Kaksiosainen kutsumanimi
Te joiden lapsella on kaksiosainen kutsumanimi, tyyliin Jari-Pekka tai Unto-Ilmari, oletteko jälkeenpäin tyytyväisiä päätökseen? Käytetäänkö lapsella koko nimeä vai onko siitä lyhentynyt käyttöön osa, tai joku muu lempinimi? Onko tullut epäselvyyksiä siitä jos kutsutaan eri nimellä kuin mikä se "virallinen" kutsumanimi on?
Tai ne, joilla itsellään on kaksiosainen kutsumanimi, miten sen koette?
Kommentit (7)
Itse käytän virallisisssa yhteyksissä koko nimeä (väliviivallinen tavis nimi) mutta muuten useimmiten minusta käytetään vain nimen toista osaa. Jos joku koko nimeä käyttää, tunnistan kyllä itseni, sen sijaan en ensimmäistä nimeä tunne yksin omakseni enkä myöskään sitä tottele.
Kahdesta lapsestamme käytämme vaihtelevasti kokonimiä, jompaa kumpaa osaa, lempinimiä tai jotain aivan muuta. Rakkailla lapsilla kun on monta nimeä, aina kuitenkin ovat tunnistaneet itsensä. Koulussa ja hoidossa ovat olleen ihan omilla nimillään, joskus on kysytty, että käytetäänkö me koko nimiä vai lyhennetäänkö ja sen mukaan on muutkin toimineet mitä on vastattu.
Muutamalla sukulaisella on yhteenkirjoitettu kaksoisnimi, toinen käyttää vain ensimmäistä nimistään, toinen ehdottomasti molempia.
Esikoisen kastepappi sanoi kotikäynnillä, että väliviiva putoaa helposti nimien välistä pois (en sitten tiedä tarkoittiko, että nimet kirjoitetaan kokonaan erikseen vaiko yhteen pötköön).
Ei ollut itse tajunnut sitä kirjoittaa papereihin vaikka me nimen kirjoitusasusta huomautettiin moneen kertaan. Lopulta sanoin tuohon hänen kommenttiinsa, että katso, että se tulee sinne kirkonkirjoihin niinkun me se ollaan haluttu.
kun menin naimisiin niin sukunimestä tuli 2 osanen ja jätin etunimestä toisen osan käytännön syystä pois...
käytän virallisissa yhteyksissä koko nimeä mutta kaikki kutsuu ekalla osalla.
Siskolla on kolme tyttöä, jokaisella kaksiosainen nimi, jas vielä helkkarin samankuuloiset.
Käyvät jonkin verran meillä leikkimässä, ja minulle on ihan oikeasti kömpelöä hokea "Cilla-Minnaa", vaan sanon "Cilla". Tästä siskoni repeää joka kerta, ja huutaa, että nimi on "Cilla-Minna".
Jos olet itse antamassa kaksoisnimeä, niin harkitse vielä!!!!
ja se haluaa et koko nimeä käytetään :) tottunu siihen kunnolla. ei tykkää jos vaan etuosaa käytetään. nimi siis on Hanna-Mari. eikä siis tykkää jos kutsutaan vaan Hannaksi, ei sitä kai koe omaksi.
Sitte suvussa on montamonta muuta kaksosasta nimee, mut niistä lähes kaikki käyttää aan etuosaa virallisissakin yhteyksissä.
Vanhemmat, siskoni ja isovanhemmat ovat aina kutsuneet minua koko nimellä. Itse aloin esittelemaan itseni aika nuorena pelkästään nimeni ensimmäisellä osalla koska häpesin koko nimeäni. Suurin osa ihmisistä nykyään tuntee minut nimeni ensimmäisellä osalla.
Enkä ole kokenut sitä hankalaksi.
Kotona on yleensä ollut käytössä lempinimi ja jotkut kaverit on kutsuneet ensimmäisellä osalla, mutta virallisesti on aina käytetty koko nimeä. Nimi on tosi tavallinen (tyyliin Anna-Liisa), sitä ei joudu selittelemään eikä sen kirjoitusasussa ole mitään epäselvää.
Minusta on ihan kiva, että se on kaksiosainen. Sukunimikin on yleinen ja kouluaikoina molemmat nimen osista oli suosittuja ja kaimoja olisi ollut useita, mutta koko nimellä sain olla ainoa.
Uskon, että joku Fiia-Cecilia joutuu nimeään selittelemään, mutta tavallinen yhdysnimi ei ole ongelma, jos ei siitä asenteellaan itselleen sellaista tee.
vastauksista. On tosiaan tulokkaalle pohdinnassa sekin vaihtoehto että etunimi olisi kaksiosainen, omassa lähipiirissä niitä ei juuri ole joten siksi kokemukset kiinnostaa.
ap