Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen kai nyt allergisoitunut kiiville, kun söin kiivejä ja

Vierailija
28.06.2012 |

meni vatsa aivan totaalisen sekaisin.

Eilen tuli kauhee himo ja söin kolme peräperää.

millekään muulle en tietääkseni ole allerginen. Onko muita kiivi-allergikkoja?

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nuorempana ahminut kiivejä ongelmitta, mutta ilmeisesti vatsani ei ole tottunut kiiveihin, koska olen laiskuuttani käyttänyt pakaste vihanneksia ja tehnyt melkein purkista ruokaa. Ensiksi ajattelin, että vatsavääntö tulee raa-asta kiivistä, mutta annoin sen kypsyä viikon ja pehmetä, mutta samat vaivat tulivat uudestaan. Enkä keksi syytä ellei kiiveissä ole torjunta-aine jäämiä tms muuta poikkeavaa, kuten vaikkapa kasvualusta, johon en ole tottunut.

Voi olla, että vatsani ei vaan ole vielä tottunut raakaruokaan ja vaatii totuttelua ja iän myötä on valitus alttiimpi kaikille asioille.

Vierailija
2/37 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

söin äsken 2 kiiviä tietämättä allergiasta. itselle tuli kuumotusta ja kirvelyä vain kielelle. Onneksi suun huuhtelu kylmällä vedellä auttaa. :-) mahakin tuli kipeäksi varmaan juurikin joidenkin kiivin myrkkyjen takia. katsoo nyt että tuleeko tässä joku vatsapöpö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
28.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei vatsa mene tietääkseni sekaisin... tulee hillitön kutina hyvinkin pian, joten en ole koskaan puolikastakaan ehtinyt syödä.

Vierailija
4/37 |
28.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja alkoi suussa ja kielessä kutina ja kuumotus, tais vähän turvotakin. Työpaikan kahvipöydässä kerroin ja ilmeni, että aika moni saa siitä jotain oireita.

Vierailija
5/37 |
28.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että miksei olisikin voinut mennä sekaisin.

tuskin allergian takia, vaan ihan RAAKOJA MARJOJA JA HEDELMIÄ EI PIDÄ ANEHTIA. Se on sitten paskanen loppu.

Vierailija
6/37 |
28.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihottumaa. Huulet rohtuu kummallisesti, se kestaa monta paivaa, ei parane paivassa kuten tavallinen huulten rohtuminen.

Myos iho-oireita tulee jos mehua on valunut leualle (joo, syon ne suttuisesti). Olenkin joskus laittanut vaseliinia paksusti huuliin ja suun ymparistoon. Joka kerran pesen kasvot heti mangoa syotyani, ja se estaa tuon ihottuman.

Tosiaan arsyttavaa etta kypsia hedelmia ei enaa saa mistaan.

Vierailija
7/37 |
28.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että olisit varsinaisesti allerginen, jos suutakaan ei kutittanut.

Vierailija
8/37 |
28.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran kiiviä syötyä alkoi kieltä poltella ja huomasin että osa kielen nypyköistä oli ihan turvonnut! Yäks, inhottavaa...

Mä uskon etten ole allerginen kiiville, vaan myrkyille ja trosrjnta-aineille joita niiden pehmeä kuori ei estä pääsemästä sisään.

Siskoni sai kotimaisista mansikoista samoja oireita, oli varmaan hometorjunta-aineen varoaika jäänyt huomioimatta sillä mansikkatilallisella....

Vierailija
9/37 |
28.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hedelmät saattavat laittaa vatsaan vauhtia, kuten esim. omena, päärynä ja luumukin. Varsinkin, kun tottumatta niitä lappaa. Itsekin olen sitä mieltä, että allergiset oireet olisivat tulleet toisella tavalla.

Vierailija
10/37 |
28.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meni vatsa aivan totaalisen sekaisin.

Eilen tuli kauhee himo ja söin kolme peräperää.

millekään muulle en tietääkseni ole allerginen. Onko muita kiivi-allergikkoja?

allergia voi oireilla eri tavoin (yhdellä kutisee suu, toisella turpoaa hengitystiet, kolmas saa ihottumaa ja neljännellä regoi maha jne). Kiivi on allergisoiva hedelmä, esim. mieheni ei voi syödä sitä(kään).

Vierailija
11/37 |
28.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko kyseessä luomu-kiivit vai tavalliset?

Tiedän tapauksen, jossa aikuinen nainen söi useamman kiivin ja joutui jopa lääkäriin oireista. Siellä tutkittiin ja todettiin, että kyse ei ollut allergiasta vaan myrkytyksestä.

Kiivit ovat tosiaan niin ohutkuorisia ja usein tosi myrkyllisiäkin, että niistä voi helposti saada oireita, vaikkei olisi allerginenkaan. Toki myös allergia on mahdollinen.

Vierailija
12/37 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi

Mullaki kiivi allergia, joskus pienenä sain kohtauksen, en muista siitä mitään mut vanhemmat on kertonu, enkä tiiä mitä tulee seuraavalla kerralla tapahtuu jos tulee vahingossakin syötyä, ku vielä päälle astma, pelkäämpä vaa et meneekö henki jos kurkku ja koko suus turpoo..

Vierailija
13/37 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä huomasin vasta tänää et kiivi aiheuttaa mulle oireita, söin 2 kiiviä peräkkäin ja kieleni turposi ja siihen tuli näppyjä ja kitalakeani poltteli ja suustani rupesi vuotamaan verta kiivin takia

Vierailija
14/37 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä raa' at hedelmät/marjat laittaa mahan sekaisin. Kuin myös sisältävät runsaasti nitriitteja ei limakalvot tykkää.

Vierailija
15/37 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tietääkseni ole millekään allerginen, mutta mullakin kiivi saattaa kutittaa kitalakea. Tomaatti raakana on toinen mikä tätä tekee, muut aineet ei. 

Mulla pojalla kyllä menee vatsa sekaisin ruoka-aineista, joille hän on allerginen ja allergiat on testattu ja todettu. Lääkäri ei meinannut ensin laittaa testeihin ollenkaan, kun oli nuo vatsaoireet ja ne olivat hänen mielestään "vääriä" oireita allergiaan. Mutta kun itse sitä epäilin, sain vaadittua testit. 

Vierailija
16/37 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi sai ostetuista herneistä allergisen reaktion (silmät kutisiva), mutta omassa pihassa kasvaneista ei. Ei ehkä ollut herne se aiheuttaja, joku kemikaali?

Vierailija
17/37 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle normi kypsä kiiwi, alle puolikaskin, aiheuttaa sellaiset oireet, että vatsa menee aivan sekaisin. Aluksi ylävatsaa vääntää ja kääntää ettei tiedä kuinka päin olisi, tosi kipeä olotila, myös pää on kuin migreenissä ja hajuja ei siedä. Jos oksentaa se helpottaa. Jos ei oksenna vaan sinnittelee ja vaikka juo vettä paljon äklötyksestä huolimatta tulee myöhemmin ripuli muutaman kerran. Sitten kipu lakkaa ja olotila normalisoituu.Tänä aamuna sen koin taas, ja päätin että en enää koskaan syö kiiwiä.

Vierailija
18/37 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole allerginen kiiville enkä muillekaan hedelmille  mutta joka syönnin jälkeen kurkkua karhentaa ja polttelee. Uskon että kyse on enemmän niistä myrkyistä mitä kasvatusaikana käytetään.

Ja erityisesti sitrushedelmät: peskää se hedelmä ennen kuorimista! Muuten käsistä siirtyy hedelmään ja hedelmästä suuhun ne myrkyt! Ja taas luullaan että ollaan hedelmälle allergisia vaikka syy voi olla noissa myrkyissä.

Vierailija
19/37 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiivi on "parempi" kuin luumu eli hyvä ummetuslääke. Et tosiaan ole allerginen vaan söit vain liikaa kerralla. 

Vierailija
20/37 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiivi on "parempi" kuin luumu eli hyvä ummetuslääke. Et tosiaan ole allerginen vaan söit vain liikaa kerralla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kolme