Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oltermanniin tulee valkoisia pilkkuja, hometta?

Vierailija
01.07.2012 |

Oltermanni-juustoon tulee parissa viikossa sinne muovin alle aina valkoisia pilkkuja. Olen miettiny et onko hometta vai puskeeko siitä jotenki suola tai jotain läpi. Muihin juustoihin ei tule.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
01.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se taitaa olla kuitenkin vain rasvaa joka pyrkii pinnalle ajan mittaan, varsinkin jos on rasvaisempi Oltermanni-versio. Sama ilmiö käy silloin kun jätät pekonia pannulle, rasvaa alkaa ilmestymään. Juusto on kuitenkin varmasti ihan syötävää, raavit vain huonot kohdat pois.

Vierailija
2/16 |
01.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso parasta ennen päiväystä ja päättele onko hometta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
01.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tästä ei oikein osaa sanoa onko hometta, ei ole ainakaan tyypillistä. Juustossa on niin pitkä parasta ennen päiväys, ettei siitä voi mitään päätellä. Rasvaiset juustot ei kuitenkaan avattuna säily sinne asti.

Mutta voisi olla tuota rasvaa, kiitos.

ap

Vierailija
4/16 |
01.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein kuorin juustohöylällä ympäri juuston ja laitan takaisin jääkaappiin (+2)

Mutta tästä ei oikein osaa sanoa onko hometta, ei ole ainakaan tyypillistä. Juustossa on niin pitkä parasta ennen päiväys, ettei siitä voi mitään päätellä. Rasvaiset juustot ei kuitenkaan avattuna säily sinne asti.

Mutta voisi olla tuota rasvaa, kiitos.

ap

Vierailija
5/16 |
01.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En enää muista mitä se on, mutta olen kuullut selityksen ja se oli jotain mikä siitä juustosta alkaa kiteytyä pinnalle. Ei hometta kuitenkaan.

Vierailija
6/16 |
18.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on aivan samoja kokemuksia ja havaintoja oltermannin juustoista. Ei väliä onko cheddaria vai ihan tavallista, niin valkoista "homeen kaltaista ja hajuista" ilmestyy jo noin viikossa juuston ulkopinnoille. Ei väliä onko juusto juustokuvun alla tai tiiviisti muovissa niin sama tilanne. Tänään juuri tein juusto munakkaan osasta juuston loppua, kun alkoi mietityttämään onko se valkoinen (pieniä pilkkuja) hometta vai mitä lienee. Hieman se kyllä oudolta haiskahtaa, mutta eikö "hikoileva" juusto hieman haisekin? Oudolta kyllä tuntuisi jos jääkaapissa kaikkien sääntöjen mukaan säilytetty juusto niin äkkiä menisi pilalle.

Vierailija
7/16 |
18.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Home on myös juustoissa ihan perusvihreää, eli ei ole hometta.

Vierailija
8/16 |
18.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se valkoinen on kalsiumia, jota tiivistyy juuston ulkopinnoille.

Vierailija
9/16 |
18.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen luullut sitä homeeksi. Härskin hajuista ainakin on. Tai sitten jotain bakteerikerääntymää. 

Vierailija
10/16 |
18.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muualla maailmassa syödään pastöroimattomasta maidosta tehtyä ja ties kuinka kauan kypsytettyjä juustoja ja suomalaiset mussuttavat lähes steriiliä, raakaa, melkein sulatejuustomaista edamia ja epäilevät sen säilymistä muutamaa viikkoa pidempään. Surullista.

Vierailija
11/16 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se valkoinen siinä pinnalla on yleensä joko kiteytynyttä kalsiumia (ei haise) tai hiivaa (haisee pahalle, mutta ei homeelle). Juustosta riippuen molempia saattaa ilmestyä pinnalle ajan kanssa. Täysin syöntikelpoista, mutta jos hiivan haju haittaa, sen valkoisen osan voi kuoria pois. Home on tummempaa ja karvaisen näköistä. Homehtunut juusto voi olla jo sisältäkin pilalla, vaikka hometta näkyisikin vain pinnalla.

Vierailija
13/16 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valkoinen juustossa on hometta joka ei ole terveydelle vaarallista.

Vierailija
14/16 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

juusto kirjoitti:

Se valkoinen siinä pinnalla on yleensä joko kiteytynyttä kalsiumia (ei haise) tai hiivaa (haisee pahalle, mutta ei homeelle). Juustosta riippuen molempia saattaa ilmestyä pinnalle ajan kanssa. Täysin syöntikelpoista, mutta jos hiivan haju haittaa, sen valkoisen osan voi kuoria pois. Home on tummempaa ja karvaisen näköistä. Homehtunut juusto voi olla jo sisältäkin pilalla, vaikka hometta näkyisikin vain pinnalla.

Minä olen lukenut, että juustosta voi leikata sen homeen tai homeisen kohdan pois ja se muu on ihan hyvää ja syöntikelpoista.

Vierailija
15/16 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

juusto kirjoitti:

Minä olen lukenut, että juustosta voi leikata sen homeen tai homeisen kohdan pois ja se muu on ihan hyvää ja syöntikelpoista.

Tarkoittaa siis kovia ja puolikovia juustoja.

Vierailija
16/16 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikivanha ketju ,mutta so what. Valkoinen on Kalsiumlaktaattia ei hometta. Ja voi huoletta syödä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kuusi