Jättäisitkö 13 ja 15 -vuotiaat lapset viikoksi kahdestaan kotiin?
He voisivat tarvittaessa soittaa isovanhemmilleen ja isovanhemmat hankkivat kaupasta tarvittavat ruoat.
Kommentit (37)
En ole uskaltanut jättää sen ikäisiä vielä kahdestaan edes yöksi. Yhden kerran olemme mieheni kanssa tulleet vasta aamuyöstä kotiin. !!!
pitivätkö huolta? Aika välinpitämättömästi vaikuttavat. Mitä he olivat tekemässä sen kuukauden?
pitivätkö huolta? Aika välinpitämättömästi vaikuttavat. Mitä he olivat tekemässä sen kuukauden?
Mutta halusi lähteä isän matkaan kun olinhan jo niin iso.
Ei sen puoleen. Jättivät 17v siskoni hoitamaan minua saman syyn takia eräänä keväänä kun sairastuin tuhkarokkoon. Ei paljon heitä huolettanut.
Muuten ok vanhemmat. Mutta ólin se elämänsisällöksi tehty iltatähti, jota kaikki haikailee kun vauvat on niin ihania. Mutta kun se alkoi kyllästyttää jossain vaiheessa kun se iltatähti kasvoi niin hitaasti aikuiseksi ja muut sisarukset oli jo muuttaneet kotoa pois. Joten minä sain sitten itsenäistyä melko aikaisin ja oppia pärjäämään yksin
Ymmärrän toki sen, että äiti oli lapsissa kiinni ja kun se viimeinen ihkupihku rakkauslapsi iltatähti tehtiin, se oli tosi ihana ja kyllä iäkäs äiti jaksoi valvoa ja leikkiä. Mutta kyllä se alkoi kyllästyttää kun olin 10v ja muut oli jo omillaan ja minä vain roikuin kotona ja äiti ei päässyt isän kanssa kahdestaan mihinkään kun minä olin tiellä.
Omiani en tosiaan jätä yksin. Ja iltatähteä en todellakaan ole tehnyt, vaikka se olisikin niin söpöä ja 40 vuotiaana jaksaisi vielä vauvan kanssa valvoa. Omat kokemukset iltatähtenä eivät ole kovin hääppöiset.
Mutta halusi lähteä isän matkaan kun olinhan jo niin iso.
Ei sen puoleen. Jättivät 17v siskoni hoitamaan minua saman syyn takia eräänä keväänä kun sairastuin tuhkarokkoon. Ei paljon heitä huolettanut.Muuten ok vanhemmat. Mutta ólin se elämänsisällöksi tehty iltatähti, jota kaikki haikailee kun vauvat on niin ihania. Mutta kun se alkoi kyllästyttää jossain vaiheessa kun se iltatähti kasvoi niin hitaasti aikuiseksi ja muut sisarukset oli jo muuttaneet kotoa pois. Joten minä sain sitten itsenäistyä melko aikaisin ja oppia pärjäämään yksin
Ymmärrän toki sen, että äiti oli lapsissa kiinni ja kun se viimeinen ihkupihku rakkauslapsi iltatähti tehtiin, se oli tosi ihana ja kyllä iäkäs äiti jaksoi valvoa ja leikkiä. Mutta kyllä se alkoi kyllästyttää kun olin 10v ja muut oli jo omillaan ja minä vain roikuin kotona ja äiti ei päässyt isän kanssa kahdestaan mihinkään kun minä olin tiellä.
Omiani en tosiaan jätä yksin. Ja iltatähteä en todellakaan ole tehnyt, vaikka se olisikin niin söpöä ja 40 vuotiaana jaksaisi vielä vauvan kanssa valvoa. Omat kokemukset iltatähtenä eivät ole kovin hääppöiset.
Toki toki,ja olet varmasti myös järkyttynyt jos 13 vuotiaasi käyttää e-pillereitä? Hei siis kamoon, mikä ihmisiä vaivaa? Mikä teilläkin on niin tarpeellinen meno että lapset pitäisi jättää päinsä kotiin? jos ei hoitajaa, meno peruuntuu, niin simppeliä!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Lapset on lapsia!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Sen sijaan erittäin pitkän harkinnan jälkeen jätämme 16 v ja 18v kahdestaan ja lähdemme nuorempien lasten kanssa viikoksi matkalle. 16v ja 18 v ovat kesätöissä ja meillä vanhemmilla on ollut poikkeuksellisen rankka kevät ja tarvitsemme viikon loman kotiympyröistä.
15-vuotiaan fiksun ja rauhallisen tytön viideksi päiväksi ja kaikki sujui hyvin. Meiltä ei hävinnyt yhtään viinipulloa, ruokaa osasi laittaa ja sitä oli varattu riittävästi. Pari yötä kaverina oli hyvä ystävä. Mitään ongelmia ei ollut, bileitä ei pidetty tms.
Kahdestaan en jättäisi viikoksi taas noita lapsiani, koska isommalle en sysäisi vastuuta nuoremmasta. Ja nuorempi saattaakin keksiä jotain tempauksia, unohtuisi kaverille tms ja isompi saisi olla etsimässä. Tytöt ovat siis 13- ja 16-vuotiaat nyt.
Kyllähän jokainen lapsensa parhaiten tuntee eli eipä muut voi sitä päättää toisten puolesta. Jos turvaverkkoja on lähellä, voihan se onnistua hyvinkin. Itse en osaisi reissussa olla rennolla mielellä, jos en tietäisi kotona kaiken varmasti sujuvan.
Tunnistan tuon saman yhden tuntemani iltatähden perheessä. Poika oli ison katraan nuorin ja sai kärsiä siitä, kun äiti vihdoin halusi itsenäistyä ja mennä vapaasti.
muistaakseni jo 13-vuotiaana jäin porukoiden matkan ajaksi "talonvahdiksi" viikon ajaksi,eikä ollut mitenkään ihmeellistä. oon senkin jälkeen ollut monta kertaa pitkiä aikoja yksin siellä ja se on kivaa :D Olen kiitollinen äidilleni että uskalsi jättää minut yksin kotiin, sillä opin "selviytymään" yksin eikä minusta tullut jotain uusavutonta kakaraa jolla pitää aina olla joku pitämässä kädestä kiinni.. Nyt olen 17v ja vihdoinkin muuttamassa omaan asuntoon :)
Mietimme pientä kesälomamatkaa kahdestaan miehen kanssa, voisi tuollainen pitkäviikonloppukin riittää.
ap
Vasta muutaman vuoden päästä. Teinejä ei kannata jättää itsekseen, monestakaan syystä. Yksi on se, että he kuvittelevat pärjäävänsä ja olevansa itsenäisiä.
Kyllä sinun on pyydettävä isovanhemmat huolehtimaan heistä (siis asumaan teille) tai sitten lykättävä matkaa muutamalla vuodella. Nuorimmainen on kuitenkin vasta 13-vuotias! Ehkä sitten kun nuorimmainen on esim 16 v.
Kyllä sinun on pyydettävä isovanhemmat huolehtimaan heistä (siis asumaan teille) tai sitten lykättävä matkaa muutamalla vuodella. Nuorimmainen on kuitenkin vasta 13-vuotias! Ehkä sitten kun nuorimmainen on esim 16 v.
Mutta riippuu toki monestakin asiasta. Esimerkiksi mielestäni on ok jättää keskenään kotiin yhden aikaisemman vastaajan kuvailemassa tilanteessa, jossa isovanhemmat asuvat samalla tontilla ja pystyvät valvomaan. Tai jos naapureiden kanssa on läheiset välit ja pystyvät "pitämään silmällä" ja puuttumaan tarvittaessa ja lapset saavat tarvittaessa apua/yöpaikan jos tuleekin joku hätä.
Mieheni oli erittäin vastuullinen 15-vuotias kun vanhemmat jättivät 13-vuotiaan pikkuveljen kanssa kaksin. Voin kertoa, että erittäin vastuullinen mies maksaa hintaa siitä viikonlopusta vielä tänä päivänäkin mielessään kun mopo lähti käsistä.
Fiksuinkin 15-vuotias on vielä lapsi.
Melko varmasti panevat toisiaan koko viikonlopun. Ja juovat kaikki viinat.
mutta yhtä yötä en paheksuisi, jos joku muu jättäisi. Viikko on ihan...sanonko mistä.
(oma äitini jätti minut 15-vuotiaana 11- ja 9-vuotiaiden pikkusiskojeni kanssa viikoksi lomaillakseen uusperheensä kanssa ja selvisimme kyllä mutta tämä ei ollut kuitenkaan mielestäni kovin loistavaa vanhemmuutta).
niistä lapsista millaiset he ovat. En tietenkään jättäisi jos tietäisin että he joisivat ja rellestäisivät ulkona yömyöhään. Mutta ei kaikki lapset ole sellaisia. Jotkut ovat hyvinkin itsenäisiä ja vastuullisia jo siinä iässä. Sekä luotettavia. Joten se riippuu. Vaihtoehtoja tuossa on ainakin kolme: 1. mummolaan 2. mummo sinne asumaan tai 3. soitella heille ahkerasti, mummo soittelemaan ahkerasti sekä aikaiset piipahtamiset muutamana päivänä. Voittehan te skypetelläkin jos sellainen on mahdollista.