Opinnäytetyöhön tarvitsisin hieman apua!
Hei!
Alan tekemään 8.2.2006 opinnäytetyötä ja nyt tarvitsisin teidän kokemuksia äitiysvaatteista. Minkälaiset vaatteet ovat olleet parhaimpia ja mitkä taas ikävimpiä? Mikä niissä on ollut hyvää ja mikä huonoa? (materiaali, malli jne.) Olen tosi kiitollinen jos viitsisitte uhrata minulle pienen hetken, sillä aiheesta ei ole kirjoitettua tietoa joten ei kun mailailemaan.
Anna_vm1984@hotmail.com
Kiitoksia etukäteen kaikille!! Ja iloista joulun odotusta. :o)
Kommentit (14)
Kiitoksia mielipitestäsi Tärppis.
Ja kiitoksia muillekin ketkä kertoivat omia kokemuksia äippävaatteista. Vielä voi toki laittaa omia kokemuksia sähköpostitse ne on aina tervetulleita jos tulee jotain kiinnitystekniikosta mieleen tai jostakakin muusta vaatteisiin liittyvää...
~Anna~
Odotusaikana (toinen raskaus loppusuoralla) en ole ostanut yhtään paitaa varsinaisesti odotusta varten, vaan olen käyttänyt isoja t-paitoja, neuleita ym ja olen pärjännyt mainiosti.
Sitä vastoin äitiyshousuja minulla minulla on viidet kappaleet, joista ylivoimaisesti parhaat ja mukavimmat ovat Joccan äitiyshousut. Ne ovat tukevaa, mutta pehmeää puuvillaa, eikä niihin tartu koirankarvat (tärkeä pointti meidän perheessä). Niissä on korkea vyötärö joka ylettyy isonkin vatsan päälle, eikä paina tai valu. Vyötäröä saa säätää kuminauhalla.
Toiset mieleiset housut tilasin h&m:ltä. Ne ovat ohuemmat ja menevät ihan juhlissakin, mutta ne eivät ole enää kovin käytännölliset, kun vatsa on valtava. Niissä on liian lyhyt etumus, eikä vyötäröä voi säätää mitenkään. Niissä on leveä kuminauha vyötäröllä, mutta käytännössä housut valuvat vatsan alle ja kuminauha painaa ja vatsa on aina paljaana. Mutta vatsan ollessa pienempi nämä olivat varsin käyttökelpoiset.
Äitiysvaatteissa minulle on tärkeintä niiden mukavuus ja helppohoitoisuus.
Oletko opettajien kanssa vielä jutellut aineiston keruusta? Mietin, että onko ihan eettisesti oikein kysyä täällä aineistoa esittelemättä itseä lainkaan saati sitten koulua. Entäs lupa?
Teen nimittäin itse opinnäytetyötä ja siinä on todella tarkkaa, mitä saa käyttää ja mitä ei. Voin sanoa, että tämä lähde ei ole käyttökelpoinen. Todennäköisesti lupaa täytyisi hakea näiden sivujen ylläpitäjältä.
Tuli vaan mieleen...
Hei!
Minun on pakko kysyä ihmisten mielipiteitä, koska koko homma perustuu niihin. Ja olen jutellut opettajien kanssa ja se on ihan sallittua niiden mielestä tässä tilanteessa. Opiskelen ammattikoulussa Käsi- ja taideteollisessa. Ja minkälaista lupaa tarkoitat?!? ainahan ihmisiltä saa kysyä se ei ole kiellettyä. Eikä kaikkien ole pakko vastata, ketään en ole pakottamassa.
Hei!
Oikein paljo kiitoksia mielipiteestäsi.
Hyvää joulun odotus aikaa sullekin...:)
~Anna~
Teillähän se lopputyö ei ole laajuudeltaan niin suuri ja siihen ei varmaan sitten päde ihan samat asiat kuin kolmannen asteen koulutukseen. Esim. jos kyselisit jossain koulussa noita asioita, niin sinulle pitäisi olla koulun johdolta tutkimuslupa. Minä teen kyselyn varuskuntaan ja minulla pitää olla lupa Helsingin pääesikunnalta. Vauva-palstallekin on tehty tutkimus lapsettomuudesta ja siihenkin täytyi olla lupa. Jos menet kadulta kyselemään ihmisiltä jotain niin siihen ei tarvitse olla kenenkään lupaa.
Ihan jo tutkimustieteen menetelmien kirjoissa on ohjeita esimerkiksi saatekirjeestä, joka tulisi esittää ennen kuin toteuttaa kyselyä. Siinä tulisi tulla seuraavat asiat ilmi: Nimi, koulu, koulutusala, tutkimuksen nimi, tutkimuksen kohdejoukko, tutkimuksen tavoitteet ja tarkoitus. Sitten siinä täytyy tulla ilmi, että siihen vastataan nimettömänä ja että vastaaminen on vapaaehtoista.
Mutta jos sinulla on kaikki käytännön asiat kunnossa niin ok. Yleensä vaan ei ihan tuolla menetelmällä saa lähteä aineistoa keräämään.
Eli itseäni ärsytti esikoisen odotusaikana kun oli vaikeaa löytää ns. tavallisia vaatteita kaikki paidat olivat vaaleanpunaisia, valkoisia tai muuten vain ylihempeitä rimpsupaitoja. Housuissa oli kiitettävästi valinnanvaraa, mutta koska en pidä pastelliväreistä (paitsi lapsilla) niin meinas hermo mennä kun yritti löytää paitoja. Pääasiassa kuljinkin sitten tavallisissa neulepaidoissa ostin vain isoja kokoja. Olisin mielelläni kulkenut vähän huolitellumpana mutta minähän en vaaleanpunaisiin itseäni pue! Normaalitilassa käytän lähinnä mustaa ja punaista. Eli siis tyylini taitaa olla hieman rockahtava, nahkahousut yms. Niin ja ei valkoisessa muuten vikaa ole mutta lähes kaikista valkoisista paidoista näkyy läpi.
Kiitoksi oikein paljon Nefe. :)
Se on kyllä totta että useammasta valkoisesta näkyy läpi joten en itsekkään tykkää käyttää ylenmäärin valkoista väriä.
Kiitoksia vielä kerran mielipiteestäsi...
Oikein mukavaa joulun odotus aikaa sinullekin..
~Anna~
...niin toteampa että tarvetta huomattavasti isommille mammavaatteille olisi! Koot loppuvat usein 42/44, tai " normaali" xl, vastaten jotain 44. Mistään Suomesta ei löydy vaatteita koko 54/56, ja meitä tämänkin kokoisia odottajia on!
Kauniita ja ihania vaatteita saa joka paikasta, ei voi kuin ihaillen katsella marketeissa nättejä vaatteita joissa on iso vatsaosa kun ei niihin itse mahdu...
Br1t ja Merce 17+3
Moi!
Kiitoksia oikein paljon mielipiteestäsi...
Se on kyllä tosi harmi että ei löydy isoja kokoja, kumminkin kun käyttäjiä olisi. Jos saisin päättää niin niitä olis ja samoin pitkille ihmisille pidempi punttisia. Noh ei sitä koskaan tiedä vaikka joskus suunnittelisinkin äippävaatteita ammatikseni ;).
Mutta tuhannet kiitokset vielä ja oikein hyvää joulun odotusta...:)
~Anna~
Olen ns. jakkupukutyöläinen eli joudun pukeutumaan työssä päivittän jakku- tai housupukuun. Tällaisia äitiysvaatteita vaan on kaupoissa todella vähän! Olenkin sitten sinnitellyt töissä yksillä mustilla suorilla housuilla ja vanhoilla jakuillani. Noissa under-the-belly -housuissa, joissa on vain kuminauhasäätö takakappaleessa ärsyttää se, että housut valuvat jatkuvasti ja joudun nykimään niitä ylöspäin. Samoin säätökuminauhan 20 cm pitkä pää yrittää sinnikkäästi ulos housuista ja pilaa viimeisenkin " fiksun" vaikutelman.
Vapaa-aikana pari over-the-belly housut joustavalla trikookaitaleella mahan kohdalla on olleet jees. Mahanahka tuntuu tavallista aremmalta, ja esim. keinokuituiset rib-neuleet mahaa vasten painavat ikävät juovat ihoon ja kutittavat vietävästi.
Äitiyspaidoissakin meinaa osassa loppua pituus kesken, jollei halua paljastaa tuota housujen trikookaitaletta tai under-the-belly housujen kanssa peräti mahaa.
Moi Tilhi05!
Kiitoksia kovasti mielipiteestäsi :).
Hyvää joulun odotus aikaa sinullekin :o).
~Anna~
Hei kaikki!
Olen saanut paljon postia teiltä ja haluaisin sanoa vielä kerran tuhannet kiitokset mielipiteistänne, arvostan että olette vaivaituneet laittamaan viestiä minulle ja näin ollen valaisut minulle mitä tulee ottaa huomioon äippävaatteissa.
Nyt kumminkin minulla on jo tarpeeksi tietoa joten ei kannata enään laittaa viestejä. Hukun muuten posteihini. :o)
Kiitoksia vielä kerran ootte mahtavia. :o)
~Anna~
Paljoa niitä en ostanut, ostin lähinnä tavallisia vaatteita muutamaa kokoa normaalia suurempia. Äfarkkuhaalarit olivat tosi hyvät, pidin niitä varmaan koko ajan... Äfarkut olivatkin sitten huonompi ostos, alkuraskaudessa ne oli ihan ok, mut sit kun maha kasvoi enemmän niin ne rupesi jotenkin ahistamaan ja painamaan mahaa vaikka ne ei liian pienet ollu. Ehkä tämäkin on vaan maku asia.