Miksi joidenkin on vaikea tajuta että kun lapsi syntyy niin normaalisti
sille lapselle annetaan sukunimeksi se isän sukunimi jos yhdessä ollaankin/yhtä perhettä?
Mies on vähän kuitenkin niinku sen perheen pää ja johtavassa asemassa ns. oleva ylväs uros
Ei meillä ainakaan ollut ongelmaa kun oma sukunimeni on Hiltunen ja miehen sitten Tarvainen niin lapset ollaan kastettu aina sitten Tarvaisiksi ja muutenkin kun miehen kanssa menin naimisiin niin otin itsekin miehen sukunimen.
Se tuo jotenkin sitä yhtäläisyyden tunnetta perheeseen, että kaikilla on sama sukunimi.
Olisi hassua esim. jos meilläkin esikoinen olisi kastettu Tarvaiseksi ja sitten kuopus kastettaisiin Hiltuseksi, koska pidän Hiltusta jotenkin kauniimpana sukunimenä kuin Tarvaista. Hmm olisi kannattanut siinä tapauksessa ehkä miettiä alun alkaen minkä sukunimen sitä lapsilleen haluaakaan.....
On myös sanonta " ei nimi miestä pahenna " joten ei kyllä varmaan naistakaan.
Kommentit (29)
antaa samojen vanhempien lapsille eri sukunimiä. tuolle ylväälle urokselle kyllä on pakko nauraa, mutta tosiaan kun yhtä perhettä ollaan niin yksi ja sama sukunimi kyllä yhdistää ja on tosi helppoa. Meillä on 3 lasta ja kyllä on ollut vaikeaa muistaa ja koodata puhelimeen kaikki lasten kaverien vanhemmat, niiden eksät ja nyksät ja sisko- ja velipuolikkaat.
Voi kamala, meilläkin kaikilla työkontakteilla on yleensä eri sukunimi, myös lääkäreillä, harrastuskavereilla ja naapureilla keskenään. Ei yhtään vaikeaa mielestäni. Ja lasten kaverit merkataan etunimellä, heidän vanhempansa ja muut aikuiset tyyliin "Annin äiti Minna"
Laittaako joku muka tyyliin "Annin äitipuoli Jaana Kerppola" "Annin isä Mikko Mehtälä" "Annin isän Mikko Mehtälän ex-naikkonen, yh-riepu Minna Kerppola" "Annin äidin Minna Kerppolan joku random nyksä, Annin "isäpuoli" Jarmo Alatalo"Kerro toki muillekin, miten asia pitää hoitaa. kuitenkin pitäisi pitää joku holtti siinä, kuka lapsia tuo ja vie ja mistä ja minne.
Olen kyllä ahkerasti sellaista etsinyt, turhaan kaikki menneet vuosikymmenet.
Ei ole löytynyt perheeni pääksi sitä ylvästä urosta. Tätä laumaa johtaa alfanaaras niin kuin susilaumaa tai villihevosia.
En tunne itseäni millään tavalla ulkopuoliseksi, vaikka kaikilla muilla on sama sukunimi, joka on sama kuin miehellä.
tehdään monia asioita,muttei äidin sukunimen antaminen ole epänormaalia.Itseasiassa jos lapsi syntyy avioliiton ulkopuolelle,niin synnytyssairaalasta lähtien vauvalla on äidin sukunimi,jossei sitä sitten isyydentunnustamisen jälkeen vaihdeta.
vaikka vanhemmat olisivat naimisissa, lapsi saa aina äidin nimen aluksi. (ainakin jos ei ole aiempia yhteisiä lapsia.) Ja nimi pysyy äidin nimenä, jos vanhemmat eivät toisin ilmoita. Tai jos vanhemmat eivät pääse yhteisymmärrykseen, silloinkin lapsi saa äitinsä nimen. Avioliitto ei vaikuta tuohon mitään.
äidin nimen saaminen avoliittotilanteessakaan on tosi harvinaista. Mun eka lapsi kastettiin ja sukunimeksi tuli minun nimeni, kun ei oltu naimisissa. Ensimmäinen kela-kortti tuli isän sukunimellä ja siitä piti soitella perään useamman kerran, että korjasivat virheen. Lapsi oli muitta mutkitta rekisteröity isän nimellä, vaikka kasteen yhteydessä täytetyissä papereissa luki toisin.
tehdään monia asioita,muttei äidin sukunimen antaminen ole epänormaalia.Itseasiassa jos lapsi syntyy avioliiton ulkopuolelle,niin synnytyssairaalasta lähtien vauvalla on äidin sukunimi,jossei sitä sitten isyydentunnustamisen jälkeen vaihdeta.vaikka vanhemmat olisivat naimisissa, lapsi saa aina äidin nimen aluksi. (ainakin jos ei ole aiempia yhteisiä lapsia.) Ja nimi pysyy äidin nimenä, jos vanhemmat eivät toisin ilmoita. Tai jos vanhemmat eivät pääse yhteisymmärrykseen, silloinkin lapsi saa äitinsä nimen. Avioliitto ei vaikuta tuohon mitään.
ja varsinkaan sukunimeä ei saada kasteessa. Se ilmoitetaan lomakkeella kuten etunimikin ja on annettu/päätetty jo ennen kastetta. Kasteessa etukäteen nimetty lapsi otetaan seurakunnan yhteyteen.
Laittaako joku muka tyyliin "Annin äitipuoli Jaana Kerppola" "Annin isä Mikko Mehtälä" "Annin isän Mikko Mehtälän ex-naikkonen, yh-riepu Minna Kerppola" "Annin äidin Minna Kerppolan joku random nyksä, Annin "isäpuoli" Jarmo Alatalo"
On kännykässä lasten vanhempien nimet tyyliin "Kiiran Äiti", "Lucan Isä", jne. Ne puolikkaat eivät yleensä hoida noita kyläilyjä ja puolisojen lapsiin liittyviä asioita. En minä noiden vanhempien kanssa sen läheisempää tuttavuutta tee, kuin hoidan vain lapsiin liittyvät asiat ja siinä se.
Meidän perheemme on varmasti äärimäisen rikkinäinen ja mies varmasti tuntee itsensä todella alistetuksi kun pidimme sukunimemme kun menimme naimisiin ja lapset ovat minun sukunimelläni, joka siis on harvinaisempi. Vai olenko minä se alistettu kun sukunimien omana pitäminen, sekä lasten nimeäminen minun sukunimelläni (joka muuten on äitini äidiltä, eikä äidinisältä peräisin) oli miehen idea alunperin? =DD
Tuollaista sukupuoli-eksluusivista sontaa en hyväksy!
Lastamme kutsutaan "mrkh"-äännähdyksillä
Ei meillä ainakaan mutta me eletäänkin ihan 2000-lukua ja tasa-arvoisessa parisuhteessa.
tehdään monia asioita,muttei äidin sukunimen antaminen ole epänormaalia.Itseasiassa jos lapsi syntyy avioliiton ulkopuolelle,niin synnytyssairaalasta lähtien vauvalla on äidin sukunimi,jossei sitä sitten isyydentunnustamisen jälkeen vaihdeta.