Suurensuuri vauvakuume + masennus?
Heip! Tiedän, että kyseisiä keskusteluja on varmaan aika paljonkin, että mitä lääkkeitä voi syödä tms., kun on masennusta ja alkaa harkitsemaan lapsetekoa, muttamutta..
Loppuvuodesta 2010 mulla diagnosoitiin vakava masennus, siihen aloitettiin Cipralexit, minkä annostus loppujen lopuksi nousi 15 mg:n. Ja tietty erinäisiä unilääkkeitä. Cipralexejä söin kesään -12 asti, ja lopetin sitten ilman kenenkään lääkärin lupaa lääkkeiden syönnin.. Tosin elämäntilannekin oli aivan eri ja tuntui, että kaikki meni ihan hyvin, suorastaan loistavasti.
Nyt tää sairaus taas puskee tuolta jostain esille ja tuntuu, että mieli on ottanu ihan hirveetä takapakkia.. Ei pysty enää nukkumaan, eikä oikein mitään muutakaan. Ja kaikki tuntuu ihan hirveältä ponnistelulta. Kynnys hakemaan s-lomaa on vaan aika jumalaton.
Mutta niin, aiheeseen. Nykyisen avokkini kanssa ollaan ruvettu miettimään perheen perustamista. Viimesen e-pillerin otinkin viime lauantaina. Nyt vaan huolettaa, että jos saan itseni sinne lääkäriin asti, niin miten se lääkkeiden syönti, jos raskaudun? Tiedän, että joitain lääkkeitä voi syödä, mutta toisia taas ei.. Tai, jos pitää ilman lääkkeitä olla n. 1kk:n ajan synnytyksestä?
Onko täällä ketään kohtalotovereita, joka ei pysty olemaan ilman lääkkeitä? Tai ylipäätään miten sen pienen ihanuuden kanssa pärjää, kun oma mieli järkkyy eikä riitä mihinkään, tai tuntuu siltä ettei pärjää tai pysty?
Eikä suorastaan kiinnosta mikään vinoilu keltään, että "älä hanki lapsia". Tiedän kyllä, että vaihtoehtohan se on sekin..
Hei!
Olen itse syönyt Efexor depotia 150mg jo viiden vuoden ajan. Siihen lisäksi aikoinaan rauhoittavia ja unilääkkeitä. Itselläni masennuksen+paniikkihäiriön laukaisi viisi vuotta sitten tapahtunut järkyttävä asia.
Lopetin Efexorit asteittain niin, että maaliskuussa söin viimeisen tabletin. Kesäkuussa oireet nostivat päätään. Aloitettiin lääkityksenä Cipralex 10mg. Lääkäri sanoi, että 10mg on niin pieni annos, että huoletta voi syödä raskauden ajan, joskin kuukausi ennen synnytystä puolitetaan tai lopetetaan. Nyt tein plussan, kp 33/30 ja puolitin varmuudeksi Cirralexin annostuksen 5mg:n. Ihan itsekseni. Kokeillaan nyt mitä kroppa ja mieli sanoo tästä muutoksesta. Jotkuhan pystyvät vähentämään/lopettamaan masennuslääkkeet raskaana olleessaan. Mutta toiset taas eivät. Itse suosittelisin teille vaan huoletonta mieltä ja kun se plussa sieltä tulee, niin mietit sitten lääkärin kanssa mikä olisi järkevintä..
Ps. Cipralexejähän ei saa missään nimessä mennä lopettamaan omin päin ja kerralla. Itse lopetin pari vuotta sitten Efexorit kuin seinään ja oli oli JÄRKYTTÄVÄ kuukauden ajan. Sen jälkeen päätin, ettei enää koskaan. Nykyinen lopetus tehtiin asteittain ja olo oli paljon parempi.