Voiko koiran jättää yön yli yksin kotiin noin vuorokaueksi?
Jos tuttu käy lenkittämässä illalla ja aamulla ja antamassa ruokaa? Kyseessä aikuinen pieni uroskoira. Aiemmin ollut yksin maks. 12 tuntia.
Kommentit (56)
Mutta en vaikkapa jonkun huvireissun takia. Kyllä koira stressaa ja pelkää. Se 12 tuntiakin on muuten tosi pitkä aika koiralle olla yksin, varsinkin jos ei edes pissalle välissä pääse.
koira on laumaeläin, noin pitkä aika yksinään on sosiaaliselle eläimelle todella pitkä aika. Jo yön yksinolo voi olla liikaa, jos ei ole tottunut.
Vaan etsit sille hoitopaikan. Eikös joku 6h oo suositus, että sen pitempiä aikoja ei sais jättää yksin. Eli normi työpäivän pituus, 8h + matkat on kyllä ihan maksimi.
"Vähän eri tilanne, mutta me jätimme koiramme 2 vrk:ksi yksinään mökille.
Jäi siis vapaana ulos, pussillinen ruokaa terassille (ei ollut ahmari, vaan söi vain nälkäisenä), ja järvestä kävi juomassa raikasta vettä. Hyvin koira pärjäsi, eikä mitään traumoja tullut. Tosin mökillä saattoi muutenkin mennä päiviä, ettei koiraa paljon näkynyt (nukkui omassa kivenkolossaan ja haahuili metsässä mielensä mukaan)."
Shame on you! Huhhuh, tutustupa vähän eläinsuojelulakiin ja tutkiskele itseäsi ja empatiakykyäsi. Erittäin piittaamatonta ja syyteharkintaan sinut laittaisit, jos kiinni saisin. Toivottavasti olet myös itse maanomistaja tai metsästysoikeuden haltija, mutta ennen kaikkea miettisit koiraasi...
ei voi jättää eläintä yksin vuorokaudeksi, oli kissa tai koira...
Vähän eri tilanne, mutta me jätimme koiramme 2 vrk:ksi yksinään mökille.
"Jäi siis vapaana ulos, pussillinen ruokaa terassille (ei ollut ahmari, vaan söi vain nälkäisenä), ja järvestä kävi juomassa raikasta vettä. Hyvin koira pärjäsi, eikä mitään traumoja tullut. Tosin mökillä saattoi muutenkin mennä päiviä, ettei koiraa paljon näkynyt (nukkui omassa kivenkolossaan ja haahuili metsässä mielensä mukaan)"
Mulla ei ole varmaan ikinä tullut niin vastenmielistä oloa kun sillon kun luin tän tekstin. Mä todellakin toivon että sun koira viedään sulta pois jollekkin joka oikeesti rakastaa ja välittää siitä. Sillon ku mä joudun menee töihin ni sanon poikaystävälle, että menee pitää seuraa mun koiralle koska kyllä se tuntee ihmisen läsnäolon! Jos mun koira ikinä jäis jonnekki 2 päiväksi yksin olisin aivan hysteerinen, että mitä jos se on loukannu ittensä tai joku käy vaikkapa varastamassa sen (JOS PIHALLA ON??????????) HYI HITTO.
40:n tyyppiset ihmiset, joilla ei ole mitään suhteellisuudentajua, tekevät muuten todella paljon hallaa eläinsuojelutyölle.
Et todellakaan voi jättää. Tutustu jo täällä vinkattuun eläinsuojelulakiin. Koira hoitoon tai otat sen mukaan. Todella typerää edes harkita moista.
Koiraihmiset on ihme vauhkoja ja koira ilmeisen rasittava ja sitova eläin. Kissat on ihanan helppoja, ei tarvitse olla tikkana aamulla lenkillä ja yöksi voi jättää huoletta yksin. Miksi ihmeessä koira on niin suosittu lemmikki lapsiperheissä? Eikö niissä lapsissa riitä ihan tarpeeksi huolehdittavaa?
huhhuh, mitä eläinrääkkäystä se muka on jos koira jää yksin tuoksi ajaksi kunhan sitä ei nyt koko ajan tapahdu...kyllä se koira pärjää hyvin!
Meilläkin tulee välillä tehtyä ylitöitä jonka vuoksi koira on pakollakin 12h yksin eikä se siitä ole traumoja saanut..
Aloitus on vanha, mutta vastaan kuitenkin: tietenkin voi jättää, kunhan ei tule tavaksi. Edellyttäen, että koira on tottunut olemaan useampia tunteja yksin. Jos on normaalisti aina jonkun ihmisen kanssa, ei voi vaatia, että yhtäkkiä pärjäisi itsekseen. Eihän koira sitäpaitsi ole yksin koko vuorokautta, kun tuttu käy kahdesti lenkittämässä ja ruokkimassa. Teoriassahan tuosta voisi tulla vaikka vain 8 tunnin yksinolojaksot.
Kyllä minustakin todella paljon parempi (normaalille) koiralle olla kotonaan, niin että joku käy ulkoiluttamassa ja ruokkimassa säännöllisesti, kuin että olisi vieraassa hoitolassa. Jos koira on eroahdistunut tai muuten hysteerinen, niin sitten ei varmaan voi jättää edes työpäivän ajaksi yksin, mutta normaalin koiran kyllä voi.
Ehkä itse vielä varmuuden vakuudeksi ilmoittaisin esim. naapurille, että talossa/asunnossa on eläin nyt yksin (jotta jos asunnosta kuuluu häiritsevää haukkumista tai tulee joku muu poikkeustilanne, naapuri voi pystyä auttamaan), teippaisin sisäoveen hoitajan yhteystiedot (ja omani jos olisin jossain tavoitettavissa) ainakin jos kyse asunnosta johon isännöitsijä tai joku huoltomies saattaa joutua tulemaan sisään, rajaisin koiran oleskelualueen vahinkojen välttämiseksi ja jättäisin niin ison vesiastian, että mikäli hoitajalle jotain sattuisi, koirallta ei loppuisi vesi poissaoloni aikana.
Mutta periaatteessa eihän sitä tiedä aamuisin töihin lähtiessäänkään, että tuleeko sitä todella 9 tunnin päästä takaisin, ja jos ei tulekaan, niin miten pian yksin asuntoon jäänyt koira saa apua. Ei se että on sopinut luotettavan hoitajan käymään säännöllisesti, eroa oleellisesti siitä tilanteesta, samat riskit.
Jos tuttu on tuttu siis myös koiralle ja koira pärjää aina hyvin hoidossa, osaa leikkiä itsekseen, tottunut olemaan yksin, osaa myös nukkua ja rauhoittua yksin ja jos siellä kuitenkin kolmesti päivässä käydään (ja kaikilla kerroilla pääsee kohtuulliselle lenkille), niin kyllä se siellä pärjää. Mä voisin ainakin jättää oman koirani, mutta sille tuntuu olevan aina noita ottajia jonoksi asti, niin eipä oo ollu tarvetta. Melkein suosittelsin myös hankkimaan jotain rauhoittavia feromoneja erittäviä tuotteita (DAP).
Eli summa summarum voit jättää, jos koirasi pärjää. Sitä pärjääkö se ei voi kukaan ulkopuolinen sulle kertoa, vaan sun on se itse arvioitava :)
hoitolat maksaa 25e/vrk
tuo meille!
Jos tietäisin keitä olette jotka jätätte koiran yksin jopa 2 vrk:ksi, ilmoittaisin välittömästi eläinsuojeluun.
Miksi olette ottaneet koiran jos sitä ei hoideta???
Koiraa EI TODELLAKAAN JÄTETÄ kotiin yksin vuorokaudeksi!!! 12h on jo todella pitkä aika!!!
Hoitoa juurikin on ruokkiminen sekä ulkoilutus, seurana olo on toinen asia!
Jäi siis vapaana ulos, pussillinen ruokaa terassille (ei ollut ahmari, vaan söi vain nälkäisenä), ja järvestä kävi juomassa raikasta vettä. Hyvin koira pärjäsi, eikä mitään traumoja tullut. Tosin mökillä saattoi muutenkin mennä päiviä, ettei koiraa paljon näkynyt (nukkui omassa kivenkolossaan ja haahuili metsässä mielensä mukaan).
miksi ei vois jättää?
Meidän hurtta on ainakin jätetty. vai onkohan sillä nyt traumoja...
aika hauska toi että koira pelkää olla yksin kun se on laumaeläin :)
Jäi siis vapaana ulos, pussillinen ruokaa terassille (ei ollut ahmari, vaan söi vain nälkäisenä), ja järvestä kävi juomassa raikasta vettä. Hyvin koira pärjäsi, eikä mitään traumoja tullut. Tosin mökillä saattoi muutenkin mennä päiviä, ettei koiraa paljon näkynyt (nukkui omassa kivenkolossaan ja haahuili metsässä mielensä mukaan).
esim. me kun ollaan mökillä, mun meidän sängyssä nukkuvaat pienet seurakoirat ei edes suostu olemaan ulkona jos ihmisetkin ei ole siellä. Kulkevat emännän perässä kuin varjot jopa vessaan ;) Tällaisten koirien jättäminen noin yksin mökille olisi varmasti niille kauhea kokemus. Mutta tosiaan jos koira on tuollainen että muutenkin on omissa oloissaan siellä niin eipä sitä varmaan paljoa haittaa pari päivää siellä mökillä yksin.
Meidän koirat on myös tosi tarkkoja siitä että ihmiset tulevat aina säännölliseen aikaan kotiin. Ne osaavat odottaa eri perheenjäseniä ja huolestunut vikinä alkaa jos joku ei tule kun pitäisi. Ei ne pelkää, vaan ikävöivät ja odottavat. Näitä koiria en kyllä jättäisi missään nimessä vuorokaudeksi kotiin.
Aika surkea se siellä ehtii jo vuorokauden aikana olla.