Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäinen lapsi on mielestäsi "iso" lapsi?

Vierailija
18.07.2012 |

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
20.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhteiskunta odottaa lasten aikuistuvan aina vaan aikaisemmin ja aikaisemmin.

Kyllähän tuollaiset 7-11 vuotiaat ovat aikalailla välimaastossa. Oikeasti kamalan pieniä, mutta yrittävät itse olla "aikuismaisempia" (eli sellaista kasvun ja muutoksen aikaa).

Vierailija
2/16 |
20.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää aina tällä palstalla esiintyvä vauvoittelu kun kyse on ryömimisikäisistä ja siitä vanhemmista lapsista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
20.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy vessassa itse ja pyyhkii. On omatoiminen. Osaa sanoa nimensä, tietää missä asuu, ei itke jokaisesta vastoinkäymisestä.

Kaikki ihmiset eivät tätä tilaa saavuta koskaan. Jotkut ovat tuota 6-7v, toiset vasta 25v.

Vierailija
4/16 |
20.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti tämän vastaajan lapset on nyt reilusti alle tuon? Itse pidän vasta 12+ ikäisiä isoina. Oma esikoinen nyt 9v.

Etten koko ajan puhu heistä lapsina.

Vierailija
5/16 |
20.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuollaiset 7-11 vuotiaat ovat aikalailla välimaastossa. Oikeasti kamalan pieniä, mutta yrittävät itse olla "aikuismaisempia" (eli sellaista kasvun ja muutoksen aikaa).

Lapsiahan jo lain edessä tulee paapoa pidempään ja pidempään. Vanhemmat olettaa lasten kasvavan aiemmin ja aiemmin ja hokevat sitä päivät pääksytysten. Samoin markkinoilla vainutaan uusia tilaisuuksia segmentoida kakaroita ja syyllistää vanhempia, ettei ole ymmärretty sen lapsen jo tarvitsevan 5,5-vanhana rintaliivejä ja älypuhelinta.

Vierailija
6/16 |
20.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsiahan jo lain edessä tulee paapoa pidempään ja pidempään. Vanhemmat olettaa lasten kasvavan aiemmin ja aiemmin ja hokevat sitä päivät pääksytysten. Samoin markkinoilla vainutaan uusia tilaisuuksia segmentoida kakaroita ja syyllistää vanhempia, ettei ole ymmärretty sen lapsen jo tarvitsevan 5,5-vanhana rintaliivejä ja älypuhelinta.

Voitaisiinkin kysyä, onko laki yhtä kuin yhteiskunta? Vai "yhteiskunnassa" asuvat ihmiset? (jälkimmäistähän minä itse tarkoitin). Eli Suomessa asuvat ihmiset tekevät sen yhteiskunnan toimintatapoineen. (pitäisi varmaan itsekin googlata yhteiskunnan määritelmä).

Mutta selvennyksen vuoksi: Suomessa asuva kantaväestö (muihin en osaa ottaa kantaa) odottaa lasten aikuistuvan aikaisemmin ja aikaisemmin tai sitten toisinpäin ilmaistuna; eivät anna olla lasten lapsia.

Vierailija
7/16 |
20.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitaisiinkin kysyä, onko laki yhtä kuin yhteiskunta? Vai "yhteiskunnassa" asuvat ihmiset? (jälkimmäistähän minä itse tarkoitin). Eli Suomessa asuvat ihmiset tekevät sen yhteiskunnan toimintatapoineen. (pitäisi varmaan itsekin googlata yhteiskunnan määritelmä).

Mutta selvennyksen vuoksi: Suomessa asuva kantaväestö (muihin en osaa ottaa kantaa) odottaa lasten aikuistuvan aikaisemmin ja aikaisemmin tai sitten toisinpäin ilmaistuna; eivät anna olla lasten lapsia.

Yhteiskunta koostuu ihmisistä ja heidän yhteisöistään, jotka asuvat ja ovat vuorovaikutuksessa tietyllä maantieteellisellä alueella; myös erilaiset instituutiot, poliittiset käytännöt tai valtarakenteet, infrastruktuuri ja kulttuuri ovat osa yhteiskuntaa.

Vierailija
8/16 |
20.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä tulisi mieleenkään sanoa hänestä että pieni lapsi. Tyttö on teräväkin kuin mikä ja meikkaakin jo.

t: 9, jolla lapset 18v, 12v, 9v ja kohta 2 v.

Vierailija
9/16 |
20.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 v on iso siinä mielessä, että ei ole enää mikään ihan pikkuinen, 10 v iso siinä mielessä, että voi olla rauhassa kotona jonkin aikaa, ja voi jo laajentaa reviiriään, 15 v iso siinä mielessä, että saa jo selvästi omaa vastuuta, ja yleensä jo vapauksiakin.

Vierailija
10/16 |
20.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä tulisi mieleenkään sanoa hänestä että pieni lapsi. Tyttö on teräväkin kuin mikä ja meikkaakin jo.

t: 9, jolla lapset 18v, 12v, 9v ja kohta 2 v.

No vaikkei pikkulapsi enää olekaan, niin ei meikkaus kyllä ole sopivaa 9-vuotiaalle!

Vierailija
11/16 |
20.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli siinä mielessä he ovat "isoja" lapsia verrattuna taaperoihin ja leikki-ikäisiin.

Toki alakouluikäiset ovat silti vielä kovasti huolenpidon tarpeessa, omat lapseni ovat juurikin sen ikäisiä.

Vierailija
12/16 |
20.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljon pidempään kuin vaikkapa omassa lapsuudessani 80-luvulla. Minun ekaluokkalaisena odotettiin hakevan vuotta nuorempi sisarus eskarista ja hoitavan häntä iltapäivät, kunnes vanhemmat kotiutuivat. Harratuksiin kuljettiin aina yksin, samoin kaikki vaate- ja urheiluvälinehankinnat tein yksin pikkukoululaisesta lähtien. En muista, että vanhemmat olisivat koskaan tulleet esim. lääkäriin mukaan.

Tällainen ei tulisi kuuloonkaan ainakaan pk-seudulla tänä päivänä. Jos eskarin ja ekaluokkalaisen jättäisi yksin kotiin tai kulkemaan koulumatkat yksin, niin varmaan paukahtaisi ls-ilmoitus saman tien. Vanhempien myös odotetaan olevan varsin aktiivisia koulu- ja harrastuskuvioissa läpi koko kouluajan.

Väitän siis, että nykypäivänä lapset saavat olla lapsia paljon kauemmin kuin heidän vanhempansa aikanaan!

Vierailija
13/16 |
18.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni lapset 2, 5, 8, 11 ja 12vee, ja ehkä noi kaks vanhinta on jo suht tolkkuja kavereita, mutta en osaa heitäkään vielä isoina pitää, vaikka kovasti itsenäisiä jo ovatkin.

Vierailija
14/16 |
18.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että "ikäraja" nousee koko ajan :) Esikoinen on 9 ja vaikka on toki fiksu ja omatoiminenkin, on se silti niin lapsi, halii yöpehmoleluaan, viihtyy kainalossa jne. Ja kuopus alle kouluikäisenä on vielä niiiin pieni, vaikka esikoinen tuntui siinä iässä paljon isommalta :)

Vierailija
15/16 |
18.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti tämän vastaajan lapset on nyt reilusti alle tuon? Itse pidän vasta 12+ ikäisiä isoina. Oma esikoinen nyt 9v.

Vierailija
16/16 |
18.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sanon, että ekaluokkalaisesta eteenpäin ovat jo isoja lapsia, eivät enää mitään pikkulapsia.

12+ alkaa olla jo teinilapsia... vaikka melko lapsellisia ovatkin vielä, pitkään :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi seitsemän