Onko lämpöihin luottamista vai enemmän ovistikkuun?
Hei!
Tikutin viime tiistaina selvän ovisplussan ja oletan että ovis oli ke tai to. Lauantaina lämmöt olivat aamulla selvästi koholla ja myös sunnuntaina. Nyt kuitenkin ma, ti ja ke lämmöt eivät enää olekkaan korkealla. Eiköhän ovista olekkaan ollut?
Kommentit (12)
ennen sängystä nousua. Monta kiertoa on ollut niin että lämmöt pysyy menkkoihin asti koholla mutta nyt vaan ei, eikä viime kierrossakaan.
Ovistestin plussahan kertoo siitä hormonista, jota elimistössä on, joka munasolun voisi irrottaa (tai jotain sinne päin). Se ei kerro ovulaation tapahtuneen. Munasoluahan ei välttämättä joka kierrossa irtoa.
Lämpöjen ongelma on vain tosiaan se, että niihin voi vaikuttaa muutkin asiat kuin ovis eli yhden aamun tulokseen ei kannata tuijottaa.
Itelläni lämmöt alkukierrostakin nousevat viikonlopuisin, kun nukun pitkään ja myös jos olen nukkunut huonosti.
Eli sinuna en vielä luopuisi toivosta oviksen tapahtumisen suhteen.
+++++säteitä sinne päin!
D.
Kävin lapsettomuuteen erikoistuneella naistent. ja synnyt.lääkärillä ja hän sanoi että lämmöt ovat [b] erittäin [/b] epäluotettavia. Mutta ovistikku kertoo varmuudella ovulaatio hormonin olemisen kehossa ja miltei aina munasolukin silloin irtoaa jos plussa ovistikkuun tulee. Tai lääkärin sanojen mukaan se on todennäköisempää kuin ettei irtoisi. Eli 99% varmuudella irtoaa jos plussa tikussa.
Oheessa hyvä linkki ovulaatioista ja lämpöjen epäluotettavuuksista :)
http://www.schulzmedia.no/mei/Ovulaatiomenetelma.htm
on kokemusta lämpöjen mittaamisesta. Esikoista kun joku vuosi sitten suuniteltiin, aloin mittaamaan lämpöjä. Mittasin aina samaan aikaan aamusta ennen kuin nousin sängystä, merkkasin paperille. Ovulaatio näkyi lämmön muutoksena.
Hyvin kävi, olin raskaana ekasta kierrosta :) Minun kohdallani se toimi ja hyvin.
Ennen kuin tulin raskaaksi mittailin lämpöjä. En ihan oikeaoppisesti, sillä hipsin aina sängystä vessaan ja siellä mittasin. Ovulaatio näkyi lämmönnousuna, mutta ultrassa laskettu aika siirtyi 5 päivää aikaisemmaksi eli lämmöt olivat nousseet viivellä.
Nyt olen taas mittaillut lämpöjä ja tällä kertaa vielä vääräoppisemmin. Eli mittaan lämmön vasta sitten, kun olen ollut jo useamman tunnin hereillä. Joka aamu näyttää lähes samaa lukemaa. Ja tuo lukema on sama, kuin ennen raskautta mitatessa oli ennen ovista oleva lämpö.
Eli voikohan tähän mun mittailuun nyt luottaa? Kp on jo 29, eikä ovista ole tämän mukaan vieläkään ollut :(
mikäli lämpöihin haluaa luottaa, pitäisi mitata ohjeen mukaan eli ENNEN ylönousua aamulla. Siihen kun vaikuttaa niin moni asia, mm. epäsäännöllisyys nukkumisessa. Sen kun kuitenkin pitäisi olla fakta, että lämmöt oviksen jälkeen nousee, jos alan kirjallisuuteen on uskomista. Oiskohan se Marieelan lääkäri ajatellut just tota teknisen suorittamisen aiheuttamaa epävarmuustekijää?
Mä kuitenkin luottaisin lämpöihin mikäli mittaukset oikein suoritettu, enempi kuin ovistestihin. Lämpöjen huono puoli on se, että tietää oviksesta vasta jälkeen päin. Itellä käytössä molemmat menetelmät ja hyvin on täsmännyt.
Plussaonnea kaikille! :)
jotenkin tunnen oloni tyhmäksi, mutta kyselisin vähän noista lämmöistä. Itselläni on ollut 36.8-37.2 välillä lämmöt oviksen jälkeen. siis en ole mitenkään mittaillut säännöllisesti, mutta aina kun tuntuu että viluttaa ja olo tuntuu kuumeiselta. Flunssan oireita ei kuitenkaan ole.
Menkkojen pitäisi alkaa ihan just. Voisiko tämä lämpöily olla raskautta?
Anzq: Lämmöistä ei näe sitä onko raskaana, sillä ne nousevat joko tapauksessa oviksen jälkeen. Joillakin lämpö romahtaa hetki ennen menkkojen alkua, joillakin vasta menkkojen alettua.
Diotima: Juu tiedän kyllä, että pitäisi olla vielä sängyssä kun mittaa. Mutta koska lämmöt nousi kun viimeksi tulin raskaaksi, vaikka mittasinkin ne ylösnoustua, niin olen alkanut miettiä, että onko se sängyssä oleminen sittenkään niin oleellista? Vai laskeeko se lämpö muka takas alas sitten kun on hetken ollut ylhäällä?! Ja tosiaan, jos siihen yöunetkin vaikuttaa, niin silloinhan menetelmän ei pitäisi pienen lapsen äidillä toimia lainkaan :)
Lääkäri tarkoitti ihan sitä mitä Ninnukin tuumasi, eli koskaan naisen yöt eivät ole/eivätkä aina voi olla samanlaisia ja siksi lämpöjen mitailu on erittäin epäluotettavaa. Lääkäri tosin myös sanoi että jos on vuosia tutkaillut kroppaansa, myös lapsien/lapsen saannin jälkeen, oppii tuntemaan kehonsa niin että tietää lömmöistä jo aika paljon missä mennään.. Mutta siihen tutkailuun aika ja tarkkailun määrä on vuosissa ;)
Ja vaikka kuinka samaan aikaa jne mittaa ja tosiaan yöunien laatu kun ei aina ole sama niin se siitä.. sikmsi testit tarkempia -> näyttää kehon hormonitason vaikka lämmöt olisi mitä...
Ootko mitannu lämmöt aina samaan aikaan? Tuo lämmönmittaus on ilmeisesti melko epävarmaa ja kertovat vain, kun ovis on jo ohi. Kyllähän se sun kohdalla tarkoittaisi, että ovis on ollut jos lämmöt ovat selvästi nousseet. Pesun sivuilla sanotaan, että jos hedelmöittymistä ei tapahdu niin lämmöt laskevat seuraaviin kuukautisiin mennessä.
Itse just viime kierrossa mittailin ja mulla lämmöt romahti vasta samana aamuna, kun menkat alko.
Pidän sulle peukkuja ettei sun lämpöjen lasku tuo tätiä tullessaan!