Ansiosidonnainen työtötmyyskorvaus ja työnantajan lakirikkomuksesta aiheutuva korvaus?!!
Tätä olen nyt pähkäillyt, että mitenhän tämä homma mahtaa mennä, hain juuri ensimmäistä ansiosidonnaista työttömyyskorvausta ja samaan aikaan liiton lakimies selvittelee työnantajan jolla minun piti aloittaa/tehdä töitä, tekemää rikosta ja ilm olen oikeutettu saamaan ainakin jonkinlaista korvausta heiltä sen vuoksi.
Eli vähennetäänkö mahd rikosoikeudellinen korvaukseni tuosta ansiosidonnaisesta ja miten? saan todnäk kuitenkin sen ansiosidonnaisen ennen muuta korvausta eikä senkään saaminen nyt ihan 100% varmaa ole joten millä ne olettaa että elän jos tuota ansiosidonnaistakin pitäisi pitää tilillä odottamassa mahd korvausta jota sitten ainakin saisin käyttää elämiseen.
Minusta ihan älytöntä jos noin koska olenhan ansiosidonnaisenikin ns ansainnut maksamalla mm liiton maksuja juuri työttömyyden varalta.
Ja tuosta lakipuolesta niin senhän selvittelyyn saattaa mennä 1-6kk...
Kommentit (16)
Eivätkä he tienneet että jään työttömäksi, paitsi jos heillä oli kristallipallo käytössä.
Aika kyyninen ajatusmaailma muuten sinulla..meinaan vaan että kuka liittoon kuuluu ja sille siitä joka kuukausi palkastaan maksaa niin kyllähän siihen pakettiin kuuluu sitten myös edunvalvonnan palvelut jos tarvis on. Senpä takia tätäkin asiaa setvi alun alkaen pääluottamusmies ja hän pisti asian eteenpäin lakimiehelle koska kuulema selkeä rikos tapahtunut.
ap
Tuo ensimmäinen viestisi oli aika epäselvä. Onko sinut laittomasti irtisanottu ja sitä nyt selvitellään? Niissä tapauksissa oikeus on yleensä määrännyt, että työnantajan maksettaviksi velvoitetuista korvauksista vähennetään saamasi työttömyyskorvaus.
Ei muista "rikoksista" saadusta korvauksesta vähennellä työttömyyskorvauksia.
Minulla oli töiden loppuminen kyllä tiedossa itselläni ja siksipä hain toista työtä (muita en hakenutkaan enkä ilmottautunut mm työvoimatoimistoon koska tuon paikan sain)ja sainkin sen työvuöroineen kaikkineen. Kunnes minulle ilmoitettiinkin pari päivää ennen töiden alkua ettei töitä olekaan. Ja se siis oli ja on se lakirikkomus koska asia oli sovittu ja luvattu ja työvuorotkin olin saanut.
Sitä lakimies nyt selvittelee saatuaan minulta kirjallisen "selvityspyynnön työnantajan toimista".
ap
niin se vähennetään ansiosidonnaisesta, koska et voi samalta työttömyysajalta saada korvausta sekä kassalta että työnantajalta.
Eikä sen ansiosidonnaisen tarvitse tilillä olla, sinähän saat korvauksen, josta voit palauttaa mahdollisen liikaa maksetun ansiosidonnaisen.
Jos et ole vielä edes aloittanut töitä siellä "maksumiehellä", niin mistä ihmeestä se korvaus oikein syntyy?
minulle luvattiin töitä, teimme sopimuksen töistä ja sain mm työvuorotkin. Siltä pohjalta toimin mm muiden työnhakujeni ja työvoimatoimistoon/liittoon ilmottautumisen kanssa. Olen kuulema oikeutettu saamaan ansionmentyksista korvausta, siitä että asiat työkkärin kanssa läksivät rullaamaan paljon myöhemmin kuin muuten olisi ja henkisestä harmista. Suullinen sopimus kun on yhtä pätevä kuin kirjallinen ja lisäksi kun on nuo saamani työvuorot todisteena.
ap
niin se vähennetään ansiosidonnaisesta, koska et voi samalta työttömyysajalta saada korvausta sekä kassalta että työnantajalta.
Eikä sen ansiosidonnaisen tarvitse tilillä olla, sinähän saat korvauksen, josta voit palauttaa mahdollisen liikaa maksetun ansiosidonnaisen.
Jos et ole vielä edes aloittanut töitä siellä "maksumiehellä", niin mistä ihmeestä se korvaus oikein syntyy?
Minun logiikkaani kun ei mahdu se että olen liitolle maksanut mm siksi että olen oikeutettu ansiosidonnaiseen ja sitten siitä rokotetaankin jonkun muun tekemän rikoksen vuoksi tietty osa pois.
ap
mutta kun sinulle ei voida maksaa ihan lainkin mukaan samalta ajalta sekä ansiosidonnaista päivärahaa että työnantajan korvausta ansionmenetyksestä eli käytännössä palkkaa.
Ansiosidonnaisen päivärahan muuten maksaa käytännössä kokonaan valtio, siinä on sinun maksuosuuttasi muutama euro.
Työttömäksi ilmoittautuminen on jokaisen oikeus, jos ei ole töitä. Et oikein voi syyttää työnantajaa siitä, että et ole ilmoittautunut, vaikka olisit niin voinut tehdä. Oikeustapauksissa ei ole merkintää siitä, että tilanteessasi kukaan olisi voittanut juttua eli saanut työnantajalta korvausta ajalta, jolloin ei ole viitsinyt ilmoittautua työttömäksi.
Eli oletuksena ja sopimuksena oli että minulla on töitä ja siksi en heti työttömyyden alkaessa ilm mm työkkäriin. Ihmiset elävät siltä pohjalta mitä sovittu on ja siksi heitä ei voi rokottaa siitä (toisinkuin sopimuksne rikkojia) että eivät jotakin asiaa heti olosuhteiden muuttuessa tee, esim minä en ilm työkkäriin koska piti olla kys ajanjaksolle töitä.
ap
etkä olisi ilmoittautunut työkkäriin, et olisi saanut tuolta väliajalta euroakaan. Se sopimus kattaa ajan sopimuksen alkamispäivästä eteenpäin, ei ennen sitä. Työnantaja ei ole ollut millään tavalla korvausvelvollinen sinulle niiltä työsopimusta edeltäviltä päiviltä kuin silloin, jos on kieltänyt sinua ilmoittautumasta työttömäksi.
Sinulla on oikeus luottaa sopimukseen, mutta se ei tarkoita sitä, että voit jälkikäteen keksiä vaatimuksia työnantajalle. Entä jos haastaisit oikeuteen myös edellisen työnantajasi, koska oletit, että hän maksaa palkkaa, vaikka ei ole työsopimusta etkä viitsi käydä työkkärissä.
Minulla oli oikeus tekemämme sopimuksen vuoksi olettaa että saan palkkatuloja tietyltä ajalta ja tietyiltä päiviltä. Ja sen oletuksen ja tiedon mukaan toimin muiden asioiden suhteen ja mm siksi saanut persnettoa ja menetystä henkisen mielipahan ja harmin lisäksi.
He rikkoivat lakia, näin minulle on 2 eri taholta infottu ja siksi asiasta piti tehdä kirjallinen selvityspyyntö liiton lakimiehelle. Ja hänen mukaansa olen oikeutettu saamaan korvauksia, summista tai korvausnimikkeestä en ole vielä tietoinen.
Mitä työnantajaan tulee niin eihän hän tietenkään "kieltänyt ilmottautumasta työttömäksi" enkä niin tehnyt koska mulla piti olla sopimuksemme mukaan heillä töitä! Ja en tod ole mitään "keksinyt" vaan, toistan itseäni, plm ja lakimies minulle infosi että tässä kohdin on toimittu työnantajan taholta väärin ja rikottu jopa lakia ja siksi on perusteet myöskin "vaatia" heiltä vahingonkorvauksia jossakin muodossa.
ap
etkä olisi ilmoittautunut työkkäriin, et olisi saanut tuolta väliajalta euroakaan. Se sopimus kattaa ajan sopimuksen alkamispäivästä eteenpäin, ei ennen sitä. Työnantaja ei ole ollut millään tavalla korvausvelvollinen sinulle niiltä työsopimusta edeltäviltä päiviltä kuin silloin, jos on kieltänyt sinua ilmoittautumasta työttömäksi.
Sinulla on oikeus luottaa sopimukseen, mutta se ei tarkoita sitä, että voit jälkikäteen keksiä vaatimuksia työnantajalle. Entä jos haastaisit oikeuteen myös edellisen työnantajasi, koska oletit, että hän maksaa palkkaa, vaikka ei ole työsopimusta etkä viitsi käydä työkkärissä.
määrättävät summat siitä tai siis oikeastaan päinvastoin eli työnantajalle määrätään joku pieni maksu, joka menee liitolle, joka jo on korvannut sinulle ansionmenetyksen. Käytännössä et saa euroakaan. Pahasta mielestä ja pettymyksestä ei Suomessa rahaa anneta.
että jos on sovittu töistä ja sitten niitä ei olekaan.
Esim.Yritys X on saanut kilpailutuksessa urakan suoritettavakseen yritykseltä Y.
Urakka pitää olla valmis tiettynä päivänä ja aikataulu on tiukka, X valmistautuu rekrytoimalla väkeä. Mutta Y ei saakkaan rahoitusta tai paikalta löytyy liito-oravan paskaa eikä urakkaa voida tehdä.
Työtä, jota tekemään X rekrytoi väkeä ei ole, joten ei tarvetta työntekijöillekään.
Tai urakka kyllä alkaa, mutta yrityksen x toinen asiakas menee juuri konkkaan ja siellä työskenteleville pitää löytää uutta työtä eli ei tarvetta uusille työntekijöille.
Jos prosessi on kesken, kirjoitat kai jo työttömyyskorvausta hakiessa valtakirjan, että kassa voi periä takaisin perusteettomasti maksettua työttömyyskorvausta.
Mikäli sinulle maksetaan palkkaa vastaava korvaus, siitä peritään ensin työttömyyskorvauksen palautus ja sen jälkeen vero. Ei sillä rikastumaan pääse.
Eri asia on se,jos on sitten jotain muuta korvausta rikoksesta.
ja yleensä näissä riittää, että työnantaja todistaa, että ei ollut tarjolla ko. työtä, koska oli tapahtunut jotain ennakoimatonta. Tällainen ennakoimaton asia on esim. se, että perhevapaalla oleva palaa kuukautta oletettua aikaisemmin töihin. Silloin työnantajaa ei voi velvoittaa maksamaan kahdelle palkkaa ja sen töihinpalaavan oikeus omalla ilmoituksellaan tulla töihin menee ohi sijaisen kanssa tehdy sopimuksen.
ne vähennetään, sen takiahan se liiton mies ajaa etujasi, ettei heidän tarvitse maksaa sinulle työttömyydestäsi. Jos yritys "tuomitaan" maksamaan sinulle, niin liitto nappaa päältä omansa.