Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onpas kumma ongelma; lapsella liikaa anteliaita kavereita.

Vierailija
13.07.2012 |

Meillä on kolme lasta: Esikoinen, "Maija" 12v ja pari nuorempaa, tyttö ja poika.

Maija on iloinen, reipas ja sosiaalinen. Ihan tavallinen, tavallisen näköinen yms. Hänellä on paljon ystäviä koulusta, harrastuksista, lähitaloista ja muualtakin. Maija ystävystyy helposti ja nopeasti ja ystäviä on sekä samanikäisistä, nuoremmista, että vanhemmistakin.

Nuoremmilla lapsillamme ei ole yhtä paljon ystäviä. Ihan normaalimäärä molemmilla, lähinnä samanikäisiä omanluokkalaisia.

Maija saa jatkuvasti synttärikutsuja. Maija saa jatkuvasti kortteja ja kirjeitä ystäviltään. Maija saa tuliaisia ystäviltään ulkomaanmatkoilta ja Maija saa kutsuja leffaan, huvipuistoon, rannalle...

Ensi viikolla Maija on kutsuttu huvipuistoon yhden ystävän seuraksi, ystävän vanhemmat maksavat Maijan sisäänpääsyn. Nuoremmat tyttö ja poika ovat kateellisia Maijalle, kun tämä aina pääsee ja aina saa enemmän kuin he.

Mitä voisin tehdä?

Me ei olla ihan köyhiä, mutta ei missään nimessä rikkaitakaan. Minulla ei ole varaa viedä nuorempia leffaan, huvipuistoon yms. siihen tahtiin, mitä Maija käy ystäviensä kanssa. Toisaalta minulla ei ole mitään perustetta kieltää Maijaa menemästä.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että elämä on. Ehkä he pääsevät vanhempina. Minulle tulisi paineita raahata niitä Maijan kavereita samaan tahtiin elokuviin ja huvipuistoihin. Hyvä jos itse pystyt olemaan ottamatta.

Vierailija
2/10 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on just se, kun pienempiä harmittaa, kun yksi saa enemmän.

Jonkin verran olen yrittänyt ottaa Maijan kavereita mukaan meidän reissuille, mutta sit täytyy tasapuolisuuden vuoksi ottaa niitten pienempienkin kavereita.

Onko kellään muulla samanlaista tilannetta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilmaisia lounaita ei ole.

lasteni kaikki kulut maksamme me vanhemmat. joten vaikka lapseni menisi jonkun toisen vanhemman matkassa niin me antaisimme aina rahat mukaan.

en päästäisi yhtä lastani aina maksulliseen ja kalliiseen paikkaan, voisivat tehdä jotain ilmaista kavereiden kanssa ja kustannan itse lasteni menot.

pääsisi niin paljon että se sama määrä on varaa tehdä toisten lasten kanssa. noloa päästää lapsi toisten kustantamana ja ei itsellä olisi varaa maksaa noita juttuja.

Vierailija
4/10 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että elämä ei ole tasa-arvoa ja tasapuolisuutta, vaan jokaisella ihmisellä on ihan oma kohtalonsa: omat kaverinsa, samankin perheen sisällä.

Vierailija
5/10 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole ainoa ongelma. Maija saa paljon myös lahjoja. Tänä kesänä hän on saanut kellon, koruja, kännykorun ja vaatteita tuliaisina. Synttäreille hän saa kotiin kutsua yhtä monta kaveria (8) kuin pikkusisaruksensakin, mutta kutsumatta jätetytkin kaverit antavat synttärilahjoja! Miten voin kieltää Maijan kavereita antamasta lahjoja?

Vierailija
6/10 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilmaisia lounaita ei ole.

lasteni kaikki kulut maksamme me vanhemmat. joten vaikka lapseni menisi jonkun toisen vanhemman matkassa niin me antaisimme aina rahat mukaan.

en päästäisi yhtä lastani aina maksulliseen ja kalliiseen paikkaan, voisivat tehdä jotain ilmaista kavereiden kanssa ja kustannan itse lasteni menot.

pääsisi niin paljon että se sama määrä on varaa tehdä toisten lasten kanssa. noloa päästää lapsi toisten kustantamana ja ei itsellä olisi varaa maksaa noita juttuja.

niiiiin sosiaalidemokraattisen ankea tapa ajatella.

"Jos kaikki eivät saa niin sitten ei se yksikään voi saada."

Toki olisi kiva että kaikki saisivat yhtä paljon mutta kun maailma nyt ei vaan toimi niin.

Vierailija
7/10 |
14.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

muilla samaa?

Vierailija
8/10 |
14.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja paljon menossa, sinulla jää paljon aikaa huomioida pienempiä. Äidin aikaa lapset kuitenkin eniten janoavat. Pienille sanot, että teette jotain kivaa, kun Maija on retkillänsä. Ja sanot, että Maijalla kävi nyt tässä tuuri, teillä käy sitten tuuri jossain muussa asiassa.

Maijalle voit sanoa, että omista hauskoista jutuista voi kertoilla vanhemmille enimmäkseen niin, etteivät pienet ole kuulolla. Hienotunteinen voi aina olla.

Älä kiellä turhan takia mitään kivaa esikoiseltasi. Itselläni on se tilanne, että on vain yksi lapsi, ja jos haluan hänelle kustantaa seuralaisen huvipuistoon, niin todellakin haluan maksaa sen itse, varsinkin jos vieras on monilapsisesta, ei-upporikkasta perheestä.

Jos yrität väkisin johonkin ehdottomaan materiaaliseen tasapuolisuuteen, se suo on loputon. Huomio lasten tarpeet yksilöinä, ennen kaikkea henkiset, ja materiaa sitten sopivasti, kullekin tilanteen ja tarpeiden mukaan.

Vierailija
9/10 |
14.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei saa yhtään mitään.

Ei ne Maijan kaverit ole anteliaita, vaan niiden vanhemmat.

Poikani ei saa kutsuja kuin synttäreille.

Kylään ei pääse, eikä saa ruokaa kylässä.

Vierailija
10/10 |
14.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin on kolme lasta. Joku käy jatkuvasti synttäreillä, joku pääsee kavereiden kustannuksella lintsille kahdesti tänä kesänä. Yksi pääsee huvipuistoon harrastuksensa vuoksi.

Kouluikäiset tytöt ovat jo sen verran isoja, että ostavat itse vaatteet itselleen. Kummallakin on samansuuruinen budjetti. Toinen ostaa 10 euron paitaa. Toinen ostaa yhden 10 euron paidan. Toisen saa siis kymmenen paitaa ja toinen vain yhden. Yhdelle kummitäti laittaa joka kuukausi rahaa tilille. Yhdellä on pienempi huone kuin kahdella muulla...

Esimerkkejä riittää vaikka kuinka.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä viisi