Kuinka tarkkaa on hakea lapsi ajallaan hoidosta?
Tästä on jo jonkin aikaa, niin uskallan kirjoittaa tänne :)
Lapsen hoito varattu ajalle 8.00-16.30, yleensä tuodaan n. klo 8.30 ja haetaan n. klo 15.50-16. Hoitopaikka aukeaa klo 7.30 ja menee kiinni 17.30, eli lapsi ei ole koskaan eka eikä vika hoidossa eikä hoitoaika ole niin lyhyt että vaikuttaisi hoitomaksuun. Lapsi tuotu ja haettu aina ajallaan, kunnes... Eräänä päivänä hakija saapuu klo 16.32, ja heti pahoittelee että tule tavallista myöhemmin, syynä liikenneonnettomuus joka tukki kadun niin että hakija jäi motiin. Paikalla oleva hoitaja toteaa että kyllä hoitoajoissa pitäisi olla tarkkana, ja että vastaava ei saa toistua.
Oliko moite aiheellinen?
Kommentit (17)
pääsi näpäyttämään. Ihan hävytöntä!
Vaikka sopimus on puoli viiteen asti, tavaksi on tullut hakea lapsi aiemmin. Näin oletus oli, että hakija saapuu totuttuun aikaan.
liikenne pääsi taas kulkemaan, ja hakija kuvitteli ehtivänsä juuri sovitun ajan puitteissa. Moitteeksi tulkitsi "vastaava ei saa toistua".
Olisit voinut soittaa heti kun huomasit liikenneonnettomuuden.
Eikä toi ole moite, vaan ohje.
Ketä se siellä päiväkodilla liikuttaa? Ihan pilkun nussimista ja vittuilua päiväkodin puolelta. Meidän päiväkodissa ei kukaan toimi noin!
Ketä se siellä päiväkodilla liikuttaa? Ihan pilkun nussimista ja vittuilua päiväkodin puolelta. Meidän päiväkodissa ei kukaan toimi noin!
että lapsi on normaalisti haettu aiemmin, vaikkakin sopimus on puoli viiteen.
En ole koskaan kuullut kenenkään sanovan hoitoajoista vanhemmille, jos ovat tulleet hakemaan ennen klo 17.00 päiväkodista (jos ei tarvitse laskea päivittäisiä tunteja sopimuksen vuoksi). Tietysti jos lapsi itse on huolissaan ja vähän jo peloissaankin, niin onhan vanhempien hyvä se tietää (?).
Jotkut päiväkodit menevät kiinni jo klo 17. vaikka hoitoa voi tilata etukäteen klo 17.30 asti. Tälläisissä tapauksissa voi ihmetellä jos ei ole tultu hakemaan ennen sulkemista.
Ollult päiväkodeissa n 15v
Onko kyse kunnallisesta päiväkodista?
Minä olen 3 vuotta sitten kai jotkut ajat ilmoittanut, mutta oletan siis, että voin viedä ja hakea lapsen päiväkodin normaalien aukioloaikojen puitteissa koska vaan. Joskus siis haen omia aikataulujani ajatellen myöhemmin ja joskus vien aiemmin.
Toki jos menee ns. päivystysajalle eli 17 jälkeen päivystetään tarvittaessa 17.30 saakka, ilmoitan. Muuten en.
Pyrin toki esim. aamulla kertomaan, että tänään tullaan vasta lähempänä viittä, mutta aina sitä ei tiedä.
Hakija ei voi estää liikenneonnettomuuksia.
Mutta ymmärrän sen että hoitoajoista ollaan tarkkoja. Ja miksi nykyisin ollaan niin tarkkoja. Tällä tapaa on helpoin kontrolloida myös tiettyjen lasten kotioloja yms. On vanhempia joilla se elämä ei ole aina niin hallinnassa.
Toisekseen pitää muistaa että ne lapset on laskettu hoitajien mukaan ja myös hoitajilla on työpäivä ja heilläkin mahdollisesti lapset hoidossa. Eli jos joku vanhempi myöhästyy 15 minuuttia myöhästyy, myös tyäntekijä vähintään sen 15 minuuttia ja taas seuraavassa paikassa lapset odottavat hakijaa ja sielläkin on se työntekijä odottamassa.
Meillä ajat on laiettu reilusti yli. Itse haen lapsen kolmen jälkeen, mutta hoitoaika on venytetty 16.10 jos sattuukin etten itse pääse niin mies ehtii lapsen hakemaan.
niin miksi ette ole ilmoittanut hoitoajaksi 10 h/ pvä?
Meillä näin vaikka lapsi on yleensä hoidossa n. 7 tuntia.
Mutta kysymykseen vastaisin että ei ole aiheellista valittaa.
hoitopaikka menee kiinni vasta klo 17.30. Näin ollen ei todellakaan ole asiallista näpäytellä kahden minuutin myöhästyksestä. Oli sitten kunnallinen tai yksityinen päiväkoti. Perhepäivähoitaja on vähän erikseen, mutta hänenkään ei ole asiallista valittaa kahden minuutin myöhästyksestä, jos toinen jo on pyytänyt anteeksi ja kertonut hyvän syyn.
Ap, miten hakija reagoi moitteisiin?
Mulle sanottiin päiväkodissa, että alle 20 min ok. Olen ilmoittanut, jos olen yli 5 min myöhässä.
Hoitaja kyllä vähän ylireagoi. En koskaan sanoisi omien hoitolasteni vanhemmille noin.
Ja hakijahan pahoitteli tilannetta!
Ainoa mikä minuakin harmitti aikoinaan yhden hoitolapsen kohdalla oli se, että kun lapsen hoitoaika oli välillä 8-17, mutta äiti haki lasta useita viikkoja klo 16, eikä sitten kerran ollut mitään puhetta siitä, että hakisi yhtenä päivänä klo 17. Oletti varmaan että on ok, koska näin on hoitosopimukseen kirjattu. Ehkä tässä teidänkin tilanteessa oli näin. Kyllä minua harmittaa (varsinkin talvella), jos luulen, että kaikki lapset haetaan klo 16, kuten tähän asti, suunnittelen omaa vapaa-aikaa, kaupassakäyntiä ja harrastuksia sen mukaan, ja yhtäkkiä ollaankin vielä se tunti sen yhden hoitolapsen kanssa.. Ei olisi kuitenkaan tullut mieleen sanoa vanhemmalle tästä, jos olisi toistunut niin ehkä sitten ystävällisesti kysynyt että mitenkäs nämä hoitoajat nykyään.
Mutta tuo tapahtui kerran, ja se siitä. Nykyisin hoitoajoista pidetään kiinni tämän lapsen osalta.
Vaikkei tähän juttuun sinänsä kuulu niin kerrompa toisen harmituksen. vanhemmat laittaa viestiä ettei lapsi tule _tänään_ hoitoon koska on kipeä. oletan silloin että seuraavana päivänä tulee, ellei sitten erikseen ilmoita ettei tule. No, ei tullut ilmoitusta eikä lasta hoitoon. Nämä tilanteet harmittavat, jos hoitaja varautuu siihen että lapsi tulee, varsinkin, jos on juurikin se päivän ensimmäinen lapsi.
Jos ei tule sulkemisajan jälkeen, niin ihan sama! Meillä johtaja huomauttais työntekijää, jos noin menis nipottamaan.
ilmoittamien hoidon tarpeiden mukaan. Yhdeltä kantilta katsottuna moite oli aiheeton, sillä olitte varanneet hoidon 16.30 asti toisaalta jos olette jatkuvasti hakeneet aiemmin, niin hoitajat ovat muuttaneet hakuaikaanne vastaamaan todellista tarvettanne. Usein vanhemmat eivät itsekään muista mitä ovat kirjaneet hoidon alussa papereihin.
Omassa päiväkodissani esim. viimeisessä vuorossa on yksi hoitaja ja edellinen lähtee kotiin, kun oletettuja lapsia on n. 7 laskennallista lasta. Meillä tämä tarkoittaa klo 16.45 ja viimeinen työntekijä 17.15.
Pakka menee aivan sekaisin, jos vanhemmat eivät pysy sovituissa hoitoajaoissa vaan hakevatkin normaalia myöhempään. Tällöin klo 16.45 työntekijä joutuu jäämään ylitöihin.
Kun tehdään sopimuksia tulisi niistä kaikkien pitää kiinni.
vaikka haen yleensä klo 13-15. En pysty työssäni tietämään, milloin pääsen hakemaan. Yleensä pääsen ennen ennen kolmea, mutta kerran viikossa voi mennä yli, enkä todella suostu ottamaan stressiä siitä, että olisin juuri tasan jokin kellonaika päiväkodilla.
Olisit voinut soittaa heti kun huomasit liikenneonnettomuuden.
Eikä toi ole moite, vaan ohje.