Jos henkilö esiintyy väärällä nimellä Facessa, voiko siitä tehdä rikosilmon? ov
Hieman taustatietoa. Kyseinen henkilö on uhkaillut ties kuinka montaa ihmistä ja ollut erittäin hyökkäävä vieteissään.
Hänellä on myös kolme tiliä, joita käyttää. Yksi näistä on ns. peli tili ja siinäkin on kyllä väärä nimi (mutta..). Tämä toinen taas on sellainen, jolla hän on levittänyt paskaa toisista, mutta ei ole ainakaan vielä uhkaillut ketään.
Mutta käyttää tätä tiliä saadakseen haluamansa. Voihan hän tietty käyttää toista nimeään (vaikka epäilen kyllä, sen verta kiero henkilö kyseessä), mutta sukunimi ei ole kyllä todellakaan hänen tyttönimensä saatikka hänen ex:nsä nimi.
Kommentit (28)
ihan yleensäkin, että mikä on se rikos, mitä lainkohtaa ja pykälää rikotaan.
Mun käsittääkseni feikkiprofiilien teko ei ole Suomen lakien mukaan rikos. Ei edes ns. toisen identiteetin omiminen eli toisena ihmisenä esiintyminen, niin hullulta kuin se kuulostaakin (vrt. tapaus Elina Viitanen)
Facebookin osalta asian titenkin tekee vielä kimurantimmaksi se, että pitäisikö rikosilmoitus/kanne tehdä Yhdysvalloissa, missä Facebookin palvelimet kai rikosoikeudelliselta kannalta sijaitsevat.
Tero
Sehän on vain aikuisten hiekkalaatikko, jossa joku välillä paiskaa lapiollisen hiekkaa toisen silmiin. Ja siitä pitäisi tehdä oikein rikosilmoitus! Mitä luulet, olisikohan poliisillakin jotain muuta tekemistä?
Sehän on vain aikuisten hiekkalaatikko, jossa joku välillä paiskaa lapiollisen hiekkaa toisen silmiin. Ja siitä pitäisi tehdä oikein rikosilmoitus! Mitä luulet, olisikohan poliisillakin jotain muuta tekemistä?
profiilista ilmon jo pari viikkoa sitten. Mitään ei ole vielä tapahtunut.
Ja viimeiselle vastaajalle. Nyt en puhu mistään "mä en leiki sun kanssas, kun olet niin tyhmä" tms. vaan OIKEASTA uhkailusta (=mä teen susta rikosilmoituksen, koska teet sitä ja tätä tai mä tuun teille kotiin JA... jos et lopeta jne. jne.). Kaikkea en edes viitsi täällä kirjoittaa, mutta tuo on jo pari tyyppiä onnistunut pelästyttämään noilla uhkauksillaan.
Mutta tuli vaan mieleen, että eikö se ole jo laissa tms. kielletty, että väärällä nimellä ei saa esiintyä. Esim. Huutiksessa on ollut monta kertaa joku huijari, joka on käyttänyt väärää nimeä. Okei, okei. Se väärän nimen käyttö ei ole ollut se suurin syy niihin ilmoituksiin, mutta..
eli miksi ihmeessä kukaan uhkailisi sinua, jos et hyväksy kaveripyyntöä etkä lue viestejään? Ei minun profiiliini ainakaan kukaan ei-kaveri pääse kommentoimaan.
Ja ei taida olla rikos esiintyä toisella nimillä tai "nickillä". Virkamiehenä esiintyminen on rikos.
Laitonta uhkailua on toisen henkeen tai terveyteen kohdistuva uhkailu.
Kertomasi perusteella ei pelkkä hyökkäävien viettien esittely ole rikos.
Joten ota iltalääkkeet ja rauhoitu ja mieti sitten, mikä rikos on tehdä Aku Ankan nimellä käyttäjätili amerikkalaiseen palveluun.
Mutta paljastetaan nyt sen verran, että tuo tyyppi oli mun kaveri (sillä virallisella nickillään). Ei ole enää, koska vetäisi herneet nenään yhdestä asiasta ja blokkasi minut.
Ja ne uhkailuviestit olivat todellakin sellaisia, että huh huh.
Osan olen nähnyt ja kyllä yksi ex-kaveri on ruvennut pelkäämään, että koska ovelle tullaan koputtamaan.
Ja joo, ei se ole rikos, jos aletaan jauhamaan paskaa, että mä teen susta kunnianloukkaus ilmoituksen (vaikkei siihen ole mitään syytä... Jos viestittely on käyty yv:llä).
Mutta uhkailu on eri asia.
Mutta joo, antaa olla. Kun mä en pysty kertomaan koko tarinaa.. Ja muuten, mä en ole se, joka tarvii ne lääkkeet. Se on tämä uhkailija.
Ketju on vanha ja varmasti loppuunkäsitelty. Silti:
Rikosilmoituksen voi tehdä aiheesta kuin aiheesta. Kyllä sitten poliisi päättää tai kertoo, onko ilmoituksen jättämiselle perustetta (jos käyt asemalla) tai onko perustetta jatkotutkimukseen tai lopulta syytteen nostamiseen.
Nykypäivänä tosin henkilöiden väilisissä riitatilanteissa kehotetaan sovitteluprosessiin esim. välissä toimivan asiamiehen avustuksella menemättä virallisesti raastupaan. Säästyy usein omat ja valtion rahat.
Ja uhkailusta voi huoletta jättää ilmoituksen. Nykyään myös rikoksen suunnittelu katsotaan rangaistavaksi teoksi (ei vältämättä vielä alkup. keskustelun aloiyyaneen kirjoituksen aikaan) ja uskoisin, että uhkailun luonteesta ja vakavuudesta riippuen, suunnitellua voidaa katsoa tapahtuneksi niin, että imoitukselle on perusteet.
Oikeudellisen prosessin tehtävänä on joko vapauttaa tai rangaista epäiltyä. Rikosilmoitus ei tee epäillystä rikollista, ja muistettava on, että perätön rikosilmoitus on rike itsessään.
Näillä ohjeilla: käväise juttelemassa asiasta poliisin luona jos siltä tuntuu, ja tee ilmoitus jos sille vielä on perusteet olemassa.
Jos on päättänyt ruveta leikkimään ja luonut mielikuvitushenkilön, niin sitten ei. Mutta jos esiintyy oikean henkilön nimellä ja on tehnyt epäsopivia tekoja, niin sitten kyllä.
Ei feikkiprofiilin teko mikään rikos ole Suomen lain mukaan. Itsellänikin on profiili ihan eri nimellä kuin oikea, koska haluan olla Fb:ssä seuratakseni tiettyjä juttuja, mutta en halua kenenkään tutun tietävän minun olevan siellä.
Kuka tyhmä naamakirjaan omilla tiedoillaan liittyy, tyhmyyden huippu.
Vierailija kirjoitti:
Ei feikkiprofiilin teko mikään rikos ole Suomen lain mukaan. Itsellänikin on profiili ihan eri nimellä kuin oikea, koska haluan olla Fb:ssä seuratakseni tiettyjä juttuja, mutta en halua kenenkään tutun tietävän minun olevan siellä.
http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/pelkka-valeprofiili-somessa-on-nyt…
Mutta ei siitä vankilaan joudu.
Vierailija kirjoitti:
Tietyissä tapauksissa se on rikos. Jos esiinnyt jonain toisena, olemassa olevana henkilönä.
itse olen facebookissa toisella nimelläni,nyt facebook pyytää todistamaan henkilösyyteni,ihmeellistä 2den vuoden jälkeen,no pitää lähettää passi etusivu jossa näkyy tietoni,mutta edelleen olen toisella nimelläni,saas nähä meneekö läpi vai pitääkö tehdä uusi rekisteröityminen,siis ihan perseestä.
Ei siinä profiilissa mitään rikollista ole mutta mietippä onko kysessä "laiton uhkaus"
Vierailija kirjoitti:
Mun käsittääkseni feikkiprofiilien teko ei ole Suomen lakien mukaan rikos. Ei edes ns. toisen identiteetin omiminen eli toisena ihmisenä esiintyminen, niin hullulta kuin se kuulostaakin (vrt. tapaus Elina Viitanen)
Facebookin osalta asian titenkin tekee vielä kimurantimmaksi se, että pitäisikö rikosilmoitus/kanne tehdä Yhdysvalloissa, missä Facebookin palvelimet kai rikosoikeudelliselta kannalta sijaitsevat.
Tero
Kyllä identiteettivarkauskin on rikos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tero
Kyllä identiteettivarkauskin on rikos.
Nykyään on, mutta ei tainnut olla vielä vuonna nakki ja kirves kun Tero viestinsä kirjoittti.
Kannattaa tehdä rikosilmoitus, useilla maahanmuuttokriittisillä väkivaltarikollisilla on valeprofiilit facessa.
Siinä tapauksessa voit jos esiintyy jonain tiettynä toisena ihmisenä. Jos esiintyy vain jollain keksityllä nimellä niin et.
voi ilmoittaa ylläpidolle asiattomasta profiilista.
tuossa vaihtoehtoja mistä voi ylläpidolle ilmottaa.
Tämä on minun vanha käyttäjätilini
Tämä henkilö ärsyttää minua
Tämä profiili esittää henkilöä tai on väärennetty
Sopimaton kansi
Sopimaton profiilikuva
Tämä henkilö kiusaa tai häiritsee minua