Argh! Sanokaa mitä teen. Suoritanko yliopistossa pelkän kandin
vai en? Tekeekö kandin papereilla yhtään mitään? Onko minun pakko saada ne maisterinkin paperit? Mitä niillä yleensäkin tekee? Mistä maisterin papereilla haetaan töitä? Jos ala on sellainen vähän epämääräinen.
Kommentit (19)
että mitä minun pitäisi tehdä, eivätkä haluneet sanoa oikein juuta eikä jaata. Miksiköhän ei?
jos tiedät että epämääräisellä alallasi saa töitä myös kandin papereilla, niin ei kai siinä sitten mitään - koita niin vaan. Voithan ehkä joskus jatkaa maisteriksi..?
Tyhmennät vain entisestään sitä tyhmää maisteris-porukkaa, jota tulee liukuhihnalta etenkin humanistisilta ja yhteiskuntatieteellisiltä aloilta.
töitä. Opinnot ovat vaan jo niin lopussa, että opiskelen ainakin siihen asti mutta pitääkö minun se maisteri sieltä kuitenkin vielä hakea? Mitä töitä ihmiset hakee maisterin papereilla? Voinko hakea mihin vaan missä vaaditaan ylempi korkeakoulututkinto?
Onko sellaisia työilmoituksia olemassakaan missä ei määriteltäisi, että mistä se ylempi korkeakoulututkinto pitää olla suoritettuna?
Enkä jaksa mennä millekään opolle. Ei ne osaa vastata mitään.
mutta onhan ne tyhjää parempia. Sinuna tekisin niin, että suorittaisin kandin ja hakisin pääaineen vaihtoa eli toisen aineen maisterintutkintoon. Tarvitset pääaineen vaihdossa aineopinnot (onko sinulla sellaisia sivuaineita, joita voit täydentää?) tai jos et suorita kandia, voit hakea pääaineen vaihtoa suorittamalla kohdeaineesta perusopinnot.
Itse jätin toisen tutkinnon kandiin, koska ei se pätevöittänyt mihinkään. Yliopistossa kuitenkin toivottiin, että olisin jatkanut maisteriksi, koska tuohan se laitokselle rahaa. Minulla on kuitenkin pohjalla toinen tutkinto, joten en ole ihan tyhjän päällä.
Ei varmaan saa kandin papereilla oikein mitään töitä. Opinnot ovat vaan jo niin lopussa, että opiskelen ainakin siihen asti mutta pitääkö minun se maisteri sieltä kuitenkin vielä hakea? Mitä töitä ihmiset hakee maisterin papereilla? Voinko hakea mihin vaan missä vaaditaan ylempi korkeakoulututkinto?
Onko sellaisia työilmoituksia olemassakaan missä ei määriteltäisi, että mistä se ylempi korkeakoulututkinto pitää olla suoritettuna?
Humanistisilta aloilta ajaudutaan eniten koulutusta vastaamattomiin töihin. Monet muut ominaisuudet vaikuttavat työnsaantiin.
Yliopistossa voi suorittaa sivuaineet urapolulla. Käy tutustumassa siellä. Oma kokemus opoista on, että ne ovat harvinaisen vähän kiinnostuneita siitä, mihin ihmiset oikeasti voisivat ammatillisesti sijoittua. Ja tämä kokemus on niin peruskoulusta kuin työkkäristä. Ehkä yliopistossa ollaan vähän innokkaampia.
Ei sillä ole väliä mistä aineesta tai yliopistosta olet maisterinpaperisi saanut ulos, ne ovat kuitenkin maisterinpaperit, ja menet niillä ohi monista, jotka eivät ole tutkintoa suorittaneet. Tietenkään se paperi ei kerro kyvyistäsi tai osaamisestasi yhtään mitään, mutta silti se on todella tärkeä!
Kovin pitkällä et opinnoissasi taida vielä olla, mutta kyll ne asiat kuule siitä selkenee. Sun ei myöskään tarvi heti ekana syksynä tietää, mihin asti opintojasi jatkat.
Useimpiin akateemisiin töihin pätevyysvaatimuksena on ylempi korkeakoulututkinto, eli maisterin paperit, mutta varsinkin yksityiseltä puolelta irtoaa kandeillekin kyllä töitä. Tavallaanhan kandin tutkinto tarkoittaa vaan, että sun opipnnnot on vielä kesken, mutta esim it-, hr-, ja toimittajanaloilla sekin paperi kuitenkin antaa palkkaluokan korotuksen.
Miksi lähdit epämääräiselle alalle? Miksi halusit sieltä valmistua?
Kai ihmisellä on yleensä joku visio siitä, mitä haluaa töikseen tehdä, kun hakee opiskelemaan. Itsellänikin oli, vaikka yhdenlaisella "epämääräisellä" alalla opiskelinkin. Visio kuitenkin muuttui opiskelujen aikana ja hankin sellaisia sivuaineita, joiden kautta työllistyminen helpottui.
Jos opiskelee "epämääräisellä" alalla (veikkaan nyt jotain humanistista alaa, josta ei suoraan valmistu opettajaksi), niin täytyy kyllä itse kantaa vastuuta tutkintokokonaisuudestaan. Jos ei halua mennä opolle, niin ottaa sitten itse selvää, millaisia taitoja työelämässä tarvittaisiin.
Ainakin vielä ennen aikaan yliopistossa oli mahdollisuus lukea hyvin vapaasti sivuaineita.
Ja jos se opiskeltava ala ei vastaa toiveitasi työelämästä, niin vaihda hyvä ihminen alaa. Yliopiston sisällä tai hae kokonaan toiseen kouluun.
Monissa työpaikoissa haetaan "soveltuvaa korkeakoulututkinto". Soveltuvuus on ihan tulkinnanvarainen juttu. Minä teen FM:n papereilla töitä, joita voisi tehdä lähes millä korkeakoulututkinnolla tahansa - jos kokonaisuus olisi "soveltuva".
Niin ne muutkin humanistit tekee.
Niin ne muutkin humanistit tekee.
Potentiaalia kyllä oli: otin insinöörin. Mutta ei se pahus vieköön tienaa edes sitä mitä minä.
Nyt on liian myöhäistä vaihtaa rikkaampaan, sillä olen jo ruttuisa. Kannattaisi opiskeluaikana hehkeimmillään metsästää rikas vähän vanhempi mies, josta näkisi, miten sen ura lähtee urkenemaan. Ehtisi vaihtaa vielä lennossa, ennen kuin ikä tekee kehosta kauppakelvottoman.
Oma kokemus opoista on, että ne ovat harvinaisen vähän kiinnostuneita siitä, mihin ihmiset oikeasti voisivat ammatillisesti sijoittua. Ja tämä kokemus on niin peruskoulusta kuin työkkäristä. Ehkä yliopistossa ollaan vähän innokkaampia.
Yliopistossa on hops-ohjaajia (joiden uraymmärrys pn ylipston sisältä ja tarkoitus auttaa opiskeija tutkintoon asti, mut puhuvat toki työllistymisestäkin), tuutoreita elitoisia opiskelijoita ja yliopiston rektytoimiston konsultteja. Opoja siellä ei ole. Epäilen, ettei ap oikeasti ole yliopisto-opiskelija. Heillä on yleensä vähän toisen sorttisia kysymyksiä.
töitä. Opinnot ovat vaan jo niin lopussa, että opiskelen ainakin siihen asti mutta pitääkö minun se maisteri sieltä kuitenkin vielä hakea? Mitä töitä ihmiset hakee maisterin papereilla? Voinko hakea mihin vaan missä vaaditaan ylempi korkeakoulututkinto?
Anteeksi nyt vaan, mutta sanot olevasi opintojesi loppuvaiheessa, mutta olet silti noin pihalla siitä, mitä työtä tutkinnollasi voi tehdä. Miten tuollainen tilanne on edes mahdollinen?
kandi, sit jos haluat, jatkat maisteriin. Luulen, että halutessasi voit tehdä maisterin myos jostain muusta alasta (samantyylinen siis) jos haluat vaihtaa myohemmin.
voit aina pitää välivuoden ja jatkaa sitten maisteriin.
sinuna tekisin vain kandin aluksi, nyt kun Suomessa voi virallisesti niin tehdä/.
jolla on tarkoitus huijata nuoria opiskelemaan ko. alaa, jotta oppiaineelle järjestyisi rahoitusta jatkossakin. Esitteissä hyvin työllistyneet entiset opiskelijat kertovat työurastaan valmistumisen jälkeen. Se vain jätetään kertomatta, että työpaikka löytyi sukulaissuhteilla jo ennen valmistumista, eikä puolison varallisuudesta/asemastakaan ole ollut haittaa uralla.
Enkä jaksa mennä millekään opolle. Ei ne osaa vastata mitään.Anteeksi nyt vaan, mutta sanot olevasi opintojesi loppuvaiheessa, mutta olet silti noin pihalla siitä, mitä työtä tutkinnollasi voi tehdä. Miten tuollainen tilanne on edes mahdollinen?
No puolet opinto-oppaiden uraesimerkeistä on pelkkä puppua, jolla on tarkoitus huijata nuoria opiskelemaan ko. alaa, jotta oppiaineelle järjestyisi rahoitusta jatkossakin. Esitteissä hyvin työllistyneet entiset opiskelijat kertovat työurastaan valmistumisen jälkeen. Se vain jätetään kertomatta, että työpaikka löytyi sukulaissuhteilla jo ennen valmistumista, eikä puolison varallisuudesta/asemastakaan ole ollut haittaa uralla.
Niin, abi-esitteissä yms. on tuota kakkaa, mutta jos opinnot ovat jo loppusuoralla, niin eikö vieläkään ole silti selvinnyt, mitä tutkinnon suorittaneet oikesti tekevät?
Jos valmistut yhteiskuntatieteitten maisteriksi, voit hakea vaikka kunnanjohtajaksi. Jos ala on jotenkin "epämääräinen", niin pelkällä kandilla voi hakea ihan mihin vaan.
Ylempää korkeakoulututkintoa vaativiin vakipaikkoihin sinua ei voida valita kuin määräaikaiseksi.
Joku koulutus pitää olla ja maisterin paperit erottaa sinut amk:laisista.