Minkälaista työtä on kehitysvammaisten asumisen ohjaus?
Onko raskasta? Mitä työntehtäviä siihen kuuluu? Paljonko keskimäärin palkka?
Kommentit (4)
Onko sos. tai terv.huollon koulutus välttämätön vai voiko muullakin koulutuksella päästä alalle?
se kuva minkä puoliks käytynä lähärikoulussa sain oli että toi duuni on avustamista/ohjaamista asumisessa ja päivittäisten poerustarpeiden hoitoa kehitysvamman asteesta riippuen.
Siis avustetaan esmes ruuanlaittoo mut jos vaikeempii asukkaita ni homma voi olla erilaisten terapioiden avustamista, puhtaudesta ja vessatarpeesta huolehtimista, ruokkimista...
vähän kaikkee mitä palvelua ihminen ns. kotonaan tarvitsee + erityistarpeet päälle. ja tietty järkätä kaikkee ohjelmaa heille välillä.
asumisen ohjaus tarkoittaa omissa kodeissaan asuvien kehitysvammaisten ohjaamista, esimerkiksi heidän kanssaan ruuanlaittoa tai muuten tarkistelemista että kaikki on ok. Yleensä asumisen ohjaaja jakaa lääkkeet dosettiin, kehitysvammainen ottaa itse ne. Asumisen ohjaaja auttaa myös ongelmatilanteissa, ja käyttää vaikkapa lääkärissä.
Ryhmäkodeissa ohjaaja sitten auttaa enemmän, esimerkiksi huolehtii henkilökohtaisen hygienian hoidosta ja pesee vaikkapa pyykkiä asukkaan puolesta jos tämä ei itse osaa. Mutta puolesta ei tehdä mitään minkä itse pystyy. Meillä ryhmäkodin ohjaajan peruspalkka on n. 2040 euroa, lisät päälle 2-vuorosta n. 300 euroa kk. Ikälisät toki päälle. Asumisen ohjaajan peruspalkka on hitusen isompi mutta ainakin meillä he tekevät arkityötä joten ilta-ja pyhälisiä ei tule.
Ryhmäkodeissa ohjaajan koulutus yleisimmillään on lähihoitaja mutta sosionomeja ja sosiaaliohjaajia, kehitysvammaohjaajia ja sosiaalialan ohjaajia löytyy myös.
Riippuu minkä tasosia asukkaita on. Kaikki kodinhoidollinen, (sairaanhoidollinen), perushoito ja kasvatus sekä ohjaamista paljon. Pk seudulla n 2000e +lisät.