Nuoruutesi "hassu" tai "jännä" juttu, joka tänäpäivänä kirkuisi uutisissa!
Tuli mieleen, että lapsuudessani serenassa (kun se oli vielä kokonaan ulkoversio), siellä oli vakikävijänä mies, joka runkkasi aina turkkilaisessa yhteissaunassa. Ja me penskoina istuttiin lähellä, katsottiin ja hihitettiin. Mies taatusti tiesi tämän. Sessio päättyi aina siihen, et mällit lensi lauteille.
/
Toinen runkkari oli uimastadikalla
/
059 tavattiin 9-vuotiaina mies, joka tarjosi 500mk että hakattaisiin häntä metsässä sidottuna. Kerran mentiin paikalle (Heikinlaakso) mutta juostiin karkuun, kun tuli paikalle.
Kommentit (149)
Kaupungin keskuspuisto (kirkkopuisto) oli pe ja la iltaisin täynnä juopottelevia teinejä.
Yläasteen discoissa, joissa opettajat ja vanhemmat valvoivat, oli kaikki teinit ihan tuhannen päissään eikä kukaan ilmottanu mihinkään. Olis ehkä ollut syytä.
[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 15:39"]
En tiedä, kuinka yleistä nykyisin, mutta kyllä omassa nuoruudessa 90-luvulla monet 14-15-vuotiaat seurusteli n.18-22-vuotiaiden kanssa. Lie ollut seksiäkin useimmilla. Itsekin seurustelin, mutta seksiä ei ollut, koska yrityskin sattui!
[/quote]
muistan tuon myös!!! oli täysin normaalia, että 14-vuotiaalla tytöllä oli 19-22 v poikakaveri
[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 16:06"]
Kaupungin keskuspuisto (kirkkopuisto) oli pe ja la iltaisin täynnä juopottelevia teinejä.
[/quote]
asutko Mikkelissä? on se vieläkin :D
- 4-5 vuotiaana sai jo liikkua ihan vapaasti pitkin naapurustoa. Äiti huusi sitten parvekkeelta syömään tai nukkumaan.
- 7 vuotiaana fillaroitiin jo kaupungin toisella puolella olevaan maauimalaan uimaan kavereiden kanssa. En ollut mikään kummoinen uimari.
- Ei ollut äiti herättelemässä kotona kouluun tai tekemässä voikkaria. Kello herätti, ja oli omalla vastuulla suoriutua siitä eteenpäin. Koulun jälkeen ei tasan ollut mitään iltapäiväkerhoja, himaan vaan ja porukat tuli sitten joskus kotiin.
- 9 vuotiaana hain pikkusiskoa jo tarhasta. Käytiin yhdessä kaupassa ja tein sille ruokaa, eli lämmitin jotain uunissa tai liedellä. Pari vuotta vanhempi isosisko oli harrastuksissa tai tienaamassa taskurahaa jossain lapsenlikkana.
- 10 vuotiaana piti jo itse hoitaa kaikki harrastukset yms. Lätkätreeneihin sai ajella fillarilla talvellakin, eipä ollut kyytiä tarjolla.
- 7. luokalla sai jo olla viikonlopun yksin kotona, jos ei kiinnostanut lähteä mökille tms. Dokattiin aika paljon kavereiden kanssa.
- 8. Luokalla käytiin jo viikonloppuja kaverin mökillä, dokattiin taas aika paljon.
En mitenkään koe että mun lapsuus olisi ollut turvaton tai onneton. Elämä oli silloin vaan niin erilaista, oli pärjättävä, vanhemmat teki pitkää päivää duunissa tai kahtakin työtä. Oppi siinä huolehtimaan omista asioistaan.
-ala-asteella naisopettaja löi viivottimella sormille ja erästä poikaa hakkasi aapisella päähän, niin että kirja hajosi
- kavereiden kanssa pyörittiin yömyöhään ulkona, ei ollut kännyköitä eikä pyörissä valoja tai pyöräilykypäriä
- kaveri haki äidilleen velaksi tupakkaa lähikaupasta, kun olimme ehkä 10v
Asuimme maalla omakotitalossa äidin kanssa kaksin kun olin alle kouluikäinen. Välillä jäin illalla yksin kotiin noin 30 minuutiksi kun äiti kävi naapurin rouvan kanssa lenkillä. Nykyisin tuosta saisi varmaan lastensuojeluviranomaiset kimppuunsa. En muista tuosta hirveästi muuta kuin sen, että olihan se aika tuon ikäisenä ihan supersuperpitkän tuntuinen, varsinkin kun ei osannut vielä katsoa kelloa tai ymmärtänyt ajankulua.
Vaikka en pintapuolisesti ajatellen koe traumatisoituneeni tästä, niin uskon kyllä, että tällä saattaa olla jotain tekemistä sen kanssa, että minulla on hylätyksi tulemisen pelko joka aiheuttaa kyllä tunnepuolen ongelmia ihan näin aikuisiälläkin (tiedän kyllä, että tämä ei olisi ainut asia mikä tämän tunnelukon on aiheuttanut, mutta voin kuvitella että tämä on ollut osallisena).
Itsensäpaljastelijoita & runkkareita näkyi usein. Niihin tottui jo pienestä pitäen.
Lähentelevä autokoulun opettaja, hyi olkoon.
Autossa ei kukaan käyttänyt turvavöitä.
[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 15:30"][quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 15:16"]
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 00:13"][quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 18:46"][quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 11:01"]Ala-asteella liikuntatunneilla leikittiin usein leikkiä Kuka pelkää mustaa miestä. Vuonna 2000 [/quote] Siskoni osallistui kerran lapseni synttärijuhliin, jossa oli lapsen luokkakaverit. Tietysti sisko kyseli: Tiedättekö pelin kuka pelkää mustaa miestä, pelataan sitä! Minä perässä hysss, se on nykyään eri niminen... [/quote] Se musta mies siinä tarkoittaa kuolemaa, eikä mustaihoista miestä. [/quote] Mutta eikös se nimi ole kuitenkin nykyään "kielletty"?? En tiedä onko koettu rasistinen häivähdys vai miksi näin...
[/quote]
Nykyään se on kuka pelkää kummitusta
[/quote]
Kuka pelkää jäämiestä!
[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 21:11"]Ihmettelen myös vastuuttomia vanhempia. Ei se pelkästään aikakaudesta ollut kiinni vaan vanhempien yksilöllisestä kyvystä, mahdollisuudesta tai ymmärryksestä huolehtia lastensa hyvinvoinnista.
.
Itse olin lapsi 80-luvulla ja teini 90-luvulla eikä puhettakaan mistään tuollaisesta. Päiväkotiin ei todellakaan kukaan minun tietämäni kulkenut yksin ja monia saatettiin kouluun vielä ala-asteen alaluokilla. En missään nimessä olisi päässyt uimaan ilman luotettavan aikuisen valvontaa enkä minä tai ystäväni olleet koskaan pikkulapsina yksin tai keskenään kotonamme. Aivan outoa myös ajatella että lapsi olisi pistetty alkoholi- tai tupakkaostoksille. Aika erilaisia lapsuuksia me tietysti olemme eläneet vaikka aikakausi olisikin ollutkin sama.
[/quote]
Sama kokemus.
[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 16:48"]
Asuimme maalla omakotitalossa äidin kanssa kaksin kun olin alle kouluikäinen. Välillä jäin illalla yksin kotiin noin 30 minuutiksi kun äiti kävi naapurin rouvan kanssa lenkillä. Nykyisin tuosta saisi varmaan lastensuojeluviranomaiset kimppuunsa. En muista tuosta hirveästi muuta kuin sen, että olihan se aika tuon ikäisenä ihan supersuperpitkän tuntuinen, varsinkin kun ei osannut vielä katsoa kelloa tai ymmärtänyt ajankulua.
Vaikka en pintapuolisesti ajatellen koe traumatisoituneeni tästä, niin uskon kyllä, että tällä saattaa olla jotain tekemistä sen kanssa, että minulla on hylätyksi tulemisen pelko joka aiheuttaa kyllä tunnepuolen ongelmia ihan näin aikuisiälläkin (tiedän kyllä, että tämä ei olisi ainut asia mikä tämän tunnelukon on aiheuttanut, mutta voin kuvitella että tämä on ollut osallisena).
[/quote] Ei suatana, buaaahh, hylätyksi tulemisen pelkoa, voi hyvä ihme sentään. Mitenkä tulet toimeen tämän vakavan trauman kanssa, sinä onneton? Käytkö terapiassa?
(joo siis murheensa kullakin, mut oikeasti: lähes jokaisella ihmisellä on hylätyksi tulemisen pelkoa ym. pelkoja. Ei ole olemassa täydellistä ihmistä, jolla ei olisi yhtään ikävää muistoa ja joka olisi täydellisesti curlattu pumpulissa läpi lapsuuden. Jotkut sanovat sitä elämäksi. Siis niitä pelkojakin.)
Olisi mielenkiintoista saada näihin kommentteihin vuosikymmeniä, milloin on tuollaista ollut. 90-luvun alussa meidän koulussa oli ihan tavallista, että häiriköinti johti jäähyyn, eli opettaja pisti yksi-kaksi oppilasta luokan ulkopuolelle, ilman valvontaa. Itsekin siellä aikaa vietin ja jos joutui kaverin kanssa, hauskaahan se vain oli kun pääsi tunnilta pois. Mutta nykyään kai opettaja saisi syytteen, jos jättäisi oppilaansa valvomatta. Sama opettaja joskus hermostuessaan löi oppilasta lehdellä päähän. Ei menisi enää läpi...
2000-luvun alussa meidän miesopettaja tuli humalassa kouluun ja lähti kesken tunnin tai ruokkiksella paikalliseen kapakkaan kaljalle. Sai lopulta potkut.
[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 21:17"]
[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 16:48"]
[/quote] Ei suatana, buaaahh, hylätyksi tulemisen pelkoa, voi hyvä ihme sentään. Mitenkä tulet toimeen tämän vakavan trauman kanssa, sinä onneton? Käytkö terapiassa?
(joo siis murheensa kullakin, mut oikeasti: lähes jokaisella ihmisellä on hylätyksi tulemisen pelkoa ym. pelkoja. Ei ole olemassa täydellistä ihmistä, jolla ei olisi yhtään ikävää muistoa ja joka olisi täydellisesti curlattu pumpulissa läpi lapsuuden. Jotkut sanovat sitä elämäksi. Siis niitä pelkojakin.)
[/quote]
Kaikilla ihmisillä on tunnelukkoja, tiedän. Mutta jostain tuollaisista ne on syntynyt, yleensä juuri lapsuuden kokemuksista mitä ei välttämättä edes muista ja tiedosta. Olen saanut omia tunnelukkojani paljon availtua ja sitä kautta tullut onnellisemmaksi ja tasapainoisemmaksi, mutta kyllä se on vaatinut tosi paljon työtä ja itsetutkiskelua ja myös noita lapsuuden asioiden miettimistä. Kun tietää syyt ja seuraukset, on helpompi lähteä purkamaan vyyhtiä.
Ja ei, en käy terapiassa, olen mielestäni melko hyvä käsittelemään ja tutkailemaan tunteitani yksin ja mieheni kanssa -senpä takia monia lukkoja ja ongelmia olenkin saanut ratkottua tässä lähivuosina. Mutta tuo hylätyksi tulemisen pelko on ehkä suurimpia mitä minulla on, ja on aiheuttanut paljon isoja, melkein eroon johtaneita ongelmia mm. parisuhteessa (kuten ripustautumista, mustasukkaisuutta, toisen kontrollointia, ahdistusta jos jään illaksi/yöksi yksin jne). Kyllä näiden asioiden ratkomista ja niistä yli pääsemistä on auttanut ihan sikana tuo menneisyyden tapahtumien tarkastelu ja mahdollisten syiden löytyminen sieltä.
Se, että tunnelukot ja niistä johtuvat pelot jne on normaalia ja kuuluu elämään, ei tarkoita sitä etteikö niitä haluaisi käsitellä ja päästä niistä peloista eroon. Tottakai haluan, koska ne rajoittavat ja ohjailevat elämääni tavalla mistä en pidä. Vaikka se sinusta olisi miten naurettavaa ja hauskaa :). Enemmän minä ihmettelen niitä ihmisiä, jotka eivät halua tutkia itseään ja kehittyä ja kasvaa henkisesti tällaisissa asioissa.
[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 15:39"]En tiedä, kuinka yleistä nykyisin, mutta kyllä omassa nuoruudessa 90-luvulla monet 14-15-vuotiaat seurusteli n.18-22-vuotiaiden kanssa. Lie ollut seksiäkin useimmilla. Itsekin seurustelin, mutta seksiä ei ollut, koska yrityskin sattui!
[/quote]
lienee ollut....
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 18:54"][quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 18:16"]Minä muistan, että leikkipuistossa oli joku "mukava" aikuinen mies, joka kutitteli tyttöjä sellaisessa kiipelytelineessä. Kiipeilytelineen päällä oli sellainen verkko, minkä päällä oli useita tyttöjä. Tämä mies oli siellä alapuolella kutittelemassa tyttöjä takamuksista ja haarovälistä. En tiedä mitä kaikkea siellä loppujen lopuksi tapahtui, kun häivyin paikalta nopeasti, tilanne tuntui niin oudolta. Olin ala-asteikäinen.
[/quote]
Missä päin tää on tapahtunut? Kuulostaa tutulta :(
[/quote]
Oulussa tapahtui tämä.
[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 17:32"]
Itsensäpaljastelijoita & runkkareita näkyi usein. Niihin tottui jo pienestä pitäen.
Lähentelevä autokoulun opettaja, hyi olkoon.
Autossa ei kukaan käyttänyt turvavöitä.
[/quote]
Oliko tuo autokoulun ope Raahessa?
Lukion opettaja vei loppukevään aurinkoisina päivinä oppilaat terassille pitämään oppituntia. Täysi-ikäiset ja opettaja joivat olutta tai siideriä, opettaja piti kuitenkin tarkoin huolta, että alaikäisille ei tarjoiltu.
Kyse oli valinnaisesta syventävästä kurssista ja oppilaita oli suunnilleen kymmenen.
Pienenä (3-5v) minulla oli tapana juosta keittiön ja olohuoneen erottavan väliseinän ympäri ennen vessaanmenoa. Tämä sipulikäännös oli jokapäiväinen traditio, kun olin matkalla vessaan. Kerran olin pukemassa päälleni ja tunsin kuinka paskahätä yllätti. Lähdin juoksemaan vessaan ja tietenkään en suoraan... Huusin minkä pienen lapsen keuhkoista lähtee "SIPULIKÄÄNNÖÖÖÖÖÖS" ja ravasin alasti keittiön ja olohuoneen läpi. Kun olin tehnyt koko sipulikäännöksen, olin eteisen päädyssä tuota väliseinää ja minulla oli suora linja vessaan. Seinän pääty oli leveä tällä puolella ja siinä oli komea lattiasta kattoon ulottuva peili. Juuri tämän peilin kohdalla sulkijalihakseni petti ja paskoin kokoisekseni ihmiseksi valtavan pökäleen lattialle peilin eteen. Sanomista tuli. Myös sipulikäännökset loppuivat muistaakseni tähän paskakeissiin.
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 22:47"]6 luokan luokanopettaja (mies) kuunteli aina tunnilla biisiä jossa laulettiin "You sexy mother fucker, shake that ass, shake that ass" ja joka ikinen kerta kun me tytöt vaihdettiin vaatteita jumppatunnille luokassamme, tämä mies opettaja tuli aina silloin luokkaan, istui vaan pöytänsä lähellä (selkä meihin päin) ja tuijotti meitä hänen edessään olevan peilin kautta..... Puistattaa vieläkin koko kaljupäinen limainen ukko:D
[/quote]
Apua :D