Äkkivierotuksen varjopuoli: pakkautuneet rinnat, apua!
Helou. Vierotin sitten rinnalle vallan asumaan muuttaneen 1v3kk ikäisen poikani toissayönä kerrasta. Ajattelin vain kokeilla, osaako nukahtaa ilman rintaa, kun jo kerran nukahti tuona iltana iskän kainaloon, mutta herosi sitten vielä imemään. Imetin hetken ja sitten irrotin (tämähän on se lempeä tapa, johon tosin kuuluu, että kun lapsi alkaa itkeä, rintaa annetaan taas hetki).
Mutta minäpä sitten jostain syystä en antanutkaan. Itkua tuli tunnin verran, välillä nukahteli, välillä raivosi silmittömästi. Miehen tukemana jaksoin, ja juuri hankalimmalla hetkellä (nnin luulin) - poika nukahti! Nukkui 2 h ja huusi vielä tunnin, mutta sitten nukkui 6 h aamuun asti. Enpä ole vuoteen niin pitkää pätkää nukkunut (tai oikeastaan 3 vuoteen)...
Aamullakaan en antanut rintaa, enkä uskaltanut päivälläkään, koska sittenhän poika olisi vaatinut sitä illallakin. äiväunille riitti vartin huuto. Samoin eilen yöunille. Nukkui muuten 7,5 tuntia ja heräsi sitten 5 minuutiksi huutamaan, minkä jälkeen jatkoi pari tuntia vielä unia :)
Ongelmani on nyt se, että rinnathan ovat ihan piukassa, koska poika söi aiemmin PALJON ja USEIN. En ollut vielä ajatellut oikeasti vierottaa, niin vain nyt kävi. Olen joutunut pumppailemaan, mutta vain vähän, kuitenkin siihen nähden liikaa, että rinnat innoissaan tuottavat uutta jatkuvasti. Jos nyt en pumppaa, saanko rintatulehduksen vai miten pian maito häviää, ja mihin ihmeeseen se häviää???
Vastauksista kiitollinen Kata (joka nyt nukkuu yönsä ja menee varmasti johonkin pikkujouluihin:)
Kommentit (3)
Ja vaikka lopetin imetyksen silloinkin kerrasta (minäkin olin raskaana, mutta en lopettanut siksi), olin vähentänyt jo paljon, koska maidon maku oli ilmeisesti muuttunut siinä 4.-5. kuulla, eikä maistunut tytölle enää. Päivisin imetin häntä siksi, että sain itse nukuttua alkuraskauden väsymystä pois.
Siksi ihmettelenkin, miksi nyt maitoa pakkaa rintoihin, mutta kyllähän tuo kuopus rinnalla viihtyikin, varsinkin öisin, ja vielä toissapäivänä päivällä ja illansuussakin, ei pitkään, mutta ilmeisen riittävästi nostaakseen maidon mukavasti :(
Niin että kai se on harvakseltaan pumppailtava, kyllä tämä taitaa jo helpottaa vähän. Mietin vain, kuinka pitkään kierteeseen joudun, jos pumppaan vaikkapa 4 kertaa vrk:ssa (no, kerrallaan max 10 ml, ei taida olla liikaa, eihän... :)
Kata
Hei!
Ihan ensiksi tuli mieleen, että jos haluat vielä imettää, niin voit ihan hyvin vähentää ensin joitain imetyskertoja ja jättää esim. päiväimetyksen tai aamuimetyksen viimeiseksi. Itse lopetin esikoisen imetyksen siten, että jätin aina yhden imetyskerran kerrallaan pois kunnes jäljellä oli enää aamuimetys (siten sai nukkua vähän pidempään). Tuon iltaimetyksen jätin aika ensimmäisenä pois juuri siksi, että lapsi nukkuisi yönsä ilman rintaa. Lapsi oli tuolloin yhden vuoden ikäinen.
Mulla on myös takana kaksi imetyksen pikalopetusta, kun allergioiden vuoksi kaksi viimeisintä on siirretty nopeassa tahdissa korvikkeeseen. Paras apu tuohon rintojen tukalaan oloon on se, että aina kun rintaan on pakkaantunut maitoa, lypsä tai pumppaa vain sen verran, että tukala olo loppuu. Älä yhtään enempää, ettei aivosi kuvittele, että vauva kaipaa lisää maitoa. Itselläni tuolla tavalla on kulunut pari-kolme päivää ja maidontuotanto on ollut jo tosi vähäistä. Itse suosittelen käsin lypsämistä, jos sitä vain hallitsee. Maito saattaa aika epätasaisesti pakkaantua ja käsin sen saa pois juuri oikeasta rauhasesta.
Ehdottomasti kannattaa lypsää rintoja, ettei pakkaantumista tule. Pelkästään se, että maitoa on rinnassa eikä mitenkään tule ulos tuntuu kipeältä, saati kuulema rintatulehdus. Nyt on vielä ne kylmät ilmat... Mutta tosiaan, poista vain sen verran maitoa, että tukala olo loppuu. Ensimmäisenä päivänä voit joutua lypsämään tosi usein, mutta pikkuhiljaa kerrat vähenevät. Itse tosiaan olen jo kolmantena päivänä pärjännyt enää parilla lypsykerralla. (Kuulostaa hirveältä sanalta tuo lypsykerta, mutta sitähän se on! :-))
cafe
Tyhjennä nyt hyvä nainen niitä rintojasi!
Kyllä se maidoneritys loppuu vähitellen mutta sitä odotellessa tyhjentele. Ja voithan antaa tissiä vaikka aamulla ja illalla?
Mää lopetin esikoisesta seinään kun tulin uudestaan raskaaksi mutta sillon oli poika huomannu maussa muutoksen ja vierotti itteään pois rinnasta ja mun ei tarttenu yhtään pumpata. Kroppakaan ei kauaa muistellu imettämistä.
Mutta vähennä rintojen tyhjentelyä ja hoida niitä, tarkkaile ettei muodostu rintoihin tukoksia.