Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ihmiset ei arvosta käsitöitä.

Vierailija
29.06.2012 |

Tein sukulaisen lapselle neulemekon. Mekossa on pitsikuviota ja lanka oli ohutta eli tekemistä oli. Nyt sukulainen antoi mekon takaisin, koska lapsi oli jo kasvanut siitä ulos ja minun tyttärelleni se vielä sopii. Mekossa oli tahroja, jotka eivät lähteneet pesussa. Tiedän, että lapset sotkee vaatteita, mutta tahrat saa pois jos heti puhdistaa. Jäi vähän harmittamaan, kun tein mekon kuitenkin ilmaiseksi. Ehkä ei pitäisi enää tehdä ilmaiseksi kenellekään mitään.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
29.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi olla sillä hetkellä monta muuta tärkeämpää huomioitavaa kuin huolehtia vaatteista.

Vierailija
2/17 |
29.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tilattiinko mekko sinulta vai teitkö "hyvää hyvyyttäsi"? Jos vaatetta käyttää niin aina on riski että siihen tulee jokin vaurio, reikä tai tahra. Antamaasi mekkoa on siis käytetty mikä lienee tarkoituskin, olisi ilmeiseti pitänyt jättää se käyttämättä ettei sille vaan tapahdu mitään...olisitko sitten tyytyväinen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
29.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tämä oli ehkä maailman huonoin esimerkki siitä todellisesta aliarvostuksesta, jolla ei ole mitään tekemistä tällaisen kanssa.

Siinä vaiheessa kun lahjan antaa, niin ei voi enää kantaa huolta jostain tahroista, lahja ei ole enää mitään omaa omaisuutta. Paljon mieluummin näkisin itse oman käsityön tahraisena kuin uudenveroisena, koska sitä tahraista on sitten ainakin käytetty.

Vierailija
4/17 |
29.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasin tahran vasta, kun oli liian myöhäistä.

Ei tosiaan kannata väkertää ja antaa mitään, jos odottaa ihmisten repivän stressiä lahjan puhtaanapysymisestä.

Vierailija
5/17 |
29.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ihmiset arvostavat käsin tehtyä, ehkä nykyään enemmänkin kuin 80-90 -luvuilla, jolloin ainakin tuntui, että itse tehtyjen vaatteiten jne. käyttäjiä pidettiin köyhinä.

Vierailija
6/17 |
29.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjan saaja arvosti lahjaa niin paljon, että sitä käytettiin ja vielä nuhjaantuneena ei haluttu heittää pois vaan antaa eteenpäin. Ole mieluummin ylpeä työstäsi äläkä etsimällä etsi valituksen aihetta.

Jokainen pesee pyykit tavallaan, eikä kaikkia kiinnosta tahranpoiston salat. Se pitää hyväksyä, kun antaa vaatteita lahjaksi. Sitä kivampi heille saada uusia vaatteita lahjaksi lapsilleen.

Vierailija
7/17 |
29.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä vaan, että mekkoa on käytetty. :)

ap

Vierailija
8/17 |
29.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotta saa tahrat piiloon. Toimii!

Vierailija
9/17 |
29.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen kallis juhlamekko pysyy varmemmin puhtaana kuin arkinen trikoopotkupuku.

Joten kyllä ap minusta antoi aika hyvän esimerkin siitä, ettei käsityötä kauheasti arvosteta.

Itse olen saanut mm. äitini käsin kirjaileman liinan ja siihen kankaiset, käsin kirjaillut servetti-liinat. En ole raaskinut käyttää niitä kuin pari kertaa. Jos pitäisin niitä yhdentekevinä käyttöesineinä, niihin varmasti sukeutuisikin tahroja... Mutta minulle ne ovat kalliita arvoesineitä, jotka haluan jättää hyvässä kunnossa omille lapsilleni.

Vierailija
10/17 |
29.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joten kyllä ap minusta antoi aika hyvän esimerkin siitä, ettei käsityötä kauheasti arvosteta.

Itse olen saanut mm. äitini käsin kirjaileman liinan ja siihen kankaiset, käsin kirjaillut servetti-liinat. En ole raaskinut käyttää niitä kuin pari kertaa. Jos pitäisin niitä yhdentekevinä käyttöesineinä, niihin varmasti sukeutuisikin tahroja... Mutta minulle ne ovat kalliita arvoesineitä, jotka haluan jättää hyvässä kunnossa omille lapsilleni.

vaikka olisit huolella valinnut JUURI SEN OIKEAN tilaisuuden, jossa mekon lapselle pukisit, ei voi tietää, jos se vaikka juuri sillä kerralla sattuu likaantumaan. Ei tahra kerro arvostuksesta, vaan siitä, että sitä on käytetty. Tahrattomuus ennemminkin kertoisi, ettei vaatetta ole käytetty eli itse ajattelisin, ettei siitä ole pidetty.

Vierailija
11/17 |
29.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka olisit huolella valinnut JUURI SEN OIKEAN tilaisuuden, jossa mekon lapselle pukisit, ei voi tietää, jos se vaikka juuri sillä kerralla sattuu likaantumaan. Ei tahra kerro arvostuksesta, vaan siitä, että sitä on käytetty. Tahrattomuus ennemminkin kertoisi, ettei vaatetta ole käytetty eli itse ajattelisin, ettei siitä ole pidetty.

Muistaakseni ap sanoi, että vaatteessa oli useita piintyneitä tahroja.

Jos sellainen tahra tulee, itse kyllä ainakin pesen vielä samana iltana huolella sellaisen arvokkaan tekstiilin. Kun tahran pesemiseen panostaa, se harvemmin jää kankaaseen. Toki sellaistakin tapahtuu, mutta harvemmin.

Joten olen ap:n kanssa samaa mieltä, ei vaikuta siltä, että lahjan saaja olisi ihan kauhean korkealle sen mekon arvostanut.

Vierailija
12/17 |
29.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen kallis juhlamekko pysyy varmemmin puhtaana kuin arkinen trikoopotkupuku. Joten kyllä ap minusta antoi aika hyvän esimerkin siitä, ettei käsityötä kauheasti arvosteta. Itse olen saanut mm. äitini käsin kirjaileman liinan ja siihen kankaiset, käsin kirjaillut servetti-liinat. En ole raaskinut käyttää niitä kuin pari kertaa. Jos pitäisin niitä yhdentekevinä käyttöesineinä, niihin varmasti sukeutuisikin tahroja... Mutta minulle ne ovat kalliita arvoesineitä, jotka haluan jättää hyvässä kunnossa omille lapsilleni.

pöytäliinaa ja servetit ovat käytännössä ikuiset, äidiltä tyttärelle, mutta sitä mekkoa lapsi pitää puoli vuotta-se on käyttöön tarkoitettu.

Vierailija
13/17 |
29.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä esim. itseni olisi pitänyt tehdä, tutkia mekko käytön jälkeen mikroskoopilla tehokkaan valon alla?

-5-

Vierailija
14/17 |
29.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että en saa juuri mistään tahroja pois, oli vaate kuinka kallisarvoinen tahansa.

Vierailija
15/17 |
29.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen kallis juhlamekko pysyy varmemmin puhtaana kuin arkinen trikoopotkupuku. Joten kyllä ap minusta antoi aika hyvän esimerkin siitä, ettei käsityötä kauheasti arvosteta. Itse olen saanut mm. äitini käsin kirjaileman liinan ja siihen kankaiset, käsin kirjaillut servetti-liinat. En ole raaskinut käyttää niitä kuin pari kertaa. Jos pitäisin niitä yhdentekevinä käyttöesineinä, niihin varmasti sukeutuisikin tahroja... Mutta minulle ne ovat kalliita arvoesineitä, jotka haluan jättää hyvässä kunnossa omille lapsilleni.

pöytäliinaa ja servetit ovat käytännössä ikuiset, äidiltä tyttärelle, mutta sitä mekkoa lapsi pitää puoli vuotta-se on käyttöön tarkoitettu.

Jos itse ostaisit hervottoman kalliin ja kauniin juhlamekon lapsellesi, tuskin asennoituisit siihen samalla lailla kuin ap:n tuttava saamaansa käsintehtyyn mekkoon.

Sitä paitsi pienten lasten mekot voi hyvin säästää jälkipolville, niin olen itse tehnyt kauneimmille vauvamekoille. Lapset saavat sitten aikanaan pukea niitä omille lapsilleen... mekot kun eivät mene samalla lailla muodistakaan kuin jotkut toiset vaatteet.

Vierailija
16/17 |
29.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä esim. itseni olisi pitänyt tehdä, tutkia mekko käytön jälkeen mikroskoopilla tehokkaan valon alla?

-5-

Ap sanoo, että vaatteessa oli useampia piintyneitä tahroja. Kai sinäkin nyt hienot juhlavaatteet (JOS siis mekkoa arvostat sellaiseksi, siitähän tässä juuri puhutaan, arvostuksesta) käytön jälkeen katsot, tarvitseeko pestä vai ei.

Mutta jos taas pidät sitä vaatetta yhdentekevänä, et olekaan niin tarkka. MOT.

Vierailija
17/17 |
30.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta silti arvostamiini vaatteisiin saattaa jäädä tahroja. Jos juhlissa vaate likaantuu, vaate on kuitenkin vielä tunteja lapsen päällä. Kotiin tultaessa voi tahraantuminen unohtua, jos tulemme vasta illalla kotiin ja pitää alkaa samantien lasten iltatoimet ja nukkumaanlaittaminen, mikä saattaa viedä juhlapäivän jälkeen aikaa. Kun lapset nukkuvat, saattaa olla itse jo niin sippi, ettei aivot enää toimi jotta muistaisi pyykkäykset. Toisekseen, esim. porkkanaa ja mustikkatahroja tuntuu olevan todella hankala saada pois, samoin curry ja tomaatti pysyvät sitkeästi kankaassa. Kaikkia neuloksia ei edes uskalla hangata voimallisesti, ettei lanka katkea. Ohuet, pitsimäiset neuleet ovat just sellaisia.