Onko joku päässyt määräaikaisiin töihin EU-koneistoon? Mitä kautta hait? OV:
Miten paras hakeutua ulkomaille töihin vuodeksi, pariksi?
Kiitos vastauksista!! :)
Kommentit (10)
Olen OTK, valtionhallinnossa. Alalta josta KV-tehtäviin on erittäin vaikea päästä, ja edellytetään useiden vuosien kokemuksta ainakin noihin Seconded national expert-paikkoihin. Muutenkin infoa on vaikea saada, jotkut vanhemmat ajattelevat vanhanaikaisesti ja ns pimittävät paikkoja. Se on sääli, sillä nyt olisi mahdollisuus hakea.
Epsosta katselin paikkoja, mutta meidän alalla myös temporary agent-paikkoihin edellytettiin vakituista virkaa Suomessa. Eli vaihtoehdoksi jäisivät ilmeisesti contract agent-paikat Epson kautta?
Minulla on noin viiden vuoden vaihteleva ja mielenkiintoinen työkokemus, puoli vuotta kansainvälistä kokemusta ja hyvät paperit. Nyt hyvä työ, mutta valitettavasti määräaikainen.
Kannattaako ensin yrittää saada vakivirka Suomesta ja sitten hakea? Olen odottanut sitä vakituista virkaa vuosia, mutta aina vaihtanut kuitekin parempiin tehtäviin.
Kuulisin todella mielelläni neuvojasi :) En tunne juuri ketään, joka olisi hyvissä hommissa EU-koneistossa. Kiitos! AP
Olen OTK, valtionhallinnossa. Alalta josta KV-tehtäviin on erittäin vaikea päästä, ja edellytetään useiden vuosien kokemuksta ainakin noihin Seconded national expert-paikkoihin. Muutenkin infoa on vaikea saada, jotkut vanhemmat ajattelevat vanhanaikaisesti ja ns pimittävät paikkoja. Se on sääli, sillä nyt olisi mahdollisuus hakea.
Epsosta katselin paikkoja, mutta meidän alalla myös temporary agent-paikkoihin edellytettiin vakituista virkaa Suomessa. Eli vaihtoehdoksi jäisivät ilmeisesti contract agent-paikat Epson kautta?
Minulla on noin viiden vuoden vaihteleva ja mielenkiintoinen työkokemus, puoli vuotta kansainvälistä kokemusta ja hyvät paperit. Nyt hyvä työ, mutta valitettavasti määräaikainen.
Kannattaako ensin yrittää saada vakivirka Suomesta ja sitten hakea? Olen odottanut sitä vakituista virkaa vuosia, mutta aina vaihtanut kuitekin parempiin tehtäviin.
Kuulisin todella mielelläni neuvojasi :) En tunne juuri ketään, joka olisi hyvissä hommissa EU-koneistossa. Kiitos! AP
Olen alalla, jolta monet sinne siirtyvät. Kaikki tuttuni, jotka ovat olleet esim. komissiossa, ovat todella supertyyppejä. Hyvä työkokemus, hyvät suhteet ja hyvä kielitaito. En siis halua sanoa, etteikö sinulla olisi asiat näin, mutta EU:hun on TODELLA kova kilpailu. Suhteet ovat myös hyvin tärkeitä.
Näin äkkiseltään uskaltaisin sanoa, että puoli vuotta kv-kokemusta ei varmaankaan ole riittävästi. Olisiko sinulla mahdollista hakea jotain vähän matalamman profiilin kv-tehtäviä aluksi? Saisit kokemusta.
Mitä kieliä puhut? Siis sujuvasti:)
virkamiehenä kohta 15 vuotta. Kysymyksesi on niin yksityiskohtainen, ettei siihen voi vastata muut kuin rekrytointiasiantuntijat. Miksi yleenä kyselet tuollaista suomalaisella mammapalstalla?
Puhun ja kirjoitan sujuvasti suomea, ruotsia, englantia ja ranskaa. Alkeet espanja ja arabia. Oletettavasti en juuri täällä mammapalstalla revittele osaamisellani ja suhteillani, vaan kirjoitin hyvin ympäripyöreästi ;). En välttämättä halua virkamieheksi, koneistoon vaan juuri näitä temporary agent-paikkoja.
Haen tietoa joka paikasta, josta sitä mahdollisesti voisi saada. Valitettavasti omalla alallani tietoa ei niin hirveästi ole.
Mitä olisi nämä vaatimattomammat KV-paikat jota suosittelit minulle? AP
Puhun ja kirjoitan sujuvasti suomea, ruotsia, englantia ja ranskaa. Alkeet espanja ja arabia. Oletettavasti en juuri täällä mammapalstalla revittele osaamisellani ja suhteillani, vaan kirjoitin hyvin ympäripyöreästi ;). En välttämättä halua virkamieheksi, koneistoon vaan juuri näitä temporary agent-paikkoja.
Haen tietoa joka paikasta, josta sitä mahdollisesti voisi saada. Valitettavasti omalla alallani tietoa ei niin hirveästi ole.
Kysy vaikkapa omasta liitostasi tms. alasi kv-rekrytointitoimistoja. Mistä ihmiset nyt yleensä töitä hakee?
En minä halunnut masentaa, mutta oikeasti tulee vähän sellainen olo, että olet ihan pihalla näistä. Ja tuskin haluat sellaista vastausta, että "joo kyllä sut varmaan revitään ihan heti töihin EU:hun", koska se ei ole totta. Kilpailu on kova. Ja niinkuin tuo virkamies sanoi, kannattaisi ottaa rekrytointiammattilaiseen yhteyttä.
Kysy vaikkapa omasta liitostasi tms. alasi kv-rekrytointitoimistoja. Mistä ihmiset nyt yleensä töitä hakee?
En minä halunnut masentaa, mutta oikeasti tulee vähän sellainen olo, että olet ihan pihalla näistä. Ja tuskin haluat sellaista vastausta, että "joo kyllä sut varmaan revitään ihan heti töihin EU:hun", koska se ei ole totta. Kilpailu on kova. Ja niinkuin tuo virkamies sanoi, kannattaisi ottaa rekrytointiammattilaiseen yhteyttä.
Temporary agent-paikkoihin tarvii kansallisen viran. Mitä oletat, että täällä sanotaan? Sinun kohdallasi tehdään poikkeus?
Seconded varmasti tarvitsee kotimaan viran kun palkankin maksaa Suomi.
Kokeile vaikkapa komission agencyjä (toimeenpanovirastoja) tai executive agencyjä. Luultavasti helpompi päästä kuin komissioon. Agency rekrytoi myös epson kautta joten niihin kisoihin ensin osallistumaan.
Agencyjä on joka lähtöön ja joka puolella Eurooppaa.
Jos puhut ja KIRJOITAT sujuvasti noita kieliä, ei luulisi olevan hankaluuksia.
mutta kun kerran ap-kysyjä on vallan mainio kielitaitoinen yksilö, kyllä sä varmaan pääset töihin ihan ilman kilpailua.
www.europa.eu
ja listat on pullollaan pätevää porukkaa paikan päällä. vaikea, lähes mahdotonta päästä ilman kilpailua ja sitä kautta töihinottolistalle pääsyä.
ja kilpailut on hirveän vaikeita, hakijoita tuhansia ja tuhansia.
Tosin pakko sanoa jo tässä vaiheessa, että yleensä "oikeilta" aloilta valmistuneet tietävät jo varsin varhaisessa vaiheessa, miten tällaiset jutut hoidetaan:)
Mutta siis, EU:hun haetaan virkamieskilpailun kautta (EPSO). Niitä on muistaakseni kerran vuodessa. Jos haluat määräaikaiseen virkaan, ne täytetään varsin usein kansallisista virkamiehistä (oletan, ettet ole valtionhallinnossa koska kyselet noin tyhmiä).
Sitten voit tietty ihan vaan valita kohdemaan ja alkaa googlehaulla hakemaan töitä sieltä.