Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

PUNKEISTA KOKEMUKSIA!

Vierailija
16.07.2012 |

Lauantai iltana löysin rintakehästäni punkin. oletettavasti tullut perjantaina.

Lauantaina siinä oli punainen läikkä ja alue kutisi, mutta jo sunnuntaina jälki oli siisti väritön näppy.

Joka tapauksessa niskajäykkyyttä oli perjantai yönä. Nyt pientä flunssaa ja lämpöilyä. Liittyykö punkkiin? Vai ihan viime viikkoiseen telttailuun: vilustuminen.

Millaisia oireita teillä on ollut?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene lääkäriin, sä olet saanut borrelioosin.

Vierailija
2/21 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitin lekurille ne käskevät vain tarkkailla tilannetta. mutta mietityttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitin lekurille ne käskevät vain tarkkailla tilannetta. mutta mietityttää.

Vierailija
4/21 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene lääkäriin. Se läikkä viittaisi borrelioosiin, joka voi pitkään hoitamattomana tulla parantumattomaksi.

Vierailija
5/21 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene lääkäriin. Se läikkä viittaisi borrelioosiin, joka voi pitkään hoitamattomana tulla parantumattomaksi.

Sanotaan myös että läikkä tulee joka kerta, on toinen juttu lähtekö se pois vai leviikö.

Vierailija
6/21 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai vaarana... niin riittääkö pesu? kuoleeko ne? eihän pesi kuin täi?

Vierailija
7/21 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä kävisin kyllä lekurissa jos olisin sun pöksyissäsi

voihan sitä sattumalta tulla flunssa saamaan aikaan kuin punkkikin mutta kävisin varmistamassa

Vierailija
8/21 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

syynä se että pääkin tulee mukana eikä jää ihoon kiinni.

Vierailija
9/21 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

syynä se että pääkin tulee mukana eikä jää ihoon kiinni.

Toisaalla väitetään myös että pitäisi nypätä eikä saisi jäädä leikkimään ruuvaria ja heilutella, ettei punkki hajoa.

Vierailija
10/21 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

punkkiensa kanssa, että hirvittää. Kaksi ystävääni ja yksi tuttuni ovat kovasti kärsineet ja tapelleet antibiootin saamisen kanssa.

Itse kysyisin lääkäriltä onko haittaa jos syön napakan kuurin vaikka turhaan. Kysyisin myös hyödyn jos.....!

Mulla on kyllä homeopaattinen aine, jonka otan heti jos punkki imaisee mua!

Vierailija
11/21 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puremakohdan ympärille tulee tarkkarajainen punainen ympyrä (useamman sentin läpimittainen, pojalla oli n. 10 cm halkaisijaltaan oleva) joka ei lähde pois. Meillä meni parisen viikkoa päästä oikeaan diagnoosiin, se todennettiin verikokeella. Hoitona antibioottikuuri. Ekalla kerralla tosin ei ensimmäinen, suun kautta annettu antibiootti tehonnut, vaan pojalle jouduttiin laittamaan kanyyli käteen ja kahden viikon ajan käytiin sairaalassa lastenosastolla ottamassa kunnon hevoskuuri antibioottia suoraan suoneen. Uusi verikoe kuukauden kuluttua kertoi, että tauti oli talttunut.

Vierailija
12/21 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinne kehoon piileskelemään ja odottaa sopivaa hetkeä kun vasustuskyky on heikoimmillaan?

Kysäseppä asiaa!!

Vierailija
13/21 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

punkin puremakohta alkaa lähes aina punoittaa, jos punkki on ehtinyt olemaan kiinni vähääkään kauempaa. Pelkkä punoitus ei siis välttämättä ole merkki borrelioosista. Sen sijaan tarkkareunainen, laajeneva rengasmainen ihottuma on.

Jos minulla olisi ehtinyt olla punkki kiinni yli 24 h ja huomaisin itsessäni borrelioosiin sopivia oireita, lähtisin herkästi lääkärille. Vaikka onhan nyt kesäflunssaakin liikkeellä, joten voi ap:lla toki olla sitäkin.

Punkin itse irroitan kynsillä nyppäämällä. Ruuvaamalla en saa sitä yhtä tehokkaasti ja nopeasti irrotettua. Olennaistahan on se, että koko punkin saisi irti ja vielä niin, ettei se ehdi oksentaa irrottamisen yhteydessä.

Vierailija
14/21 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nykyään suoraan ylös vetämällä punkkipinseteillä, ei enää suositella ruuvaamista eikä tukahduttamista. alle 24h ollut punkki ei pitäisi olla ehtinyt levittää borrelioosia.

Vierailija
15/21 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

itämisaika on 3 vuorokautta-1kk, joten melko aikaisessa vaiheessa sulla oireet on ilmentyny jos on ilmentyny.

Ihorinkulaa ei tule kuin noin puolissa borrelioositapauksista. Mun miehelle ei rinkulaa tullut, vaan pientä lämpöä, niska meni jumiin, kamalat päänsäryt, lihassäryt ja lopulta kasvohalvaus. Lääkityksen saatuaan parani täysin.

Vierailija
16/21 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

löysin tänään punkin takareidestä. menin paniikkiin ja repäisin hätäpäissäni punkin pois. reiteen jäi punainen näppylä, finnin kaltainen. mitä tehdä?

Vierailija
17/21 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 01:30"]löysin tänään punkin takareidestä. menin paniikkiin ja repäisin hätäpäissäni punkin pois. reiteen jäi punainen näppylä, finnin kaltainen. mitä tehdä?
[/quote]

No siihen jää aina pieni punoittava jälki. Se ei ole borre merkki. Panikointi on aivan turhaa: varhaisvaiheen ab-kuuri on lääke borreen. Itsellä ollut kerran tuo b.
Punkkeja olen repinyt irti satoja.

Vierailija
18/21 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 02:21"][quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 01:30"]löysin tänään punkin takareidestä. menin paniikkiin ja repäisin hätäpäissäni punkin pois. reiteen jäi punainen näppylä, finnin kaltainen. mitä tehdä?
[/quote]

No siihen jää aina pieni punoittava jälki. Se ei ole borre merkki. Panikointi on aivan turhaa: varhaisvaiheen ab-kuuri on lääke borreen. Itsellä ollut kerran tuo b.
Punkkeja olen repinyt irti satoja.
[/quote]

Jatkan:
Kirvelyä, kutinaa on aina.

Vierailija
19/21 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli ensin pieni tunnoton alue reidessä, jota ihmettelin, sitten pikkukolikon kokoinen tummentuma ja 2-3 viikon päästä laajeneva yli 10 cm rengas. Samaan aikaan jatkuvasti flunssamaisia oireita, nenän vuotoa, päänsärkyä, huonoa nukkumista, painajaisunia, vilunväreitä ja etenkin jaloissa kovia polttelevia, vaeltavia särkyjä. 2 viikon vahva antibioottikuuri alkoi auttaa heti oireisiin ja esti kroonistumisen. Sanoisin: seuraa tarkasti tilan kehittymistä äläkä aikaile hoidon aloittamisessa.

Vierailija
20/21 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 08:44"]

Itselläni oli ensin pieni tunnoton alue reidessä, jota ihmettelin, sitten pikkukolikon kokoinen tummentuma ja 2-3 viikon päästä laajeneva yli 10 cm rengas. Samaan aikaan jatkuvasti flunssamaisia oireita, nenän vuotoa, päänsärkyä, huonoa nukkumista, painajaisunia, vilunväreitä ja etenkin jaloissa kovia polttelevia, vaeltavia särkyjä. 2 viikon vahva antibioottikuuri alkoi auttaa heti oireisiin ja esti kroonistumisen. Sanoisin: seuraa tarkasti tilan kehittymistä äläkä aikaile hoidon aloittamisessa.

[/quote]

Äidilläni samallailla paitsi punkki oli pyllyssä. Hän luuli aluksi oireita vaihdevuosi oireiksi. Onneksi sanoi niistä minulle. Punkin purema kohta oli kolikkoa hieman isompi rengasmainen. Samalla tavoin kuin sinä hän hakeutui hoitoon 2viikon päästä ja sai vahvat antibiootit.