Mitä järkee kenenkään on maksaa omistusoikeusasunnosta
siis selittäkää mulle tämä. Ensin maksa about 20 000, että saat omistusoikeuden johon asuntoon. Sitten maksat vuokraa 700 e kuussa plus yhtiövastikkeet ym laskut päälle.
Eikö tuollainen ole ihan järetöntä? Kuka haluaa?
Kommentit (6)
Eikä niitä saa noin halvalla. Asumisoikeusasunnoista maksetaan, mutta niihin nimenomaan EI SAA omistusoikeutta!
Eikä niitä saa noin halvalla. Asumisoikeusasunnoista maksetaan, mutta niihin nimenomaan EI SAA omistusoikeutta!
Mikä tuossa ylläolevassa on halpaa?
Miten niin niistä ei makseta vuokraa?
Miten niin niistä maksetaan vain "vähän yhtiövastiketta" - ja sitten väität, ettei niitä saa halvalla?
Eihän sitä asuntoa "omisteta", mutta asumisoikeuden niihin saa.
omistusasuntojen maakunnassa, niin sitten ehkä voin ymmärtää ihmettelysi. Uudesta asumisoikeusasunnosta, josta maksat sen 700 e vastiketta kuukaudessa maksaisit kovan rahan vuokra-asuntona vuokraa noin 1400 e kuussa. Tuon ostamasi asumisoikeusaausnon 20 000 e saat takaisin indeksikorotuksella, kun muutat pois. Täällä pääkaupunkiseudulla pitää jokaiseen vaihtoehtoon tarttua, joka sopii itselle.Putkinäöllä ei pärjää.
Asuimme asossa seitsemän vuotta ja joka vuosi vuokran kallistuminen oli aivan varma asia. Talo oli vanha ja asunnoissa ei ollut edes omia saunoja. Remontteja ei tehty, mutta pisteytyksen ansiosta sijainnilla sai korkeat pisteet ja vuokra nousi. Kyllästyimme ja ostimme oman asunnon ja lyhennämme nyt omaa asuntoa samalla rahalla, joka aikaisemmin meni kankkulan kaivoon.
Olen vakituinen pätkätyöläinen :) siis työsuhteet ovat vuoden/parin mittaisia työttömyysjaksot työsuhteiden välissä ovat korkeintaan muutaman kuukauden mittaisia. Vakituista paikkaa vain ei tunnu olevan tarjolla. Minulle asumisoikeusasunto sopii täydellisesti. Minulla ei olisi (omasta mielestäni) varaa omistusasunnon lainaan, enkä edes haluaisi vetää talouttani liian tiukalle, koska työttömyysjaksojakin on ja silloin pitää olla se raha siihen elämiseen jo valmiina säästössä. (vaikka työttömyyskorvauksia ja ansiosidonnaista saakin, ne rahat tulevat vasta monen kk päästä).
tuo 20 000e on sopiva summa lainaa, pystyn maksamaan sitä jopa työttömänä ollessani pois ja sitten kun laina on maksettu, minulla on säästössä se summa rahaa.
Asun uudessa talossa, kaksiossa jossa on sauna ja parveke ja maksan vuokraa saman verran kuin maksoin vanhasta vuokrayksiöstä ilman parveketta.
Tällä tavalla minulla jää rahaa säästöön, hurvitteluun sekä ihan reiluun elämiseen eikä minun tarvitse pelätä vuokrasuhteen päättymistä yllättäen.
Asun Etelä-Suomessa mutta en pääkaupunkiseudulla :)
siitä ei voi koskaan potkia pois. Jos olet vuokralla, voit aina joutua pihalle. Asosta et joudu.
Sitä paitsi kun sinä myyt, saat sen 20 tonnia takaisin. Sehän on rahaa säästössä, ei menoa.
Kolmanneksi ei kai tuohon vuokran päälle enää mitään yhtiövastikkeita tule, eihän? Totta kai normaali sähkö, mutta ei muuta. Ymmärteeksini siis.
Asojen vuokra on alempi kuin normaali. Kaverillani on siis sellainen, hänen suullaan siis tässä puhun, en omani. Kaverini mukaan hänen asuntonsa vuokra olisi julkisilla markkinoilla tonnin luokkaa, nyt hän maksaa "vain" 700-800 e/kk.
Voisi tietysti ajatella, että tuon rahan voisi laittaa jo lainanmaksuun omaan asuntoon. Mutta en ymmärrä, miten tuo kaverini, yh kahden lapsen kanssa, voisi koskaan ostaa asuntoa täältä Helsingistä. Ei mikään pankki antaisi hänelle 200 000 euroa lainaa, eikä kukaan järkevä tuollaisia lainoja ota.