Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mukista juomisen opettelu

24.11.2005 |

Oppiiko lapsi jossain vaiheessa vain juomaan mukista oikein?

1,2-vuotias poikani juo nokkamukista niin että vie nokan kielen päälle, samoin juo myös tavallisesta lasista. Osaa kyllä juoda tällä tyylillä hyvin itse, mutta esimerkiksi isommat määrät nestettä menevät vain tuttipullosta. Tavallisesta lasista juominen ei tietysti oikein onnistu. Nokkamuki on ollut käytössä jo monta kuukautta ja siitä juodaan pääsääntöisesti, mutta välillä on pakko antaa tuttipullosta että tulisi nesteitä nautittua tarpeeksi.

Lähinnä mietin voiko todettu lyhyt kielijänne vaikuttaa asiaan?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
24.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kyllä harjoittelulla pitäisi oppia suht nopeasti juomaan mukista ja lasista. Meillä ei ole nokkamukia harrastettu ollenkaan, pojat on juoneet tuttipullosta ja n puoli vuotiaana, eli silloin kun on kiinteiden kanssa ruvettu antamaan totutteluksi vettä tai maitoa, niin on juotu suoraan lasista tai mukista. Molemmat ovat parissa viikossa hiffanneet, miten juominen tapahtuu, toki lasta pitää aika pitkään " juottaa" eli mukia ei voi antaa käteen kuten nokkamukia. Meillä juuri vuoden täyttänyt poika harjoittelee nyt pitämään mukia itse, mutta ei vielä onnistu, saa kokeilla silloin, kun siinä on vain tilkka juotavaa, ettei haittaa vaikka roiskuu.

Parasta on hankkia lasi/muki, jossa on mahdollisimman ohut reuna, monet esim kahvimukit on liian paksureunaisia pienelle suulle, on hankalampi tuntea milloin juoma tulee. Olen ostanut meille muistaakseni anttilasta ihan ohuesta muovista tehtyjä kahvallisia mukeja (orthexin) ja lasten nalle puh -laseja, joista molemmsista hyvin on onnistunut juominen meillä.

Nokkamukia pitänee imeä kuten tuttipulloa, ja siinä lapsen pitää pitää kieltä eri tavalla kuin lasista juotaessa, joten siitä tavasta pois oppiminen varmaan vie aikansa.

Vierailija
2/5 |
24.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän poika oppi istumaankin vasta 9,5kk:n iässä joten ei sille olisi mitään lasia voinut 6kk:n iässä antaakaan. Nyt (1v+) juo suurimman osan maidosta tuttipullosta -ja annan juoda koska tarvitsee allergisena tietyn määrän maitoa vuorokaudessa- sekä välillä nokkamukista ja sitten harjoitellaan tavallisesta mukista juontia. Olen óikein tyytyväinen tähän kehitykseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
25.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

noista jo 6kk iässä yhtä hyvin. Ja kuopus on juonut ihan pienestä asti nokkamukista ja nyt 10kk iässä pääsääntöisesti mukista. Kyllä nuo oppii mukista juomisen jossain vaiheessa kunhan antaa rauhasa harjoitella.

Vierailija
4/5 |
25.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, seurailiko sitten sivusta kun muut joivat. Pari kk sitten ei osannut ja pari viikkoa sitten kun otti vesilasini käteen (ilman lupaa) niin hyvin onnistui! Nyt juo aina tavallisesta lasista, nokkamukin saa illaksi sängyn viereen.

T:Neiti21+Prinsessa 2kk &Nea 1v7,5kk+

Vierailija
5/5 |
28.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt kun tarkemmin mietin niin nokkamukistahan lapsi helposti juo kuten tuttipullosta, koska ei osaa imeä kuten pilliä (niinhän itse joisin ;))

oli kiva kuulla ettei asiasta kannata ottaa paineita, mutta ehkä harjoittelemme mielummin tavallisesta mukista juomista kuin nokallisesta.

terv. äiti joka ei jaksaisi enää pestä tuttipulloja =)