Te jotka olette nyt hoitovapaalla ja uudelleen raskaana...
Eli siis kun on hoitovapaalla(kotihoidontuella)ja uusi äityisloma alkaa mulla 1.12 niin miten menee toi kotihoidontuki kun käsitykseni mukaan alle 3 vuotiaasta pitäisi saada myös tukea kun uusi vauva syntyy perheeseen.Eli saako kotihoidontukea jo äitiyspäivärahan aikana vai vasta kun vanhempainrahakausi alkaa?Kävin kyllä kelan sivuilla tutkimassa asiaa,mutta ajattelin jos jollakin olisi käytännönkokemusta...
Kommentit (3)
jos saisit kotihoidontukea (+hoitolisää) enemmän kuin äitiyspäivärahaa, saat noiden erotuksen sen äitiyspäivärahasi lisäksi = tulosi eivät nouse, mutta eivät pienenekään, jäädessäsi kotihoidontuelta toiselle äitiyslomalle.
Mutta jos siis saat yhtään enempää äitiyspäivärahaa kuin mitä nyt saat kotihoidontukea+lisää, sulla on Mahdollisuus saada pelkästään sitä hoitolisää äpr:n lisäksi, ja siihen sitten vaikuttavat sinun ja miehen yhteiset tulot (miehesi palkka, ja myös siis käsittääkseni se äitiyspäiväraha). Hoitolisäähän voi siis saada äitiyspäivärahan lisäksi max. n.160e.
Minä olen jäämässä hoitovapaalta uudelle äityslomalle, mutta koska äitiyspäivärahani on noin kaksinkertainen verrattuna kotihoidontukeen, en tule saamaan Kelalta muuta rahaa, vaikka esikoinen onkin alle 3v. Meillä miehen tulojen vuoksi kun tuo hoitolisän osuus on nytkin lähes olematon.
totta kai JOS olet oikeutettu siihen hoitolisään äitiyspäivärahan lisäksi, niin saat sitä heti äitiyspäivärahakaudella. Näin mä ainakin oon ymmärtänyt. (Mutta Kelan kans ei voi koskaan olla satavarma...)
Mä oon jo uudella äippiksellä ja musta se juttu meni näin et perheen tulot vaikuttivat tukeen. KODINHOITOTUKEE vaikuttaa äidin äippisraha. Eli käytännössä jos saat hyvää äippisrahaa niin KODINHOITOTUKEE ei jää sulle maksettavaks..Siinä oli joku kumma kaava kelalla.
Sit siihen LISÄOSAAN vaikuttaa isän ja äidin tulot. Koko perheen siis. Ja kela ei tunne ku 4 henkisiä perheitä. Meitäkin 5 niin silti rajat menee 4hlön mukaan. Kakka laitos!