Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko parempi etääntyä äidistään vai yrittää selvittää asioita?

Vierailija
10.07.2012 |

Koen että äiti "hallitsee" liikaa elämääni. Jos joku on kokenut samaa, niin kertokaa miten olette toimineet. Olen jo kohta 40-vuotias, ja edelleen äidilläni on kummallinen vaikutus minuun. Hänessä on luonteenpiirteitä, jotka ärsyttävät ja ahdistavat minua sietämättömästi.

Äidillä on aina ollut tarve kontrolloida elämää ja asioita. Itsekseen hän saa minun puolestani olla niin kontrollifriikki kuin haluaa, mutta viime aikoina (iän myötä?) piirre on korostunut myös suhteessa muihin ihmisiin. Etenkin lapset näyttävän aiheuttavan hänelle päänvaivaa, koska he eivät ole aina hiljaa, siististi ja loogisessa järjestyksessä. Äidin luona kyläily on alkanut rasittaa minua, koska äiti motkottaa "sotkemisesta" ja "metelöinnistaä" koko ajan lapsille ja vähän meille aikuisillekin. Rentous on vierailuista kaukana. Lainausmerkit siksi, että asiat ovat ihan naurettavia: joku on esimerkiksi ottanut laatikosta vääränlaisen veitsen, pudottanut vahingossa lattialle leivänmurusen tai aukaissut kulkiessaan huoneen oven liian kovalla vauhdilla ja jättänyt sen väärään asentoon.

Leivänmuruista motkottamista pahempaa on kuitenkin se, millainen vaikutus äidin henkisellä hallintayrityksellä on minuun. Äiti on neuroottinen murehtija, ja hänen tapansa osoittaa huolestuneisuuttaan on minulle kuin jättiläisen syyttävä sormi. Jos olemme lähdössä vaikka lomamatkalle, niin äiti murehtii etukäteen että lapset jäävät auton alle, hukkuvat uima-altaaseen, putoavat puusta, saavat ruokamyrkytyksen tai vähintään lentokone putoaa. Surullisinta on, että tällaiset puheet ovat usein pilanneet minun lomani. Otan tahtomattani äidin puheet itseeni syyllistämisenä ja epäluottamuslauseena. Lisäksi reagoin (jälleen tahtomattani) niin, että alan pelätä samoja asioita kuin äiti, vaikka alunperin en niitä olisi juuri miettinytkään.

Nyt olen sitten alkanut miettiä, onko ainoa keino etääntyä äidistä. Hänellä alkaa jo olla ikää, enkä millään jaksaisi yrittää selvitellä asioita hänen kanssaan enää. Toisaalta äidissä on paljon hyvää, joten olisi sääli jos välit menisivät huonoiksi.

p.s. vastaukset tyyliä "kasva aikuiseksi" eivät tässä tilanteessa nyt hirveästi auta, joten ne voitte jättää kirjoittamatta.

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän viisi