Häissä nykyään tuntuu tärkeintä olevan
mahdollisimman pröystäilevät puitteet ja mahdollisimman paljon vieraita (mahdollisimman paljon lahjoja?). En tajua sellaista että häihin kutsutaan toiselta puolelta maata kaikki pikkuserkut ja kumminkaimat joiden kanssa ei olla muuten missään tekemisissä...naurettavaa!
Kommentit (8)
Tämä on niin tyypillistä suomalaista asennetta; ei siedetä sitä, että jotkut "pröystäilevät" eli panostavat juhliin.
Olen itse huomannut, että niitä prinsessa-häitä halutaan viettää nuorena, vanhempana vietettäessä häiltä halutaan ehkä intiimimpää tunnelmaa.
Kaikki kaverini, jotka menivät siinä reilusti alle kolmikymppisinä naimisiin halusivat panostaa isoihin häihin, mahtaviin puitteisiin ja tarjoiluun. Toisaalta taas ystäväni jotka menivät sitten vasta kolmikymppisinä tai vanhempina naimisiin (osa toisella kierroksella:) viettivät paljon vaatimattomammin häitään, vaikka ei yhtään huonommin. Eli hääjuhlat olivat pienemmät, intiimimmät ja hääpaikkakin vaatimattomampi. Mutta toisaalta hääpari saattoi sitten toisaalta lähteä Karibialle kolmeksiviikoksi jne. Morsiammen sormus kallis ja ruoka laadukkaampaa ja kalliimpaa näissä pienissä häissä.
Summa summarum, minusta on hienoa, että kukin hääpari haluaa viettää ainutlaatuista juhlaa, oli sitten juhlaporukka pieni tai iso, budjetti pieni tai iso.
niissä on lähes aina huono fiilis kun liikaa väkeä. Paljon kivemmat on sellaiset sopivan pienimuotoiset kekkerit.
ei riipu mitenkään siitä, ovatko isot vai pienet. Enemmänkin siitä, millaista porukka on. Varma tapa pilata häät on LIIALLINEN alkoholitarjoilu, örveltämiseksi menee liian monilla silloin eikä jää kovin kivat muistot kenellekään. Örveltämistä tyyliin "lopuksi kaadetaan lahjapöytä ja motataan anoppia ja appi sammuu..."
Kaikissa niissä oli yli 200 vierasta, pääosin sukua. Isovanhemmillani laskin yhteiskuvasta ainakin 300 vierasta.
Aikoinaan talollisilla oli isot häät, piiat ja rengit käväisi kirkkoherran kansliassa vihittävinä.
Me säästimme omista rahoista 12 000e ja pidimme sadan ihmisen häät joista ei puuttunut mitään.
Lahjojen toivossa? ANNA MUN NAURAA!!! :D Luuletko tosiaan että jäimme jotenkin voitolle? :D
Teimme vielä oikein lahjalistan jossa suurin osa oli alle 30e lahjoja. ;)
Halusimme ikimuistoiset häät joihin voimme kutsua kenet haluamme, myös "ei niin läheiset" mutta sellaiset jotka halusimme häihimme ilman pihistelyä ja kutsulistakarsintaa.
Ihanat häät olivat! :)
Mulla tulee kyllä nyt mieleen ärsyyntymisestäsi vain kateus, koska ei kukaan VOI kuvitella häälahjojen olevan jokin syy kutsua enemmän ihmisiä, johan heidän ruokansakin vetää lahjojen yli! :D Viimeistään vuokrat, autot, puvut jne.
Ei sillä kyllä voittoa tehdä. ;) Tollo.
vierasmäärä selittyi sillä että lähisuvun mielestä tietyt ihmiset oli "pakko" kutsua.
Harmittavaa kyllä, ennemmin olis kutsunut vaikka enemmän omia kavereita. Loppujen lopuksi tuntui että juhla järjestettiin ennemminkin meidän sukujen mieliksi..
Lahjat ei todellakaan kata kuluja, ei niitä kyllä edes ajateltu järjestelyjä tehdessä!
Voihan se kummin kaima kieltäytyä kutsusta, jota ei juhlat kiinnosta. Ärsyttää, kun ei edes sellaiset serkut ole kutsuneet häihinsä, jotka ovat olleet meidän häissä.
En usko että kutsutaan paljon vieraita lahjojen toivossa, sillä pitopalvelu+paikka maksaa noin 40 eur/pää, lisäksi juomat ja bändi, etc..
Luulen että syy on morsiusparin vanhemmat jotka pakottavat nuoria kutsumaan heidän sukulaisia jotta he saavat tavata omia tuttujaan. Tiedän monta morsiusparia jotka olisivat halunneet itse valita vieraat ja sellaiset kenen kanssa ovat olleet tekemisissä, mutta kun anopit vaativat näitä kaukaisia.