Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka monet lakanat vauvalle?

Vierailija
03.07.2012 |

Millaiset systeemit teillä on ollut pikkuvauvan vuodevaatteiden kanssa? Kuinka monet esim. pussilakanat on ollut? Missä vaiheessa olet ottanut tyynyn käyttöön, ja oletko pitänyt jotain alustaa pään alla jo ennen varsinaista tyynyä? Aluslakanoita vois varmaan tehdä omista tarpeettomista lakanoista... Vinkkejä!

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
03.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 aluslakanaa ja 4 pussilakanaa. Aikaisemmin oli vain 2 aluslakanaa ja 2 pussilakanaa, mutta ostimme lisää ekan mahataudin aikana. Tuolla määrällä sitten selvittiin muutaman päivän mahatautikin läpi ilman jatkuvaa pyykin pyörittämistä:)

Vauva on 10kk ja ei ole mitään tyynyjä tai tyynyn alusia, joskus 7kk iässä kokeilin parina yönä sellaista ensityynyä mutta eipä se vauva siinä tyynyllä pysynyt hetkeäkään joten ei ole tosiaan tarvetta sellaiselle vielä meillä ainakaan:)

Vierailija
2/11 |
03.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aluslakanat ja saman verran pussilakanoita. Idealla, että yhdet käytössä, yhdet pesussa ja yhdet yllättävien vahinkojen varalta. Hätätilanteessa petiin voisi tietysti viikata ihan aikuistenkin lakanoita.

Tyyny tuli molemmille lapsille käyttöön ehkä vuoden vanhana, kun itse rupesivat hamuamaan aina jotain päänsä alle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
03.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aluslakanat ja saman verran pussilakanoita. Idealla, että yhdet käytössä, yhdet pesussa ja yhdet yllättävien vahinkojen varalta. Hätätilanteessa petiin voisi tietysti viikata ihan aikuistenkin lakanoita.

Tyyny tuli molemmille lapsille käyttöön ehkä vuoden vanhana, kun itse rupesivat hamuamaan aina jotain päänsä alle.

kolmet lakanat riittivät oikein hyvin, tosin mahatauteja meidän lapsella ei vauva-aikana ollut.

Tyynyä lapsi alkoi itse selvästi kaipailla joskus 1,5-vuoden iässä, joten silloin hankittiin sellainen littana lastentyyny.

Vierailija
4/11 |
03.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 setillä pärjää hyvin (tai oikeastaan 3 aluslakanaa(yksi pesussa, toinen käytössä ja kolmas varalla vaippavahingon sattuessa), 2 pussilakanaa on minusta minimi). Itse pidin ekat kuukaudet tyynyliinaa tai harsoa pään alla niin ei tarvinnut vaihtaa kuin se puklun jälkeen. Sen jälkeen, kun lapsi oppi liikkumaan niin alkoi repiä tyynyliinaa, niin otin pois (oli aina myttynä jossain päin sänkyä).

Lakanoita voi tehdä omista tarpeettomista. Omilla lapsillani käytössä lakanoita, jotka on tehty aikoinaan minulle isäni ja äitini vanhoista lakanoista. (Siihen aikaan oli tapana hyödyntää vanhojen keskeltä kuluneiden lakanoiden ehyet päädyt pinnasängyn lakanoiksi.)

Esikoinen sai tyynyn 2v lahjaksi. Kuopuksella (8kk) ei ole vielä tyynyä.

Vierailija
5/11 |
03.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 setillä pärjää hyvin (tai oikeastaan 3 aluslakanaa(yksi pesussa, toinen käytössä ja kolmas varalla vaippavahingon sattuessa), 2 pussilakanaa on minusta minimi). Itse pidin ekat kuukaudet tyynyliinaa tai harsoa pään alla niin ei tarvinnut vaihtaa kuin se puklun jälkeen. Sen jälkeen, kun lapsi oppi liikkumaan niin alkoi repiä tyynyliinaa, niin otin pois (oli aina myttynä jossain päin sänkyä).

Lakanoita voi tehdä omista tarpeettomista. Omilla lapsillani käytössä lakanoita, jotka on tehty aikoinaan minulle isäni ja äitini vanhoista lakanoista. (Siihen aikaan oli tapana hyödyntää vanhojen keskeltä kuluneiden lakanoiden ehyet päädyt pinnasängyn lakanoiksi.)

Esikoinen sai tyynyn 2v lahjaksi. Kuopuksella (8kk) ei ole vielä tyynyä.

Vierailija
6/11 |
03.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä siis tosiaan ole tarvetta haalia monia lakanoita. Entä mitä mieltä äitiyspakkauksen peitosta? Oletteko käyttäneet sitä vai jotain muuta peittoa? Meillä on nyt tuo äp-peitto ja yksi sukulaiselta saatu käytetty peitto ja lisäksi tuollainen vauvahuopa...

Vierailija
7/11 |
03.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ollut kahdella vauvalla sama setti käytössä. Kaksi kuminauhallista lakanaa (Ikean), helppoja virittää jos menee vaihtoon. Yksi äp:stä saatu lakana ja pussilakana sekä kaksi itse tehtyä pussilakanaa. Eli kolmet lakanat ja kolmet pussilakanat. Yhdestä aikuisen aluslakanasta tulee muuten kaksi vauvanpeiton pussilakanaa. Eikä tarvi kuin kahtia laittaa ja hurauttaa koneella.

Vain kerran kun oli vatsatauti jouduin laittamaan aikuisen lakanan.

Tyyny tuli kuvioon reilun vuoden ikäisenä kun alkoivat nukkua pää peittokasalla. Sitä ennen oli harso tai tyynyliina pään alla, varsinkin puklailuaikaan pidensi lakananvaihtovälejä. Vaihdoin vain päivittäin päänalusharson/-tyynyliinan.

Vierailija
8/11 |
03.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pinnasänkyyn, pussilakanoita myös viisi. Tyynyliinan sisään (lasten koko) panin froteisen käsipyyhkeen. Joskus tuli sänkyyn puklut siihen tyynylle, niin ei mennyt kaikki pesuun.

Ei kantsi itse ommella, osta esim. SPR:n kirppikseltä vuodevaatteita. Siellä on valinnanvaraa, eikä maksa juuri mitään.

Vierailija
9/11 |
03.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä äp:n peittoa, se on musta tosi hyvä. Kevyt ja oli lämmin talvellakin (sillonkun sitä ei potkittu jalkoihin) ja parasta oli silloin vatsataudin aikanakin et sen kun pesi niin se kuivu parissa tunnissa narulla. Tosi hyvä peitto.

Sillon kun oli "villimpiä" öitä et peitto oli jatkuvasti jaloissa, käytin äp:n sitä makuupussia.

Sen lisäksi vauvalla on kaksi neulottua huopaa saatuan sukulaisilta, olleet loistavat vaunuissa. Ja yksi ohut viltti, se on kesällä hyvä peitto.

Nyt kun vauvamme on siirtynyt nukkumaan laidalliseen lasten sänkyyn, olen rullanut nuo kaksi vilttiä reunoja vasten niin ei vauvan pää kolise reunoihin kun hyörii yöllä sängyssä:D

-2

Vierailija
10/11 |
03.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä siis tosiaan ole tarvetta haalia monia lakanoita. Entä mitä mieltä äitiyspakkauksen peitosta? Oletteko käyttäneet sitä vai jotain muuta peittoa? Meillä on nyt tuo äp-peitto ja yksi sukulaiselta saatu käytetty peitto ja lisäksi tuollainen vauvahuopa...

Meidän 1,5 vuotias on nukkunut kokoikänsä sillä ÄPn peitolla. Mahataudissa kun likaantui laitoin pussilakana sisään normaalisti vaunuissa käytössä olevan viltin. Ei ole tarvittu sen enempää peittoja.

Vierailija
11/11 |
03.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytyy. Ostin metritavaraa eurokankaasta ja hurautin saumurilla. Muutama pussilakana on. Tyyny jäi vupden ikäisenä edellisen nuhan jälkeen kun piti saada päätä koholle. Tykkää muutenkin laittaa päätänsä tyynyille ja pehmoleluille.

Mahataudissa oon käyttänyt peittona pyyhettä ja lakanana myös. Meillä on yksi peitto per henkilö,jos se sotkkeentuu,sitten mennään pelkällä pussilakanalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kaksi