Kamalia murteita? Mun mielestä vorssan murre on niitä kamalimpia...
Kommentit (22)
Oha täsä viäresä Somero ja Loimaaki! ;)
Eteläsuomalainen mokellus.
Vielä = viel
Siellä = siel
Ja se, ettei osata taivuttaa sanoja. "Voiko sinne mennä hyppimään?" = "Voiko sinne mennä hyppää?"
Mitä ihmettä tollanen on? Ja en sitten tiedä, missä päin Suomea näin puhutaan, mutta tämä ketä-vammailu on ihan käsittämätöntä. Eli: "Kuka tuo on?" = "Ketä tuo on?"
Vielä = viel
Siellä = siel
Ja se, ettei osata taivuttaa sanoja. "Voiko sinne mennä hyppimään?" = "Voiko sinne mennä hyppää?"
"voiksinne mennä hyppää?"
Yleensä lapset vääntelevät sielläpäin ihan järkyttäviä (oikeasti JÄRKYTTÄVIÄ) sanoja, jotka sitten tarttuvat aikuisiinkin, näin olen kuullut sen etenevän.
Tässä on ei-kovin-järkevä esimerkkilause, johon keräsin kaikkia kamalimpia: Hei mennääks koklaa jos veskis ois jo papruu ja sit telkkiksee ku on meiän vuki kattoo lastikset!
Suomeksi: Hei, mennäänkö kokeilemaan, jos vessaan olisi jo tullut paperia, ja sitten mennään televisiohuoneeseen koska on meidän vuoro katsoa lastenohjelmat.
ARGH. Jouduin elämään tuollaisessa kieliympäristössä yli 12 vuotta! Vieläpä ne vuodet (4-16) kun olin jo oppinut puhumaan oikein ja olin siis täysin pätevä ymmärtämään tuon puheen kamaluuden ): Lapsuuteni meni pilalle.
Aissaatana, että ottaa eteläsuomalaisen korvaan noiden seutujen mongerrus!
Varsinkin jos jollain radiotoimittajalla sattuu olemaan moinen aksentti. Varsinkin Yle on erikoistunut juuri ko. puhetyylin toimittajien rekrytointiin. Puheterapiaan mars!
Yleensä lapset vääntelevät sielläpäin ihan järkyttäviä (oikeasti JÄRKYTTÄVIÄ) sanoja, jotka sitten tarttuvat aikuisiinkin, näin olen kuullut sen etenevän.
Tässä on ei-kovin-järkevä esimerkkilause, johon keräsin kaikkia kamalimpia: Hei mennääks koklaa jos veskis ois jo papruu ja sit telkkiksee ku on meiän vuki kattoo lastikset!
Suomeksi: Hei, mennäänkö kokeilemaan, jos vessaan olisi jo tullut paperia, ja sitten mennään televisiohuoneeseen koska on meidän vuoro katsoa lastenohjelmat.ARGH. Jouduin elämään tuollaisessa kieliympäristössä yli 12 vuotta! Vieläpä ne vuodet (4-16) kun olin jo oppinut puhumaan oikein ja olin siis täysin pätevä ymmärtämään tuon puheen kamaluuden ): Lapsuuteni meni pilalle.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2013 klo 23:54"]Minäkin pidän vorssan murretta yhtenä suomen rumimmista murteista, olen empiiristen tutkimusteni kautta tullut siihen johtopäätelmään, että suomen kaunein murre on länsi-Huhtaalla Humppilassa.
Keväisin terveisin: Humppilan mies
[/quote]
tuo on niin totta Hupllassa on se kaunein murre
Mä Humppilalainen tyttö
Hupsis Humppilassa
Mä taas Humppilalainen tyttö
Haha, ei oo tainneet etelä-suomen "murretta" mollaavat ikinä kuulleet miten täällä puhutaan :D
Mikään murre ei tunnu omaan korvaan kovin kamalalta, mutta suosikkeja ovat Kainuun ja Lapin murre <3
[quote author="Vierailija" time="02.07.2012 klo 08:54"]Yleensä lapset vääntelevät sielläpäin ihan järkyttäviä (oikeasti JÄRKYTTÄVIÄ) sanoja, jotka sitten tarttuvat aikuisiinkin, näin olen kuullut sen etenevän.
Suomeksi: Hei, mennäänkö kokeilemaan, jos vessaan olisi jo tullut paperia, ja sitten mennään televisiohuoneeseen koska on meidän vuoro katsoa lastenohjelmat.
ARGH. Jouduin elämään tuollaisessa kieliympäristössä yli 12 vuotta! Vieläpä ne vuodet (4-16) kun olin jo oppinut puhumaan oikein ja olin siis täysin pätevä ymmärtämään tuon puheen kamaluuden ): Lapsuuteni meni pilalle.
[/quote]
Kuka kokeilee, että onko vessassa paperia? Huono suomi on yhtä kamalaa kuin kamala murre.
Savon murre ja kaenuun murre on aika karseita. Myös se ns. yleiskieli mitä viljellään Salkkareissa. Ei pysty katsomaa ko. sarjaa sen vuoksi.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2012 klo 06:58"]
Vielä = viel
Siellä = siel
"voiksinne mennä hyppää?"
"Voiks sinne mennä hyppii?", sanoisin minä helsinkiläisenä.
Olen aina ollut sitä mieltä, että savoa puhuvat ovat älyllisestikin vajaita.
Itäsuomen murteet on pahimpia. Erityisesti miehillä karjalan murre todellinen turn off, niin epämiehekästä se miukuttelu.
Minäkin pidän vorssan murretta yhtenä suomen rumimmista murteista, olen empiiristen tutkimusteni kautta tullut siihen johtopäätelmään, että suomen kaunein murre on länsi-Huhtaalla Humppilassa.
Keväisin terveisin: Humppilan mies
oikeassa