Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pelottaa, miksi sain lähetteen neurologille?

Vierailija
11.07.2012 |

Kävin eilen lääkärissä valittamassa vasenta pohjettani ja siinä samalla sitten tuli sanotuksi muutama pikkuinen vaiva. Mulla ei ole koskaan ollut kramppeja ja nyt sitten noin 2 viikkoa sitten sain sellaisen pohkeeseen. Kipu oli ihan kamala ja pohjelihas meni ihan "vääntyneeseen" asentoon vähäksi aikaa. Sen jälkeen pohje on kipuillut joka päivä ja jotenkin supistellut. Vähän niin kuin olisi joku tarra kiinni karvoissa mutta tunne on jalan sisällä ja samaan aikaan meinaa alkaa vetää suonta mutta tunne vähän helpottaa jalkaa liikuttelemalla. Voimattomuutta on vähän joka paikassa kropassa mutta olen "tottunut" jo siihen olotilaan. Samoihin aikoihin mulle ilmestyi oikeaan silmään elohiiri joka onkin sitten vaivannut sen pari viikkoa. Taisi olla vähän ennen kramppia kun alkoi? Välillä nypytys on pois ja sitten alkaa taas, joka päivä kuitenkin nykii. Myös oikeaan nivuseen on tullut johonkin syvälle ihme nypytystä/surinaa? Tätä ei onneksi ole ollut montaa kertaa, tuntuu niin oudolta. Eilen illalla sitten meinasi vasempaankin silmään tulla elohiiri mutta nypytys loppui lyhyeen, onneksi!

Niin, nuo vaivat ovat mulle aika vieraita. En ole osannut oikein suhtautua niihin mitenkään kun ei ole aikasempaa kokemusta. Äitini meinasi että mulla on varmaankin kaliumin puutosta kun hänellä on sitä ollut mutta eihän äitini nyt mikään lääkäri ole ;)

Lääkäri siis tutki silmät, tunnon jaloista ja voiman jaloista ja käsistä ja totesi että neurologille pitäisi mennä suht lyhyen ajan sisällä. Vasemmasta jalasta sanoi että on voimaton. Mutta miksipä ei olisi kun on arka ja kummallinen ollut jo monta päivää? Elohiiri oli tuolloinkin päällä ja sen tietty huomasi. Kyseli että onko suvussa neurologisia sairauksia yms. Sanoi että pitäisi ottaa paljon kokeita mutta mitä se jäi epäselväksi. Neurologi ne sitten kertoo.

Äsken sitten polilta soitettiin ja pyydettiin käymään ensi maanantaina. Aika nopeaa touhua täytyy sanoa kun on kyse kunnallisesta! Hoitaja ei kertonut mitään tarkempaa minulle kun yritin kysellä että mitä minusta on kirjoitettu. Toivotti vain tervetulleeksi.

Terveydestä viel sen verran että rytmihäiriöitä on ollut jo vuosia mutta ei mitään vakavampaa, huimausta myös mutta johtunee niin alhaisesta verenpaineesta. Pyörimistä, nopeita pään kääntämisiä en siedä kun alkaa pyörryttää niin kovasti. Mutta tuskin on mikään sairauden oire. Näistä en edes maininnut lääkärille. Kilpirauhasen vajaatoimintaa hoidettiin vuosia mutta sitten lääkitys lopetettiin (2 vuotta sitten) kun oltiin sitä mieltä että en tarvitse niitä. Selkä ja niskakipuja on ollut muutaman vuoden, niitä hoidettu lääkkein ja kuntoutuksessa. Niin ja olen alle 40 vuotias. En tupakoi, juo, olen normipainoinen tms.

Sanokaas nyt "palstalääkärit" että mikä mulla oikein on? Mitä siel neurologilla tehdään? Pelottaa tuleva. Menin valittamaan pohjekipua ja nyt joudunkin neurologille...

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulta todennäköisesti tutkitaan, johtuuko jalkasi voimattomuus esimerkiksi siitä, että jokin hermo on "pinteessä" eikä pysty toimimaan kunnolla. Itselläni oli vastaava tilanne. Minulta tutkittiin, miten hermot toimivat jaloissani. En muista enää kovin tarkasti, mutta erityisen kipeää se ei tehnyt.

Lopuksi hermokirurgi näytti minulle yksinkertaisen venytysliikkeen ja käski tehdä sitä kaksi kertaa päivässä. Vaivani katosi viikossa.

JOs ymmärsin oikein, kyse oli siitä, että takapuolessani jokin kiristynyt lihas painoi hermoa, joka ei päässyt toimimaan normaalisti. Tämä aiheutti kipua, voimattomuutta ja jopa pienen kuopan reisilihakseeni.

Hermoja on muuallakin kuin aivoissa :D

Vierailija
2/15 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos trombi on joutunut aivoihin, on se voinut aiheuttaa aivoverenkiertohäiriön/infarktin, josta voi johtua muutkin raajaoireet ym.

Oireesi eivät kuulosta klassisilta infarktioireilta, mutta ne on syytä tutkia ja poissulkea. Mahdollisesti voi sitten aloittaa lääkityksen jos tarvis.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja otetaan labroja ja mahdollisesti selkäydinpunktio. Nähdään onko sulla tulehduksia tai normaaleja arvoja.

Vierailija
4/15 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan otetaan heti verikokeet ja tutkitaan muutenkin.

Epäilen että lääkäri näki silmiisi katsoessa jotain jonka vuoksi sait lähetteen neurolle. Lisäksi puolierot ovat sellainen juttu joka on neurolgin alaa.

Ja jos trombi on joutunut aivoihin, on se voinut aiheuttaa aivoverenkiertohäiriön/infarktin, josta voi johtua muutkin raajaoireet ym.

Oireesi eivät kuulosta klassisilta infarktioireilta, mutta ne on syytä tutkia ja poissulkea. Mahdollisesti voi sitten aloittaa lääkityksen jos tarvis.

Vierailija
5/15 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
6/15 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ms-tauti tulee ekana mieleen:-(

Vierailija
7/15 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvoja poikkeuksia on (tämä saivartelijoille). Yleisin syy aivoinfarktille on rytmihäiriö (eteisvärinä) ja hormonaalinen ehkäisy. Veikkaan että lähettävä lääkäri oli nuorehko kesäsijainen ja epäili ms-tautia mutta todellisuudessa sulla ei ole mitään

Vierailija
8/15 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kun ei ollut, tiedän tämän lääkärin vuosien takaa. On siis ollut alalla jo pidempään. Ja neurolog. polilla on myös lääkäri katsonut aiheelliseksi mennä sinne suht kiireellisenä kun alle viikossa sain ajan sinne. Sinne kun on kuukausien jonot. Toivon todellakin että tämä on vain joku ns. väärä hälytys! Magnesiumista sen verran että sitä olen syönyt jo pidempään, tuskin on senkään puutteesta kyse. Joku muu puutos kylläkin voisi olla kun mulla on paljon allergioita mutta voiko puutokset oireilla näin, sitä en tiedä?! Jospa tuo pohjejuttu on ihan eri asia ja nää nykimiset johtuisi vaikka stressistä? Sitä on melkoisesti tällä hetkellä kun on paljon muutoksia tulossa elämääni?

ap

Vierailija
9/15 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

MS taudille jo siitäkin syystä et sait noin nopeasti lähetteen.Me muut hermokivuista kärsivät joudutaan tappelemaan päästäksemme tutkimuksiin ;)

Vierailija
10/15 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on MS ja hänellä alkoi raajojen nykimisellä,lihaskrampeilla,voimattomuudella ja eniten takerruin oireeseen josta et edes lääkärille maininnut eli kun pyörität päätä jne.Juuri siltä mun äidistä usein tuntuu,kuin huimaisi mut ei kuitenkaan.Kaikki täsmää.Mut älä sure,siihen on lääkitystä eikä läheskään kaikki joudu pyörätuoliin.

Vierailija
11/15 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt magneettikuvissa selkäkipujen takia joku aika sitten. Lanneranka, alaselkä kuvattiin. Olisiko siinä näkynyt mitään merkkejä tuosta MS taudista jos sairastaisin sitä? Multa löytyi vain ns. normaaleja vikoja selästä, ei mitään vakavaa.

ap

Vierailija
12/15 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinuna menisin hierojalle. Jalkojen hermot lähtevät alaselästä, osa kulkee nivusista ja pinteessä ollessaan saavat kaikkia kummallisia kipuja aikaan. Elohiiristä tulee mieleen se magnesiumin puutos, (magnesiumin tehtävänä on esim .palauttaa lihas lepoon) ja luulenpa että sulla on lihakset sekä lihasten kalvot niin jumissa että ne puristaa hermoja.

Toivottavasti selitin ymmärrettävästi. Eli kehoittaisin etsimään hyvän hierojan ja sellaisen joka ehdottomasti hieroo myös alaselän ja pakarat. Yleensä mitä alempana jalassa on vaivaa, sen varmemmin syy löytyy alaselästä/lantion alueelta.

Terv. koulutettu hieroja

Vierailija
13/15 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap saanut jo tietoa?:)

Vierailija
14/15 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaankin asia on tämän liki viiden vuoden kuluessa jo selvinnyt.

Vierailija
15/15 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on tuollainen puutumisoire, tulee neurologin se tarkistaa. Ei yleislääkäri voi tehdä mitään. Joten käyt vaan siellä, lopeta panikoiminen ja kuule sieltä oikea diagnoosi. Täältä saat vaan lisää paniikkia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kuusi