällöin retkellä.
Ei mielestäni kovin virikkeellistä.
Siellä n elapset leikkivätkeskenään suurimman osan päivästä kun hoitajat kerkeävät tekemään juuri ne pakolliset hommat.
Tämä siis minusta on ihan ok. mutta en ymmärrä mammoja jotka paasaa tosta hiton varhaiskasvatuksesta ja virikkeellisyydesstä. Sellaista pk.ssa ei ole!
Päiväkodissa lapsi saa turvallista, virikkeellistä ja tavoitteellista päivähoitoa ja varhaiskasvatusta. Perhepäivähoidossa lapsi on yhden ihmisen mielivallan alla. En ikinä uskaltaisi laittaa omaa lastani perhepäivähoitoon.
Eli mitä näistä pph.ei mielestäsi voi tarjota? Lisänä vielä turvallinen ja rauhallinen koti ympäristö!
turvallista, virikkeellistä ja tavoitteellista päivähoitoa ja varhaiskasvatusta. Ja, arvon perhepäivähoitaja, lyhenteen pph jälkeen ei tule pistettä. Lisäksi kotiympäristö on yhdyssana.
lsjhghfsglökjsgljslgkj
mutta alueella niistä ilmeisesti ylitarjontaa kun ei hoitolapsia tahdo löytyä:/ Kunnallakaan ei paikat täynnä alueella.
Ei me kaikki pph:t mitään pipipäitä olla. Vaikea uskoa että kukaan tähän työhön ryhtyisi jos ei nimenomaan lapsista tykkää:)Pph on vähän niinkuin kyläilisi kavereilla (jos pph:lla lapsia) tai kivalla tädillä. Päiväkoti on laitos ja enempi liukuhihnameininkiä eikä yksilöllisiä eroja niin paljon voi ottaa huomioon. Meteliä enemmän jne. Eipä ne nyt niin ihmeellisiä virikkeitä siellä tarhassa ole joita ei voisi pph järjestää ja enemmänkin lapsiryhmän koostumuksen mukaan. Omista lapsista 5 ollut päiväkodissa niin jotain perspektiiviä on.
moni äiti haluaa ajatella että päiväkodissa lapsi saa kaiken mitä tarvii. totuus on että se on karuvarasto lapselle jossa se saa vain pakolliset asiat jos sitäkään. lapsi joutuu usein oleskelemaan oloissa joissa osa tädeistä sairaana ja vain 1-2 tätiä vetää väkisin väsyneenä koko ryhmän rutiinit. yksilöllistä palvelua ei ole. materiaalit ym on ihan nollissa (säästetään, sijaisia ei oteta). desibelit nousevat liian korkealle jos mitattaisiin.. monesti ihan kamalaa siellä on vaikka lapset siihenkin sopeutuvat kun on pakko, mutta turha tulla kertomaan olen nähnyt sisäpuolelta mitä se on.
ja sitähän on paljon. Jo hoitajan perustyöpäivä on vähemmän kuin kokopv-työssä käyvän vanhemman. Koska osa lapsista aloittaa päivän aikaisin ja osa lopettaa myöhään, hoitajan työpäivä venyy pitkäksi ja työaikaa pitää tasata. Sitten ovat kaikki koulutukset, hoitajan sairastelut ja vastaavat. Näin ollen varahoitoa tarvitsee tuon tuosta. Ei ole kiva viedä kolmea lasta kahteen eri hoitopaikkaan.
Meidän päiväkodissa lapsia on viety monenmoisille retkille, luistelemaan, uimaan, kirjastoon, museoihin, kotieläinpuistoon, eläintarhaan jne, on tehty kaikenlaista mielenkiintoista projektia itse päiväkodissa, eivätkä hoitajat ole sairastelleet saati vaihtuneet koko ajan kuten pk-vihaajat aina jaksavat muistuttaa. Ei ole ollut meteliä eivätkä lapset ole olleet tautikierteessä. Ehkä tällaisia päiväkoteja on, mutta läheskään kaikki eivät ole sellaisia.
Lisäksi se on turvallista ja virikkeellistä. Vasut laaditaan ihan niin kuin päiväkodissakin ja elton palvelut ovat käytössämme, jos tarvetta ilmenee. Itse olen pph ja kyllä mun työtä tuntuvat esim. päiväkodin työntekijät arvostavan. Mulla on nytkin kaksi lto:n lasta hoidossa, tosin olen lomalla niin kuin nuo lapsetkin. Suosittelen lasten siirtymistä päiväkotiin 5 - 6-vuotiaana. Suurin osa hoitolapsistani on jatkanut mulla vauvasta eskari-ikäiseksi.
Ryhmä on silloin pieni, ja rauhallisempi kuin päiväkodissa. Lapsi myös sairastelee vähemmän. Minulla on pelkästään hyviä kokemuksia pph:sta. Mikään ei muuten estä kyselemästä millainen pph on. Itse tein näin silloin kun kuulin minne lapseni menisi ja kuulin paljon kehuja naisesta ja ne kyllä pitivät paikkansa.
Huonot kokemukset tulivat päiväkodista. Varahoitopaikka oli päiväkodissa, jonne jouduimme lapsen viemään hoitajan lomien ajoiksi. Itseasiassa lopetimme lapsen viemisen tuonne päiväkotiin, koska aina tuliaisena oli ripulia tms... Lapset oli puettu ulos vähän miten sattuu, alta puuttui usein esim. villasukat, vaikka oli kylmä jne. Veimme sitten tytön mummolaan hoitajan lomien ajaksi, koska päiväkodissa hoitajat eivät kyllä olleet muuta kuin vain "töissä".
Onneksi saimme ihan hyvän kokemuksen sitten myös päiväkodista tyttömme eskarivuonna, eli silloin hän vaihtoi päiväkotiin ja tuo eskari-päiväkoti oli oikein hyvä paikka, hoitajat todella kivoja ja hyviä.
Päiväkodissakin voi siis olla huonoja, välinpitämättömiä hoitajia. Ja kun lapsia on paljon, niin on sanomattakin selvää, että sairauksiakin liikkuu siellä paljon enemmän.
Suurin osa lapsista on itsekin silloin lomalla. Kokonaisia koulutuspäiviä on kerran tai kaksi vuodessa, monesti samaan aikaan alueen päiväkodin työntekijöitten kanssa, jolloin päiväkodinkin lapset ovat varahoidossa. Saikulla olen harvoin, en läheskään joka vuosi. Ei todellakaan ole järin suurta varahoidon tarve ainakaan mun hoitolapsilla.
niin hae ihmeessä. Kyllä se päiväkotiryhmien kuhina on kaikkea muuta kuin virikkeellistä. Rauhallinen kodinomainen ympäristö muutaman kaverin kanssa ulkoiluineen ja satuineen ja laulu- ja leikkituokioineen on kyllä ihan tarpeeksi virikkeellistä pienille.
Kannattaa puskaradion kautta kysellä ketkä perhepäivähoitajat suosittuja ja vaikka vähän vakoillakkin.
Päiväkoti on kamala paikka pienelle lapselle. Olen itse koulutukseltani päivähoitaja ja työskennellyt useita vuosia eri päiväkodeissa kiertävänä(n.20 eri päiväkotia). Itse en suostunut laittamaan lasta 2 vuotiaana päiväkotiin kun pph paikkaa ei ollut. Odotimme siis vielä vuoden ja sitten sain haluamani hoitajan.
Monilla vanhemmilla on aika ruusuinen kuva päiväkodeista..
nyt elokuussa. Hain sinne ehdottomasti! Myös vanhemmat lapset ovat menneet suurinpiirtein saman ikäisinä päiväkotiin.
Minulla on paljon tuttuja perhepäivähoitajina ja tosiasia on se, että missään tapauksessa en laittaisi lastani heille hoitoon! Kauheaa välinpitämättömyyttä ja oman lapsen suosimista! Ruoka on mitä on ja ainasta sairaslomalla olemista ja tästä seuraa varahoitoa... Yksi koti haisee aivan kamalalle, mikä liene hygienian taso vai onko kodissa hometta? Perhepäivähoitajat ovat melko vähän koulutettuja ja voivat kyllä omien seiniensä sisällä puuhata ihan mitä vaan.
Meillä on vain hyviä kokemuksia päiväkodeista ja sinne mennään iloisin mielin elokuussa.
On niin huonot kokemukset pph. Ei koskaan ollut läsnä, en muista hymyä ja hänen 2 poikaansa kiusasi minua joka helvetin kerta, itku kurkussa lähdin aina pois. Loppupeleissä meni niin, että en uskaltanut enää vessassa käydä joten kakkasin housuuni. Eikä hoitaja tehnyt asialle mitään.
En ikinä laittaisi lasta pph, koska et voi tietää mitä todellisuudessa sielä tapahtuu.
silloin ei olla yhden hoitajan mielivallan varassa, hoitoaika kattaa kunnolla työpäivän mitan, eikä tarvita varahoitopaikkoja.
Meillä on myös ollut kolmiperhehoitaja, ja se oli hyvä systeemi, kun sattui osumaan hyvä hoitaja kohdalle. Lapset saivat olla omassa kodissa hoidossa. Toisaalta sitten oli tuo krooninen varahoitopaikan tarve, ja meidän kolme lastahan ei tietenkään yhteen varahoitopaikkaan kerralla mahtunut. Onneksi jonkin ajan kuluttua sitten saatiin varahoitopaikaksi päiväkoti.