Synnytysasennot? ja muuta sairaalaan liittyvää kysyttävää
Hei,
Toista lasta odotan tässä ja synnytys Suomessa (TAYS). Esikoisen aikaan asuimme ulkomailla.
Nyt pelottaa synnytys sitten. Onko kellään yleensäkkään kivoja tarinoita taysista? Olen kuullut vaan ihan kamalia juttuja siellä synnyttäneiltä. Muutenkin aika huonot kokemukset ensimmäisestä synnytyksestä niin haluaisin mahdollisimman paljon tietoa ennen sairaalaan menoa että tiedän mitä odottaa tällä kertaa.
Mites tuo asento asia. Kovasti aina sanotaan että saa sen itselleen mieluisen asennon ottaa mutta esikoisen kohdalla se ei sitten käytännössä toteutunut ollenkaan. Minut pakotettiin selälleen ihan fyysisesti käsivarsista kiinni pitämällä. Olisin mielummin ollut istualteen.
Onko teitä pakotettu selälleen synnyttäessä ja onko siihen ollut jotain perusteluita? Minkälaisia perusteluita? Vai saitteko vapaasti itse päättää mikä asento parhaalta tuntuu? Saitteko vaihtaa asentoa kesken synnytyksen?
Saako siinä synnytyshuoneessa peseytyä ennen osastolle menoa? Kauanko saitte olla siellä ennen kuin siirrettiin osastolle?
Saitteko itse ilmoittaa milloin otatte vieraita vastaan vai pääsivätkö vapaasti tulemaan osastolle huoneeseen kun vaan sattuivat tulemaan? Vierailuajat tietenkin on mutta niiden puitteissa. Mites isä sai olla sairaalassa? Saitteko kieltää vierailut (muilta kuin isältä) ja miten hyvin se toteutui? En todellakaan halua ottaa tällä kertaa innokkaita sukulaisia kameroiden kanssa vastaan verisenä heti synnytyksen jälkeen....!!!
Saitteko ilokaasua vielä synnytyksen jälkeen niin paljon kuin halusitte kunnes istukka oli ulkona? tarjottiinko juotavaa synnytyksen aikana jos halusitte? saitteko ruuan kun siirryitte osastolle, vai menikö ruoka aikojen puitteissa ainoastaan? jouduitteko kärsinmään nälkää tai janoa sairaalassa?
Vietiinkö vauva teiltä osastolle siirtymisen ajaksi rokotuksiin ja muihin mitta/paino juttuihin? Kysyttiinkö paljon vapaaehtoisista tutkimusryhmiin osallistumisista, että saavatko ottaa verikokeita vauvalta (perinnölliset sairaudet yms)?
Kommentit (6)
http://www.tays.fi/default.aspx?nodeid=11375
Kannattaa tutustua TAYSin synnytyssivuihin ja noihin videoihin, ja mennä käynnille (torstaisin 15.30). Yksikään mun tutuista, jotka ovat synnyttäneet tuolla, eivät oo kertoneet mitään negatiivista (paitsi siskolle olivat laittaneet kysymättä kohdunkaulapuudutteen, vaikka olisi halunnut synnyttää täysin luomuna).
Taysin sivuilla kävinkin jo tutustumassa aikaisemmin ja olin sitä vierailuakin suunnitellut. neuvolassa puhuttiin että syyskuussa voisi mennä käymään mutta ilmeisesti useamminkin on sitten mahdollisuus.
Halusin lähinnä kuulla ihan oikeita kokemuksia. Esikoisen kanssa kun luvattiin niin hienot puitteet ja mahdollisuudet synnyttää missä asennossa itsestä tuntuu hyvältä jne. Eihän se todellisuus sitten niin ollut ollenkaan. Siksi tässä olin vähän epäilevällä kannalla.
Tietysti tässä kohtaa osaa jo itse vaatiakkin enemmän ja pitää puoliani paremmin.
Lähinnä olen kuullut töykeistä hoitajista ja että kivunlievitystä ei meinaa helpolla saada tai ei saa tarpeeksi.
Ruoka asiaa kun olen ystäviltä kysellyt niin eivät ole oikein muistaneet. Olin vaan niin nälissäni kun siirryin osastolle että on jäänyt elävästi mieleen etten nälkää halua nähdä toista kertaa. Oli ikävä valvoa eka yö imettäen ja odottaen että saisi sitä aamupalaa itselleen.
Kiva kuulla myös että punnitukset hoituu siinä yhdessä ja että erillisiä verikokeita ei ole tarvinnut heti pohtia ja ottaa.
Kiitos positiivisista viesteistä. Pientä rohkaisua tässä kaipasinkin ja tuli parempi mieli heti :)
ap
Minulla oli synnytystoivelistalla korkealla se, että saisi pysyä liikkeellä avautumisvaiheen ajan ja valita itse ponnistusasentonsa.
Kun ponnistamisen aika tuli yritin kääntyä vuoteessa polviasentoon nojaten vuoteen päätyyn mutta kätilö ei sitä hyväksynyt vaan vaati puoli-istuvaa asentoa. Makuullaan ei Helsingissä varmaan enää synnytä kukaan?!
Jäi paha maku suuhun tuosta. Kätilö kysyi jälkikäteen jäikö se vaivaamaan minua. En vastannut juuta enkä jaata, olisi tietysti pitänyt, mutta juuri synnyttäneenä ei ole ihan paras hetki alkaa parantaa maailmaa.
...ja siis perusteita ei ollut. Lapsi piti saada aika nopeasti ulos koska sydänäänissä oli laskuja supistuksiin liittyen, ja kätilölle se puoli-istuva on tietysti tuttu ja turvallinen asento ja helpoin "hallita" mutta perkele hänenkö hallinta siinä oli tärkeintä?
Olisi pitänyt antaa minun edes kokeilla ponnistamista valitsemassani asennossa, ja vasta jos se ei näytä edistyvän, pyytää toista asentoa.
Joo, kauna on jäänyt.
olen synnyttänyt kaksi lasta taysissa, ja en oikein osaa valittaa mistään. Hiukan oli ahdasta toisen lapsen syntymän aikoihin, kun siellä oli jotain remonttia päällänsä.
Noista synnytysasennoista en osaa sanoa juuta enkä jaata, puoli-istuvaan minut ohjattiin, enkä muuta vaatinutkaan
Synnytyshuoneessa sai peseytyä, lapsi myös punnittiin, pestiin ja rokotettiin synnytyshuoneessa isän läsnäollessa. Synnytysten jälkeen on aina tuotu välipalaa: leipää, jugurttia, mehua, kahvia ja teetä. Oikea ruoka tuli sitten ruoka-aikojen mukaan. Osastolla on muuten jääkaappi, josta saa hakea mihin aikaan vaan mehua myös luumumehua :D jugurttia, leipätarvikkeita, hedelmiä ym välipalajuttuja :) Synnytyksen aikana juomisesta en tiedä mikä on käytäntö, sillä toista lasta synnyttäessä sain juoda, ensimmäistä synnyttäessä en. Ensimmäisen syntymä tosin alkoi vesienmenoilla ja ei meinannut käynnistyä siitä sitten kunnolla, joten olisiko tuo juomisen epääminen ollut varautumista sektioon?
Taysissa on (tai ainakin oli vielä 2010) tarkat vierailuajat, olisiko ollut jokusen tunnin päivässä, isä ja sisarukset saavat tietysti vierailla rajattomasti. Itse koin sen ihan mukavana käytäntönä, sillä taysissa on myös kolmen hengen huoneita, niin ei ravaa jokaisen äidin kumminkaimat puolen tunnin välein pyörimässä siinä. Sitä entiedä voiko vierailuja oikein kieltää, muuten kuin potkimalla itte vierat pellolle :D
Vapaaehtoisia tutkimusryhmähässäköitä muistan olleen ainakin diapetestutkimuksen, jossa siis sai sitten tietää, kantaako lapsi geeniä, joka altistaa 1 tyypin diapetekselle.
Kaikenkaikkiaan minulle on jäänyt tosi hyvä maku taysissa synnyytämisestä ja jos joskus vielä viitsin synnyttää, teen sen taysissa :)
toivottavasti tästä lurituksestani oli jotain hyötyä sinulle ja hälvensi pelkoja!!!
Synnytin KYSissä. Kivunlievitystä sain aina lisää, kun edellinen ei riittänyt (kokeilin lämpöpussin, suihkun, ilokaasun ja lopulta epiduraalin).
Ponnistusasennon sai valita, kehoitettiin kokeilemaan kyljeltään ja seisaaltaan, mutta lopulta perus puoli-istuva tuntui parhaimmalta. Ilokaasua tai mitään muutakaan kivunlievitystä ei ponnistusvaiheessa ollut, enkä olisi tarvinnutkaan. Istukan syntyminen ei minulla sattunut tippaakaan.
Suihkuun pääsin enimmät roiskeet pesemään synnytyssalissa, sieltä sitten koko perhe osastolle. Vauvaa ei viety pois näkösältäni kertaakaan ja kaikki verikokeet otettiin napaverestä siinä ennen napanuoran katkaisua. Myös mittaukset yms. tehtiin porukalla kätilön opastuksella. Ruoka ei ollut iltasella synnärille mennessä ensimmäisenä mielessä, synnytyssalissa oltiin kyllä saatu onnittelukahvit voileipineen :)
Tsemppiä, hyvin menee!