Miten selviätte sukulaislasten lahjoista - synttärit, joulu ym.?
Mä oon ihan nääntyny tähän jatkuvaan synttärilahjojen ja joululahjojen metsästämiseen. Meillä on lähipiirissä 15 pientä serkkua ja 5 kummilasta, joille pitää olla koko ajan ostamassa jotain lahjaa. Tänään olen juossut alennusmyynneissä ostamassa syksyn synttärilahjoja ja joululahjoja.
Meidän tuloilla on tosi vaikeaa selviytyä näistä. Alesta olen nyt saanut monta kivaa lahjaa n. 10 euroa per nenä (esim. trikoopaita ja hame).
Tää on vaan jotenkin niin turhauttavaa, kun koko ajan pitää olla jotain lahjaa ostamassa.
Meillä on itsellä vain yksi lapsi, jolle tuodaan n. 20-30 euroa maksavia lahjoja. Me ei millään pystytä samaan.
Kaikki vinkit otetaan ilolla vastaan!
Kommentit (10)
kaikille villasukat. Jotenkin vaan tuntuu, että niitä ei kaikki pidä lahjana ollenkaan.
Ap
Jouluna ostetaan vain kummilapsille ja omille lapsille.
Hyvä, että huomioit jo alennusmyynnit, siinä säästää pitkän pennin. Nyt vain tarkka budjetti mitä se lahja saa maksaa: 20 x 9€=180€, mutta 20 x 11€ onkin jo 220€, eli 30€ ero tulee noin pienestä, jos miettii vaikka joululahjojen budjettia.
Toinen mitä voisit miettiä, on aineettomat lahjat. Onko sinulla mahdollisuutta tarjota lapsille jotain sellaista elämystä, jota eivät kotona pääse kokemaan tai opettaa taitoa, jota lapsen vanhemmat eivät osaa tai heillä ei ole aikaa opettaa? Esim. veneajelu, opettaa soutamaan, opettaa vihdan teko, linturetki, opettaa leipomaan pullaa, tms.
Kolmas idea on kirppikset: Eli tarvitseeko kaikkien lahjojen olla uusia? Tämä tietysti riippuu hieman lapsen vanhemmista, toisille käytettykin lahja kelpaa, toiset katsovat siinä vaiheessa pitkin nenänvartta - ja asenteet toki on opetettu myös lapsille. Mutta jos edes osa noiden 20 lapsen vanhemmista hyväksyy kirpparilta ostetun lahjan niin säästät siinä pitkän pennin. Kannattaa kysyä etenkin heiltä, jotka itse ostavat leluja ja vaatteita kirppiksiltä. Itse otan ilolla vastaan myös (hyväkuntoisen) kirppislahjan.
ettei lapsillamme ole serkkuja. Ja kummilapsista kaksi jo täysi-ikäisiä ja yksi taapero, joka taas on rikkaiden vanhempien ainokainen. Eli helpolla päästään.
Sinulle sanoisin neuvoksi, että siirry perhekohtaisiin lahjoihin tai lopeta serkkujen lahjominen. Syynkin voi sanoa, ei vararikkoon pidä lahjojen takia joutua.
Jossain vaiheessa mekin sovimme, ettei kaikille osteta, mutta sitten joku taas aloittaa lahjojen tuomisen ja sitten ei kehtaa olla itse se, joka jättää ostamatta.
Toisaalta välillä vähän harmittaa se, että meillä on yksi, jolle tuodaan ja me viemme lahjoja toisiin perheisiin monin verroin enemmän. Kauhea ajattelutapa! En kehtaisi koskaan sanoa tuota ääneen.
Me ei osteta enään ja synttärilahjatkin annetaan vaan jos kutsu tulee juhliin ja yleensä sinne sit päästään.
Ollaan tosi läheisiä ja tosiaan aina joku lipeää sopimuksesta eli ei sitten kehdata olla ostamatta mekään.
Ap
selviän. Ostelen lahjoja pitkin vuotta varastoon. Pienetkin lahjat voivat olla kivoja, esim. akun taskukirja/joku muu kirja. Pusero ja hiuspinnit jne. Alle 10€ saa kivoja lahjoja. Lisäksi voi sopia, ettette osta lahjoja puolin ja toisin. Ja kun osaat neuloa, niin myös lapaset tai pipokin varmasti tulee tarpeeseen, jos et aina sukkia halua tehdä.
Synttärit (tmv.)
-osaatko mahdollisesti tehdä muutakin itse kuin villasukat? Lorupussi, tyynyliina, nalle, nukke, pikkueläin...jos syntyvät näppärästi iltapuhteina niin jotain tällaista jämälangoista/tilkuista (nukkekotiin, nukeille, barbeille vaatteita tms.) tai kassi tms.
-kirjoja saa edullisesti kirppis/kierrätyskeskus/jopa huutonet eli joku hyvä TAI tee oma levy eli nauhoitat sadun ja poltat monta cd:tä samasta
-kasvin verso ruukussa
-noita tee-se-itse juttuja on netti pullollaan, jos oot käsistäs kätevä niin kääntyisin sen puoleen
-tehdään yhdessä "tuunausilta" eli järjestät pienet tarjoilut ja kokoonnutte yhteen tekemään koruja tms.
Jouluksi:
-teet satsin pipareita/namuja jotka koristelet ja sellofaaniin (voi helposti olla myös perhekohtainen lahja)
..muuten miettisin kyllä että pitäskö lopettaa lahjominen ihan kokonaan...voit olla itse esimerkki että nyt näin ja tästä on hyvä jatkaa:)
Minullakin on kaappi täynnä alennusmyynneistä ostettuja leluja, joita sitten paketoin tarpeen mukaan synttäri-ja joululahjoiksi. Meilläkin 5 kummilasta ja läheisiä kavereiden lapsia. Siihen päälle vielä muut elämään kuuluvat muistamiset (häät, ylioppilajuhlat tms. merkkipäivät) niin tuntuu että eikö tätäkin rahaa sais ja vois käyttää omaan elämään. Vaikka siis rakkaita nämä ihmiset on, rahaa vaan on niin vähän. Toivottavasti kukaan ei enää pyydä meitä kummeiksi, ei lompakko kestä. ;)