Mielipiteitä kaivataan rippijuhlatarjoilusta; eli
tarjolla on:
täytekakku
kuivakakku
juustokakku
mokkapalat
pikkuleivät
persikkapiirakka
2 lajia voileipäkakku
kinkku-juustopiirakka
cocktailpiirakat + munavoi
kana-pastasalaatti
vihreä salaatti
ja nyt pari kysymystä; mitä mieltä, vinkkejä?
Ja voiko tähän lisätä itse tehdyt lihapullat ja vaikka prinssinakit vai eikö sovi??
Kommentit (38)
Jättäisin lihapullat ja nakit ja ehkä salaatitkin pois. Liika on aina liikaa ja rahvaanomaista, makeita riittää kolme ja suolaisia kolme. Nakit & lihapullat eivät mielestäni ole juhlaruokaa. Tyylikäs ja hyvä suolainen on laadukkaat keksit ja 2-3 juustoa.
kyllä suuri osa kansasta sitten on rahvaanomaista, kun ne lihapullat ja nakit tuppaa aina katoamaan nälkäisiin suihin. Keksit ja juustot on täysin perseestä ainoana suolaisena tarjottavana.
mutta mäkin olen varmaan sitten ruokasnobi (vaikka luulenkin kyllä olevani lähempänä wt:a) kun mun mielestä nakit ja lihapullat on tosi typerä lisäys tuohon.
tarjolla on: täytekakku kuivakakku juustokakku mokkapalat pikkuleivät persikkapiirakka 2 lajia voileipäkakku kinkku-juustopiirakka cocktailpiirakat + munavoi kana-pastasalaatti vihreä salaatti ja nyt pari kysymystä; mitä mieltä, vinkkejä? Ja voiko tähän lisätä itse tehdyt lihapullat ja vaikka prinssinakit vai eikö sovi??
No kait minäkin sitten olen olevinani ruokasnobi, kun lihapullat ja nakit minusta ei kuulu tuohon enää, eikä muutenkaan rippijuhlien tarjottaviin, lasten kutsuille kyllä.
Ja muutenkin on vähän turhan paljon kaikenlaista, montaa eri sorttia, kakkuja ja mokkapaloja ja suolaistakin monenlaista lajiketta.
Itse laittaisin vähemmän lajikkeita mutta tosiaan siten, että olisi riittävästi.
Esimerkiksi:
makeista jättäisin mokkapalat ja persikkapiiraat pois.
Olisi täytekakku, kuivakakku ja juustokakku sille keliaakikolle. ja pikkuleipiä (niitä on myös keliaakikolle)
suolaisista tarjoaisin voileipäkakkuja ja coctailpiiraita + munavoi, ja vihreä salaatti. Ja sille keliaakikolle omat coctailpiiraat.
Ei meidän lapset ainakaan mitään voileipäkakkuja syö.
Mokkapalat myös hyvin lapsiystävällinen valinta. Aikuisten juhlista jättäisin pois.
Kuivakakut ei ikinä mene ja persikkapiiraan jättäisin myös pois.
Hyviä juhlia!
Minä myös ilmoittaudun sitten vissiin ruokasnobiksi kun karsastan noita nakkeja ja lihapullia rippijuhlissa. Rippijuhlat on kuitenkin pikkuisen eri juttu kuin vaikka 5v.-synttärit, joissa nakit ja sipsit on varmasti hyvä vaihtoehto. Juhlavaa ruokaa ne ei kuitenkaan ole, ei ainakaan aikuisten vieraiden juhlissa. Oikeastaan miellän ne jopa tökeröksi ja junttimaiseksi tarjottavaksi rippijuhlissa. Ehkä jossain illanvietossa naposteltavana tms. mutta ei kyllä missään sen juhlavammassa sovi. Lihapullat ok jos ovat itse tehtyjä, eikä todellakaan mitään saarioisten einespullia!
Itse jättäisin ehdottomasti salaatit tarjolle, ovat vähän ruokaisampia kuin ne iänikuiset pikkuleivät. Sitten satsaisin muutenkin suolaiseen tarjottavaan piirakoiden muodossa. Tosi hyviä ja edullisiakin ohjeita löytyy vaikka netistä. Ehkäpä jotain patonkia ja tuorejuustoa/ muutamaa muutakin juustoa voisi olla. Moni tulee ehkä parin tunnin matkan päästä ja kaipailisi jotain muutakin kuin näitä makeita tarjottavia. Cokctail-piirakat myös kiva idea. Joskus on ollut jossain tarjolla suolaisia tuulihattuja, olivat TOSI hyviä pikkusuolaisia.
Makeaa on listassa aika montaa eri sorttia... varmaan vähempikin riittäisi? Jättäisi itse juustokakun ja täytekakun pöytään ja tiputtaisin listalta pois ainakin kaksi seuraavista: mokkapalat/persikkapiiras/kuivakakku. Tulee varmaan helpommaksikin tehdä useampi erä samaa sorttia kuin montaa eri versiota ruveta väsäämään... Helppo ja hyvä kesäherkku on myös tuoreet mansikat (tai sekoitus kauden tuoreista marjoista) + kermavaahto + kinuskikastike, harva nirsoilee :)
Onhan allergiat ym. huomioitu jos on tiedossa? Itse keliaakikkona pystyisin "normiversioista" syömään vaan vihersalaattia, ellei siihenkin olisi laitettu krutonkeja ;)
Juustokakku, Daimkakku, pikkuleivät,Cccktailpiirakat + munavoi, kinkkujuustopiirakka, kanapastasalaatti, vihreä salaatti.
Mitä mieltä olet, riittääkö nämä hänelle?nuo kaikki luettelemasi ovat gluteenittomia? Pikkuleivät, piirakat tehty gluteenittomista jauhoista? Salaatissa gluteenitonta pastaa?
Itsetehtyjä lihapullia ajattelin tosiaan lapsivieraiden (ja aikuisten;D) takia kun lapset niistä yleensä tykkää. Mutta voi olla että on vähän liian ei-juhlavaa.
Lisääkin vinkkejä ja mielipiteitä vastaanotetaan. =)
Jätä pois kuiva kakku. Niitä ei ole kukaan enää 2000-luvulla vapaaehtoisesti syönyt. Jätä pois persikkapiirakka - luuletko ihan tosissasi ihmisten sitä jäävän kaipaamaan, jos täytekakkusi + juustokakku + mokkapalat ovat hyviä???
Jätä pois voileipäkakku, se on hankala syödä.
Jätä pois coctail-piirakat.
Tee tosi hyvä (ja suuri) kinkku-juustopiirakka + vain yksi salaatti.
Panosta laatuun, älä ruokalajien määrään.
gluteeniton ei aina ole gluteiiniton, vaikka uskomattomalta kuulostaa!
Tarkista, on keliaakikko-vieraasi vehnäproteiinille allerginen. Sitä on hyvin monessa gluteiinittomassa tuotteessa. Esim. Pirkka gluteiiniton jauhoseos sisältää vehnäproteiinia mutta Semper ei.
gluteeniton ei aina ole gluteiiniton, vaikka uskomattomalta kuulostaa! Tarkista, on keliaakikko-vieraasi vehnäproteiinille allerginen. Sitä on hyvin monessa gluteiinittomassa tuotteessa. Esim. Pirkka gluteiiniton jauhoseos sisältää vehnäproteiinia mutta Semper ei.
Jätä pois kuiva kakku. Niitä ei ole kukaan enää 2000-luvulla vapaaehtoisesti syönyt. Jätä pois persikkapiirakka - luuletko ihan tosissasi ihmisten sitä jäävän kaipaamaan, jos täytekakkusi + juustokakku + mokkapalat ovat hyviä??? Jätä pois voileipäkakku, se on hankala syödä. Jätä pois coctail-piirakat. Tee tosi hyvä (ja suuri) kinkku-juustopiirakka + vain yksi salaatti. Panosta laatuun, älä ruokalajien määrään.
varsinkin voileipäkakut on just se mitä kaikki haluaa.
t. ohis
Paljonko väkeä teille on tulossa?
Paljonko väkeä teille on tulossa?
Mie olen karjalainen, tarjottavaa pitää olla paljon.
Entä jos laittaisit pöytään savulohen lihapullien kaveriksi?
varsinkin jos ei tuttavapiirissä ole kasvissyöjiä. Tunnet vieraasi.
Tuollaiseen buffetpöytään voi lisätä ja siitä voi ottaa pois ihan mitä vaan, prinssinakkeja, lihapullia, juustoja ... Ei kai ole tarkoitus, että kaikki ottavat kaikkea, vaan jokainen löytää jotakin mieleistä.
Ne ovat ikään kuin se ruokaisa puoli. Suosittelen Pirkan texmex-voileipäkakkua - maistui jopa lapsille ja 20 henkeä vetäisi puolitoista isoa texmex-voileipäkakkua parempiin suihin (tosiaan oli kaksinkertainen ohjeeseen nähden).
Cocktail-piirakat munavoilla ovat kiva lisä lapsille mutta aikuisille laittaisin esim. patonkia ja tuorejuustoa tai jopa paria eri juustoa tai sitten täytettyjä cocktailpiirakoita esim. sienisalaattia ja kirsikkatomaatteja/graavilohta päälle.
Lihapullat lapsille. Jos ei ole lapsivieraita, ei lihapullia. Kinkkujuustopiirakkaa riittävästi. Kaikki eivät ole voileipäkakun ystäviä.
Tämä muistuttaa hiukan meidän ristiäistarjoiluja. Oli siis texmex-voileipäkakkua, pieniä jauheliha-maissi-tuorejuustopiirakoita (muffinssivuoissa tehtyjä), patonkia, kanasalaattia ja vihersalaattia. Lisäksi lapsille oli vielä erikseen baby-porkkanoita, kirsikkatomaatteja ja cocktail-piirakoita tarjolla lasten pöydässä.
Makeana tarjottavana oli täytekakkua, omenakierteitä, raparperipiirakkaa ja keksejä.
Mikään ei loppunut kesken ja omenakierteitäkin syötiin vain muutama. Eniten meni voileipäkakkua ja pikkupiirakoita eli suolainen maistui. Kahvin kanssa otettiin lähinnä vain kakkua. Meillä ei ollut allergisia tai ruokarajoitteisia vieraita.
Tee vaikka falafelejä. Nehän on muodikkaita ja tyylikkäitä. (Pidä kuitenkin papoille ja lapsille "tiskin alla" nakkeja ja lihapullia, ne ei kuitenkaan osaa tyylikkäitä ruokia arvostaa... :D :D )
että itse tunnet vieraasi; ikärakenteen, asuinpaikan tottumukset jne. Vanhemmat ihmiset arvostavat voileipäkakkuja ja karjalanpiirakoita, lapsiperheet nakki-lihapulla-mokkapalalinjaa, trendikkäät taas kevyttä salaattibuffettia.
Sain sellaisen vaikutelman, että tunnet vieraasi ja haluat todella tarjota heille hyvät rippijuhlat. Nakit ja lihapullat sopivat ihan hyvin joukon jatkoksi, mutta ota huomioon, että lasten isukit vaativat oman osansa, sanoivat trendimammat mitä tahansa. Tämä on niin nähty.
Jos vieraat ovat todella pitkämatkalaisia, kannattaa kyllä harkita ihan ruoka-ruokaa. Tulee halvemmaksi ja on helpommin juhlava.
Mielestäni olet ihan oikeilla linjoilla kuitenkin.
Jos juhlat ovat nyt mansikka/mustiaa/vadelma-aikaan, niin hyvä juttu olisi se, että olisi näitä kausimakuja tarjolla. Jos ehtisit tehdä persikkapiirakan lisäksi
- mansikkapiirakan
- mustikkamuffinseja
- vadelmasorbetin, niin
ne olisivat hyvä lisä tarjottaviksi.
Jos on sitten jo myös rapuaika, niin 5 - 8 rapua/vieras olisi sopiva lisä.
Vanhempi väki voisi arvostaa ihan perinteistä talkkunaviiliä (jollakin marjalla maustettua), joten lisää vielä sekin pöytään.
Lihaspullast ja prinssinakit täydetävät somasti juhlapöytää, lisäksi vielä voisit harkita nälkäisemmille (miehille?) ihan kunnon grillimakkaraa. kabanossia ei oikein voita mikään.
Lihapulla on laaja käsite. Ne sikanauta-sipulikeittopussi-kermaviili-yms-pullat ovat yksi ääripää, sitruunankuorella, salvialla ja parmesaanilla mausteut italialaiset pullat voivat olla vaikka toinen.
Kun ap mainitsi kaksi voileipäkakkua, ymmärsin, että niitä on kahta eri sorttia, ei 2 kpl.
Niin tai näin, on mautonta mennä mässäilemään vastaanotto-tyyppisiin juhliin. Rippijuhlissa rippilapsi ja hänen vanhempansa ovat pää-asia, ei ruuan mättäminen.
Ja mitä siihen snobismiin tulee ja kun varmaan olen itsekin snobi, niin emäntä saa laittaa pöytään ihan mitä hän haluaa, aina sieltä jotakin syötävää löytyy. Mulle makealta puolelta esim se persikkapiirakka :)
Relaa, ap. Hyvin kaikki menee.
Ne ovat ikään kuin se ruokaisa puoli. Suosittelen Pirkan texmex-voileipäkakkua - maistui jopa lapsille ja 20 henkeä vetäisi puolitoista isoa texmex-voileipäkakkua parempiin suihin (tosiaan oli kaksinkertainen ohjeeseen nähden).
Cocktail-piirakat munavoilla ovat kiva lisä lapsille mutta aikuisille laittaisin esim. patonkia ja tuorejuustoa tai jopa paria eri juustoa tai sitten täytettyjä cocktailpiirakoita esim. sienisalaattia ja kirsikkatomaatteja/graavilohta päälle.
Lihapullat lapsille. Jos ei ole lapsivieraita, ei lihapullia. Kinkkujuustopiirakkaa riittävästi. Kaikki eivät ole voileipäkakun ystäviä.
Tämä muistuttaa hiukan meidän ristiäistarjoiluja. Oli siis texmex-voileipäkakkua, pieniä jauheliha-maissi-tuorejuustopiirakoita (muffinssivuoissa tehtyjä), patonkia, kanasalaattia ja vihersalaattia. Lisäksi lapsille oli vielä erikseen baby-porkkanoita, kirsikkatomaatteja ja cocktail-piirakoita tarjolla lasten pöydässä.
Makeana tarjottavana oli täytekakkua, omenakierteitä, raparperipiirakkaa ja keksejä.
Mikään ei loppunut kesken ja omenakierteitäkin syötiin vain muutama. Eniten meni voileipäkakkua ja pikkupiirakoita eli suolainen maistui. Kahvin kanssa otettiin lähinnä vain kakkua. Meillä ei ollut allergisia tai ruokarajoitteisia vieraita.
Suorastaan ihan liikaa toistensa kaltaisia tarjottavia, mutta jos haluat niin ne lihapullat ja nakit sopivat ihan varmasti joukon jatkoksi.
Tuollaisesta määrästä vaan seuraa se, että kaikki ruuat sekoittuvat lautasella toisiinsa, eikä yksittäisiä makuja oiken erota. Menee vähän mättö-linjalle. Mieluummin yksi tai kaksi salaattia ja piirakkapala. Mutta varmasti olisin onnesta ymmyrkäisenä maistamassa kaikkia tarjottaviasi.