Voiko laihaläski kasvattaa lihaksiä enää aikuisiällä?
En ole koskaan harrastanut mitään oikeaa liikuntaa. Olen ollut aina luonnostaan laiha mutta nyt kolmekymppisenä kropasta huomaa, ettei liikuntaa ole harrastettu. Onko lihasmassaa enää mahdollista kasvattaa tässä iässä kun sitä ei ole koskaan aiemmin ollut? Ajattelin aloittaa liikunnan jo ihan terveyssyistä, mutta haluaisin tietää voinko odottaa ulkomuodossa minkälaista tai minkäänlaista muutosta.
Kommentit (14)
varmaan parhaat tulokset tulee puntteja nostelemalla.
Muistelin, että äitini olisi joskus kun olin nuori patistellut harrastamaan liikuntaa, koska hänen mukaansa lihasmassa ei kasva enää jonkin iän jälkeen. Mutta hyvä jos näin ei olekaan.
Kyllä jotkut aloittavat fitness-lajejakin aikuisiällä. Oikea ruokavalio ja treeni, kyllä tulee lihasta, kunto ja voima kasvaa jne. Itse olen luullut että en ole yhtään urheilullinen, mutta toisin näyttää olevan. Olen ehkä nyt kolmevitosena paremmassa kunnossa kuin ikinä, ja paremmassa kunnossa kuin parikymppiset sukulaistytöt.. :)
T. 2
Tuo antaa kovasti lisämotivaatiota
T.ap
Valitettavasti nykytiedon mukaan tuo ei ole mahdollista. Lihassolujen kasvu loppuu 18-vuotiaana, eikä siihen enää myöhemmin voi vaikuttaa.
Valitettavasti nykytiedon mukaan tuo ei ole mahdollista. Lihassolujen kasvu loppuu 18-vuotiaana, eikä siihen enää myöhemmin voi vaikuttaa.
Tarkoittaako tuo sitä, että lihas kyllä kasvaa mutta lihassolut eivät enää lisäänny? Eli voin kasvattaa niitä vähäisiä lihassolujani, mutta en koskaan voi saavuttaa oikeasti lihaksikkaita reisiä tai peppua, koska olemassaolevat lihassoluni eivät siihen riitä. Eli jonkinnäköinen kiinteytyminen on mahdollista, mutta se on luultavasti hitaampaa, kovemman työn takana ja lopputulos ei ole äärimmäisessäkään tapauksessa yhtä hyvä kuin sellaisella, joka on nuoruudessaan harrastanut liikuntaa. Harmi, mutta ihan oma mokahan tuo on kun en kuunnellut äitiäni :(
T.ap
Minä olen 41v ja olen käynyt 7 kk salilla tekemässä 4 x viikossa massatreeniä isoilla painoilla ja lihasta on tullut reippaasti! Mutta treenin pitää siis olla rankkaa, ei mitään kevyillä painoilla läpsyttelyä jos lihasta haluaa. Eli kannattaa satsata siihen että sinulle tehdään salilla ohjelma.
Minä olen 41v ja olen käynyt 7 kk salilla tekemässä 4 x viikossa massatreeniä isoilla painoilla ja lihasta on tullut reippaasti! Mutta treenin pitää siis olla rankkaa, ei mitään kevyillä painoilla läpsyttelyä jos lihasta haluaa. Eli kannattaa satsata siihen että sinulle tehdään salilla ohjelma.
Oletko tosiaan ollut tuota ennen ihan harrastamatta mitään liikuntaa nuorenakin? Tärkeintä kai olisikin se, että olisi harrastanut lapsena ja nuorena liikuntaa. Eli vaikka olisi ollut välissä 20 vuotta väliä harrastamisessa, niin lähtökohdat ovat paljon paremmat kuin sellaisella joka ei ole koskaan harrastunut, kuten minä..
harrastanut mitään koskaan sääöllisesti ja oikeasti, kokeilin kyllä satunnaisesti joitakin lajeja lapsena mutten innostunut mistään. Eikä mulla ollut koskaan mitään liahksia vaan olen aina ollut laiha/hoikka.
Oletko tosiaan ollut tuota ennen ihan harrastamatta mitään liikuntaa nuorenakin? Tärkeintä kai olisikin se, että olisi harrastanut lapsena ja nuorena liikuntaa. Eli vaikka olisi ollut välissä 20 vuotta väliä harrastamisessa, niin lähtökohdat ovat paljon paremmat kuin sellaisella joka ei ole koskaan harrastunut, kuten minä..
harrastanut mitään koskaan sääöllisesti ja oikeasti, kokeilin kyllä satunnaisesti joitakin lajeja lapsena mutten innostunut mistään. Eikä mulla ollut koskaan mitään liahksia vaan olen aina ollut laiha/hoikka.
Eli peli ei ole vielä menetetty :)
T.ap
Salille vaan ja rankkaa treeniä, saat kyllä takuuvarmasti hauikset kun kerran minäkin olen saanut! :)
Eli peli ei ole vielä menetetty :) T.ap
Proteiinit/hiilarit/rasvat oikeissa suhteissa. Ota personaltrainer ja pyydä myös ravinto-ohjelma. Tsemppiä treeneihin.
Sullahan on helppoa, jos ei tarvitse ensin hankkiutua eroon 20 ylikilosta. Lihaskuntoharjoitteluun vain, salille, pumppiin, kahvakuulaan.. Kyllä eron huomaa säännöllisen harjoittelun jälkeen jo aika nopeasti.
T. yksi aikuisiällä liikunnan aloittanut ja vartalonsa kovasti muuttanut äiti-ihminen