Voiko vauvelin laittaa syöttötuoliin vaikkei istu vielä ?
Olen totaalisesti unohtanu koska esikoinen siihen laitettiin. Eli meillä neiti 5,5 kk ja ei istu vielä, mutta syöttäminen sitterissä on tosi epämiellyttävää hänen mielestä ! Eli joko voin yrittää istuttaa syöttötuoliin ? Juoksee kyllä jo kävelytelineellä, että on sen verran jäykkyyttä jo !
Kommentit (6)
Meillä esikoinen alkoi kampeemaan sitterissä isvuma-asentoon puoli vuotiaana ja sitten laiton pieniä hetkiä syöttötuoliin. Samaa käytäntöä meinaan pitää tän nykysen vauvan kanssa.
meil la 7kk..eilen aloitin syöttämisen syöttötuolissa...kokeiltiin muutaman minuutti aina joskus alkaen 6kk...nytkään ei istu ihan tukevasti, eikä istu itse yksin ollenkaan,siis lattialla tms..
Kävin tänään poitsun kanssa 6kk neuvolassa. Sieltä neuvottiin että syöttötuolissa saa ruveta istuttamaan vasta sitten, kun osaa istua ilman tukea. Meidän poika suoristaa jo hienosti selkänsä kun istuu, mutta ei kuulemma sais istuttaa siltikään vielä kun sylissä tai muuten hyvin tukien. Olen silti istuttanut pieniä hetkiä syöttötuolissa, kun poika oikein hihkuu kun siihen pääsee:)
Lapsen kehitys etenee tietyn järjestyksen mukaan ja tällä järjestyksellä on merkitystä! Jos lapsella ei ole valmiuksia istua, rasittaa istuminen hänen selkäänsä, sillä lihakset eivät silloin vielä tue tarpeeksi ja selkärangan normaali s-muotokin on vasta kehittymässä.
Istuminen rasittaa selkärankaa jopa enemmän kuin seisominen, joten miksi te hätiköitte. Mikäli selkä pysyy istuma-asennossa suorana voi toki pieninä annoksina syöttötuolissa istumista harjoitella, mutta muutenhan voi syöttää vaikka sylissä, jos ei sitteri enää miellytä. Tämä siirtymävaihe ei kuitenkaan kestä kauan.
En tarkoita tätä nyt saarnaksi, mutta turhan aikainen istuttaminen ja seisottaminen ovat yksi syy myöhemmän iän selkäongelmille.
Iloisia ruokailuhetkiä kaikesta huolimatta! :)
laittaa sitteriä melko istuvaan asentoon.
Meillä syöttötuoli ostettiin tuossa 6kk iässä ja samantien syötin ehkä kerran päivässä siinä. Totesin että istuu vielä aika " lysyssä" joten siirryin vielä kuukaudeksi suosiolla sitteriin. Sitten sujui paljon paremmin. Itse oli aika " neuroottinen" tuon istuttamisen suhteen ennen kuutta kuukautta.
Mutta eiköhän näissäkin asioissa lapset oli yksilöitä, joku lapsi voi istua jo hienosti 5 kuisena. Ja riippuu varmaan myös syöttötuolista että kuinka tuettu ja pehmustettu se on?! Tukea vasten (siis syliin, sohvalle jne) lapsenhan voi laittaa istumaan n. 5 kuisena, ainakin minulle näin kerrottu.
Meidän neiti laitettiin syöttötuoliin 6kk ikäisenä vaikkei itse istukaan. Kysyin 6kk neuvolassa, että voinko jo " istuttaa" . Täti katsoi, että selkä on ihan suorassa, joten evoi laittaa. Jos teillä jo kävelytuolilla edetään niin eikös se tarkoita sitä että vartalonhallinta on jo tosi hyvä eli tuoliin vaan.
t. bam-bina