Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nelivuotiaan erikoinen(?) käytös.

Vierailija
13.07.2012 |

Meillä on kolme lasta joista kuopus on neljävuotias poika, tuntuu että taaperoikäisestä lähtien poika on käynyt päivä päivältä kovemmilla kierroksilla, en tarkoita nyt normaalia poikamaista sähläystä, meillä on toinenkin poika ja se on tuttua. Kuopus ei esimerkiksi malta juuri kävellä tai muutenkaan seistä paikallaan edes kotona, hytkyy/heiluu/juoksee tauotta, puhe tulee tuplasti nopeampaa vauhtia kun muilla lapsilla,

saa ihan mahdottomia päähänpinttymiä: esim. tänään esitelmöi minulle yhdestä mainoksessa näkemästään lelusta yli kaksi tuntia yhtä soittoa..oli aivan haltioissaan, suu kävi taas tuplanopeudella ja toisteli samoja asioita, ei pystynyt edes hetkeksi lopettamaan luentoaan kun sisaruksella oli minulle asiaa vaan seisoi keskeytys pyynnöistäni huolimatta vieressä hölöttämässä..

vaikea selittää mutta käytös on oikeasti tosi intensiivistä ja lapsi ylikierroksilla kokoajan.

On ihan addiktoitunut vaikka viikon tai kuukauden dinoihin ja sitten seuraavan ajanjakson lentokoneisiin, ei muusta puhu.

Lisäksi riemu ja ilo purkautuvat helposti hyvin fyysisesti, saattaa vaikkapa tönäistä sisarustaan tai rutistaa todella kovaa käsivarresta kun ilahtuu jostain, ei tee sitä pahalla ja itsekin hämmentyy kun toinen alkaa itkeä..ei kuulemma malta olla kun tuntuu niin kivalta.

Niinä harvoina rauhallisina hetkivä on herttainen ja pystyy keskustelemaan ihan normaalisti vuorovaikutuksessa mutta muuten kaikessa ihanuudessaan hyvin väsyttävä vauhdikkuutensa ja loputtomien yksipuolisten sepostustensa vuoksi.

Kasvatusvinkkejä en nyt kaipaa vaan mielipidettä siitä onko tämä kertomani perusteella ihan tavallista?

Minusta ei vrt. sisaruksiin ja muihin lapsiin.

Neuvolassa eivät ottaneet mitään kantaa vaikka poika sielläkin puhui koko tunnin lähes henkeä vetämättä yhdestä ja samasta aiheesta samalla tasajalkaa pomppien;)

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00…

Mutta varmaankaan noin pienelle ei diagnoosia vielä tehdä, silti hyvä hakeutua tutkimuksiin. Usein vanhemmat tietävät parhaiten jos lapsella on jotain vialla.

Vierailija
2/9 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli adhd/asperger. Aika tynnyrissä olet muuten sinäkin elänyt, jos et ole tuohon diagnoosiin törmännyt, sehän on nykyään joka toisella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla adhd/asperger? Minulla ei ole, joten kun joka toisella on, niin sinulla täytyy olla.

Pointti oli, että ap:n lapsella on piirteitä, jotka sopivat aspergeriin. Ei hänellä silti välttämättä tuota sairautta ole.

Vierailija
4/9 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos lapsesi on noin kierroksilla, miettisin kannattaako sille näyttää sellaisia lastenohjelmia, joiden välissä tulee mainoksia. Oma 4-vuotiaani menee esim. Ninjago-ohjelmasta ihan sekaisin, enkä annakaan katsoa sitä enää.

Mutta muuten jollet yhtään liiottele, niin jotain erikoistahan tuossa tuntuisi olevan. Vie yksityiselle lastenpsykiatrille, turhaan sä venailet neuvolan tarttuvan asiaan, saatte avun nopeammin. Tsemppiä!

Vierailija
5/9 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisätty sokeri, jotkut lisäaineet ja telkkari voivat lisätä tuollaista käytöstä. Pistäkää telkkari ja tietokone vaikka koko perheeltä kieltoon kuukauden ajaksi.

Vierailija
6/9 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis toki olen tietoinen adhd:tä ja aspergeristä, sekä niiden oireista. Mietin siis vaan että onko esim. Niissä tämä käytös vielä jotenkin voimakkaampaa ja ylireagoinko minä lapseni kohdalla kun neuvolassa eivät olleet moksiskaan pojan käytöksestä vaikka se jatkui sielläkin tuttuun tapaan. En liioitellut aloituksessani hänen käytöstään, ennemminkin kirjoittaessani mietin että tajuaakohan kukaan tätä lukeva mitä ajan takaa kun eivät näe ihan oikeasti miten kierroksilla ja kuten me sanotaan "pöhinöissä" hän on vaikka juuri leluista puhuessaan.

Niin ja ei pelaa eikä katso telkkaria, korkeintaan viikonloppuisin yhden rauhallisen dvd:n. Mainoksen siis oli nähnyt lelulehdessä.

Vierailija
7/9 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla neljä lasta. 2 poikaa, 2 tyttöä, jokainen erilainen, yksi adhd - diagnoosin sai aikuisena, mutta jo lapsena huomasin ettei se vilkkaus ja energisyys tai oma tahto mene ns. normaalin rajoille, vaan ylittää aina kaiken..

Joten, kertomasi perusteella kuulostaa, ettei ihan ns. normaali lapsi ole. Kummallista ettei neuvola ottanut mitään kantaa, ehkä se kuvitelma että toiset lapset ovat vilkkaampia ja toiset toisenlaisempia.. ja tässä olisi lapsi innokkaana ja avoimena nyt jutellut.. tajuamatta, että jokapäiväisenä se menee yli.

Äidin vaisto osuu yleensä oikeaan. Luota siihen.

Minä pyytäisin lähetteen neurologille. En usko että psykiatriaa tässä tarvitaan, luulen, että vika on enemmänkin neurologinen, ja aspergerin oireyhtymä on neurologinen, ei psykiatrinen ongelma, eikä psykologinen paitsi että sitten saa apua ja neuvoja miten toimia lapsen kanssa.

Eli yhteys terveysaseman omalääkäriin tai yksityiselle lastenlääkärille josta pyydät lähetettä neuropsykiatrille tai neurologille.

Vierailija
8/9 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me kävimme perheneuvolassa vuoden ennenkuin saimme pyynnöstä lastenpsykiatrille ajan. Sanoivat etteivät he tiedä näistä ylivilkkausasioista. (psykologi ja sosiaalityöntekijä). Samaa olen kuullut muualtakin. Eikä terveydenhoitajalla välttämättä sen parempaa asiantuntemusta. Kannattaa varata lääkäriaika sitä varten että pääsette lastenneurologille. Ja yksityistä tietä tosiaan vielä paremmin pääsee tutkimuksiin.

Vierailija
9/9 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja nimenomaan aikuisille, innostui samoin jostain asiasta ihan mielettömästi ja hankki tietoa tyyliin kalojen latinankieliset nimet (osasi jo lukea). Kaverin poika taas oli fyysisesti hyvin aktiivinen, pomppi tasajalkaa paikallaan jos ei muuten päässyt liikkumaan, juoksi aina joka paikkaan, kiipeili jne. Nyt kun molemmilla ikää enemmän ovat rauhoittuneet "normaaleiksi" eikä siis kummallakaan mitään diagnooseja. Mutta en sitten tiedä, jos samalla lapsella on molempia taipumuksia, että pitääkö huolestua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kolme