Olen kai nyt allergisoitunut kiiville, kun söin kiivejä ja
meni vatsa aivan totaalisen sekaisin.
Eilen tuli kauhee himo ja söin kolme peräperää.
millekään muulle en tietääkseni ole allerginen. Onko muita kiivi-allergikkoja?
Kommentit (37)
Jos epäilee olevansa jollekin hedelmälle tai vihannekselle allerginen, kannattaa kokeilla vastaavaa luomuna tai kotikasvatettuna. Siten huomaa onko oikeasti allerginen kyseiselle ruoka-aineelle vaiko kasvatuksessa käytetyille kasvinsuojeluaineille :) meillä lapsille tuli päärynöistä punaista ihottumaa kasvoihin, sen jälkeen olen ostanut luomupäärynöitä eikä mitään ihottumaa ole tullut. Itsellä menee tuoreesta ananaksesta kitalaki ja huulet inhottaviksi, en olevielä kokeillut luomuna..
Mulle tulee suuhun allergiaoireita heti kun syön. Joten, en syö vaikka muuten kiiweistä kyl tykkäisin.
Kiivi sisältää lihaskudosta tuhoavaa entsyymiä (kuten ananas ja papaija), joka aiheuttaa suun kirvelyä. Lisäksi kiivi on laksatiivi.
Mulla huulien reunat kirvelee ja suuta kutittaaa , olenkohan allerginen?
Mullaki alko suussa kutista eilen illalla söin puoltoita kiivii pitkästä aikaakutisi ihan hirveesti kieltä
Vierailija kirjoitti:
Kerran kiiviä syötyä alkoi kieltä poltella ja huomasin että osa kielen nypyköistä oli ihan turvonnut! Yäks, inhottavaa...
Mä uskon etten ole allerginen kiiville, vaan myrkyille ja trosrjnta-aineille joita niiden pehmeä kuori ei estä pääsemästä sisään.
Siskoni sai kotimaisista mansikoista samoja oireita, oli varmaan hometorjunta-aineen varoaika jäänyt huomioimatta sillä mansikkatilallisella....
nää trosrjnta-aineethan on siis itänaapurimme keksimä uusi "parempi" torjunta-aine. trosrjnta-aine ei kuulemma ainakaan pitäisi aiheuttaa mitään oireita... mut tiedä sitten.
Katsoin eilen kaupassa rehuhyllyä ja alkoi kutittaan sormia, olenkohan allerginen, taidan olla, nyt voi rauhassa pistää merkin rintaan ja kertoa siitä kaikille mahdollisimman usein.
suurimmalla osalla teistä ei ole tasan ensimmäistäkään allergiaa.
Työkaveri ei ollut allerginen kiiveille eikä myöskään DItrim Duplolle, jota virtsatulehduksiin oli määrätty. Mutta kerran sattui, että kuurin aikana söi kiivin kahvitunnilla, ja sai anafylaktisen reaktion. Onneksi oli töissä ensiavussa.
Vierailija kirjoitti:
Työkaveri ei ollut allerginen kiiveille eikä myöskään DItrim Duplolle, jota virtsatulehduksiin oli määrätty. Mutta kerran sattui, että kuurin aikana söi kiivin kahvitunnilla, ja sai anafylaktisen reaktion. Onneksi oli töissä ensiavussa.
Eräs lääkärituttavani sanoi kerran, että hän kieltäisi kiivin maahantuonnin! On erittäin allergisoiva! Etekin pienille lapsille!
mulle tuli kauhee poltto kieleen jatkunu nyt puol tuntia. aivan hirvee. söin yhen kiivin, puol banaania ja jonkun 3-5 mansikkaa pilkottuna kiposta. oli hyvää mutta nyt sattuu kieleen.
uskon että tuli kiivistä kun olen ikäni syönyt mansikkaa ja banaania, mutta kiiviä en ole eläissäni kokonaan syönyt
mulla alkoi kutittaa kieltä ja sitten nielunturvotus sen jälkeen mahan turvotus ja nyt oottelen että loppus pitäskö olla huolissaan voiko käydä jotaan
Minä söin aikoinaan yhtä liiviä, suu alkoi tikkuilemaan heti söin kuitenkin lisää, ja puolikkaan jälkeen ei kieli mahtunut suuhun en ole sen jälkeen syönyt. Kiivillä voi olla laksatiivisia vaikutuksia ja kun kolme söit niin varmasti menee vatsa sekaisin. Ja allergiat harvemmin noin oireilee, osa oireista tulee vasta myöhemmin ja osa heti.
Miksiköhän kiiviä oikein hypetetään kun aiheuttaa monille allergiaa? Viimeks kun söin niin kielestä alkoi tulee verta, samoin sitä edellisellä kerralla. Siihen on jäänyt kiivinsyönnit. 🤔
Vierailija kirjoitti:
Kiivi sisältää lihaskudosta tuhoavaa entsyymiä (kuten ananas ja papaija), joka aiheuttaa suun kirvelyä. Lisäksi kiivi on laksatiivi.
Tämänkö vuoksi joissain kulttuureissa papaijaa käytetään raskaudenkeskeytykseen?
Kiivimarjasta ei ainakaan mulle tule tuota suun kirvelyä.
Mulle vihreä kiivi aiheuttaa suun kutinaa, jos hedelmä on yhtään raaka. Kypsästä kiivistä ei tule oireita eikä myöskään keltaisesta kiivistä. Keltainen on myös paremman makuinen.
Muuten kiivi hyvin usein allergisoi